Logga in

Fujifilms arkmatade inkjetpress till Norden – Edvard Schneidler ny försäljningsagent

04 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.

Edvard Schneidler blir ny agent för Fujifilms arkmatade inkjetpress Jetpress 750S och arbetsflödet XMF i Sverige och Danmark.

Inkjet i formatet 50×70 är hett och leverantörer som Canon och Konica Minolta har redan sålt maskiner i Sverige. HP Indigo har framgångar med sin 10000-modell i samma format.

Missa inte: Edvard Schneideler är ett av många som finns med på Grafkoms Workflow Summit den 12 november.

Fujifilm har sedan lanseringen av Jetpress sålt 150 maskiner – varav 50 i Europa. Nu när tredje generationen har kommit ska den även ta sig till Sverige är det tänkt.

– Det är en väldigt etablerad lösning med 50 installerade maskiner i Europa, säger Michael Mossberg som är vd på Edvard Schneidler.

Unika egenskaper som Michael Mossberg framhäver är att pressen har ett vattenbaserat bläck i två varianter. En för kommersiellt tryck och en för förpackningar där fägen är livsmedelsgodkänd.

– Många funderar på UV och miljöfrågan och där har vi en fördel med det vattenbaserade bläcket känner vi.

Den stora installerade basen visar att maskinen enligt leverantören har upptider liknande en offsetpress. Det finns en demoanläggning i Bryssel och sedan flera referenskunder för olika ändamål runt om i Europa.

Affärsmodell utan klick

Den rådande affärsmodellen inom digitaltryck med klick har man gått ifrån och istället köper man maskin och material på traditionellt vis. Men färgen är naturligtvis specialutvecklad och den måste man köpa från Fuji.

– Vi har inga klick, här köper man sin maskin, färg och service – det är en helt transparent affärsmodell, säger Michael.

Arbetsflödet XMF från Fujifilm

Även XMF, Fujis arbetsflöde, ingår i avtalet man skrivit med Fuji. Enligt Michael Mossberg kan det användas enbart som rip för maskinen – eller som ett fullfjädrat verktyg för utskjutning, färgstyrning, variabeldata med mera. Detta kan man nu också sälja separat.

Tanken är att erbjuda support, uppgraderingar och utbildning till såväl nya som befintliga XMF-användare.

Genom ett avtal med Teknograf, som har stor erfarenhet från XMF, kan man redan från start komma igång med dessa tjänster.

Hjälpa kunden med investeringsbeslut

Med hjälp av en programvara som Fuji utvecklat går det att simulera de produktioner som ett tryckeri har haft under en viss tid och sedan beräkna tids- och materialåtgång för motsvarande jobbmix i en Jetpress. Detta erbjuder man nu till potentiella kunder, berättar Michael Mossberg.

– I väldigt stor utsträckning kommer Jetpress fram fördelaktigt i dessa simuleringar eftersom det till stor del är små jobb som produceras idag. Intagstiderna är nära noll, det är lite makulatur och efterbearbetning kan ske direkt, säger Michael.

– För shortrun som ju är trenden så tror vi på den här typen av maskin.

Han blir e-commerce manager för Danagårdlithos e-handelssatsning

Fredrik Lindbom blir ansvarig för Danagårdlithos satsning på