Fusion: Två norrländska grafiska aktörer blir en

Emelie Lundgren i mitten tillsammans med delägare i satsande grafiskt Umeåföretag.
Emelie Lundgren i mitten tillsammans med delägare i satsande grafiskt Umeåföretag. Helhet Group

✔️Blir 40 medarbetare ✔️Här är ägarna till koncernen ✔️Ett gemensamt namn presenteras i höst

Det är satsande Helhet Reklam som nu fusioneras med NRA Repro och tillsammans bildar man en större norrländsk aktör som erbjuder det mesta inom skylt, dekor, print och profil.

– Vi är oerhört glada över denna affär. Fusionen är helt i linje med vår gemensamma strategi, att bli en komplett leverantör inom skylt och dekor i Norrland. Tillsammans blir vi en kraftfull aktör, säger Emelie Jonsson, vd om sammanslagningen, i ett pressmeddelande.

Helhet Reklam har funnits sedan 2005 och de senaste åren har man gjort flera satsningar, bland annat tog man förra året in en ny delägare (Martin Morin), man gjorde också ett förvärv då man köpte Modern Reklam.

LÄS OCKSÅ: Grafisk multiaktör i Umeå förvärvar och hittar tillbaks till profilprodukterna

Funnits sedan 1956

NRA Repro grundades redan 1956, bolaget har idag cirka 20 anställda med en omsättning på strax under 23 miljoner kronor vid senaste bokslutet (2021-08). Helhet omsatte cirka 10 miljoner vid senaste bokslutet (2020-12). Vidare har NRA precis flyttat in i nybyggda lokaler på Västerslätts industriområde och det är där man kommer hålla till.

Annons

Delägare lämnar

Den nya ägargruppen består av: Martin Morin, Markus Jonsson, Marcus Lindh, Emelie Jonsson samt Mattias Adolfsson. Det här betyder att NRAs tidigare delägare Hans Melin och Jörgen Jonasson lämnar sina åtaganden i bolaget den 1 september.

Genom den här affären skapar vi bättre förutsättningar att möta kunderna och framtidens behov, tillsammans ökar vår erfarenhet och kompetens. Vår styrka ligger i att kunna leverera våra tjänster hela vägen från idé till färdig produkt. Det är något som våra kunder uppskattar och som vi kommer fortsätta att utveckla, säger Martin Morin.

”Största affären i Umeå sedan 2002” – Nytt namn presenteras under hösten

Sammanslagningen beskrivs som ”den största affären i Umeå sedan 2002 inom branschen” och det är från NRAs nya lokaler i Västerslätt bolagen kommer utgå. Efter fusionen kommer man sysselsätta omkring 40 personer och stärka upp produktionen av skylt och dekor.

I koncernen finns även varumärkena Grann Profil, Wrap your car (en kedja för foliering av bilar) och Wrappit (som NRA förvärvade 2021) som specialiserar sig inom profilreklam, foliering, dekalkit och stenskottsskydd för bilar och skotrar.

Båda företagen har en bra tillväxt och tillsammans blir vi ännu starkare. Vilket namn som bolaget kommer bära presenterar vi senare i höst, avslutar Emelie Jonsson.

Annons

Logistikfusion i Norge

Logistik

Bildar Logistikkhuset ART AS från i sommar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nize Equipment visar upp nyheter på öppet hus

Top image invitationer 1 2 1800

Maskiner och mjukvaror från företagets utbud, inklusive flera produktnyheter, utlovas under två dagar.

Under två dagar, 26 och 27 februari, bjuder den nordiska återförsäljaren Nize Equipment in till öppet hus på huvudkontoret i Odder, Danmark.

Swissqprints nya modeller

Nize Equipment, tillsammans med sina leverantörer, utlovar ett brett sortiment av maskiner och mjukvara. Nyheter som visas upp inkluderar storformatsskrivare från Swissqprint, Gen5 Nyala och R2R Karibu, den mindre Mutoh-printern XpertJet 661UF samt uv-printern Direct Jet UV-32MP från Direct Color Systems.

Annons

Fräs och skärning

Ur efterbearbetningsportföljen demonstreras Elitrons skärbord KOMBO SDC och Cosigns fräsmaskin X500 med automatisk verktygsväxling.

Det blir också programvaror som täcker in Calderas arbetsflöde och Multipress anpassade MIS/ERP-lösningar.

Tid för djupgående samtal

Deltagarna delas in i små grupper för guidade visningar och samtal:

”Du kommer att få minidemonstrationer av både maskiner och mjukvara och förhoppningsvis upptäcka något nytt och bli inspirerad. I slutet finns det tid för frågor samt mer individuella och djupgående samtal om maskinerna, mjukvaran eller våra andra tjänster.”, skriver Nize Equipment på sin hemsida där man också kan anmäla sig till eventdagarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon är ny vd på Kph Print

IMG 9788 1800
Ämnen i artikeln: Kph Print

Efter 37 år på Uppsalatryckeriet: ”Det här är så fruktansvärt roligt.”

Anette Nilsson har tagit över vd-rollen på Kph Print, som tidigare hette Kph Trycksaksbolaget. Hon har arbetat på Uppsalaföretaget i 37 år, under många år med försäljning och senast som operativ chef.

– Vi har haft den här planen i lite drygt 1-2 år att jag kanske skulle hamna på den här rollen. Och det var bestämt och klart i somras, säger Anette Nilsson.

Tidigare vd backar tillbaka

Tidigare har Lena Pettersson varit vd under många år på familjeföretaget. Och för drygt ett år sedan gick hennes bror Mats Gleisner in som tillförordnad vd. De båda delägarna är fortfarande aktiva och sitter kvar i bolagets styrelse men har backat tillbaka från det operativa arbetet.

Anette Nilsson beskriver hennes långa relation hos Kph som ett äktenskap. Och hon stormtrivs och ser fram emot att leda verksamheten in i framtiden:

– Det här är så fruktansvärt roligt. Jag är lite gift med Kph kan man säga, och brinner för det här med trycksaker och hur det utvecklas framåt. Det är inte bara tryck utan även digitala tjänster. Det är jätteroligt. Sen har jag självklart Mats och Lena att bolla med i styrelsen.

Annons

Investerat i storformatsmaskiner

Under de turbulenta som följt med pandemi och osäkerhet i världsekonomin har Kph arbetat med att stabilisera verksamheten för att invänta vad som sker i marknaden. Men senaste året har nya investeringar gjorts bland annat på storformatsavdelningen.

– Vi har precis i dagarna nu investerat i en ny storformatsskrivare och i höstas fick vi också ett skärbord. Och vi håller på att kika på lite nya investeringar så det händer litegrann.

– Självklart måste vi ligga i framkant när det gäller kvalitet så vi kände att vi måste ha lite nya maskiner och uppdatera oss.

Förlängt med Svenska kyrkan

Hon säger att det ser ljust ut och känns positivt framåt för Kph. Produktionen rullar på med storformat och posters. De arbetar också mycket mot universitet med avhandlingar och kursmaterial. Svenska kyrkan är sedan tidigare en annan upphandlingskund. Kph har fått ett förlängt år i samband med årets kyrkoval.

Produktion och skanning av ritningar ökar också, enligt Anette:

– Jag brukar säga att när jag började för så många år sedan tog man hela dagar och körde ritningar. Otroligt mycket. Och nu känns det som att man får tillbaka ritningarna igen för att de ska digitaliseras. Så det blir lite nytt med det här trettio år senare.

Ämnen i artikeln: Kph Print
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stibos svenska verksamhet växte ”klart över förväntan”

Ämnen i artikeln: Stibo Complete
Ämnen i artikeln: Stibo Complete
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska event bli Svanenmärkta – så påverkas leverantörer av trycksaker, profilprodukter och förpackningar

event
Ämnen i artikeln: Svanen

Nordisk miljömärkning tar ett helhetsgrepp på eventbranschen.

Ämnen i artikeln: Svanen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ljungbergs i Klippan behöll lönsamheten och avslutade bokslutsåret med förvärv

Lönsamheten stärktes för tryckeriet i Klippan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeribranschen betar av den uppskjutna skatten från pandemin

skatteverket cut

Nu är den totala skulden mindre än hundra miljoner.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vinner fyrårigt kommunavtal – ska leverera trycksaker för 8 miljoner

Ämnen i artikeln: Exakta
Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minskad marginal för Elanders 2024 – fortsatt tillväxt inom onlineprint

Elanders Wabblingen
Ämnen i artikeln: Elanders

Elanders har lämnat rapport för det fjärde kvartalet 2024 och där framkommer bland annat att man tagit till ytterligare åtgärder för att minska kostnaderna.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri skriver avtal med kommun på fyra år

Ämnen i artikeln: Ljungbergs Tryckeri
Ämnen i artikeln: Ljungbergs Tryckeri
redaktionen@branschkoll.se
Annons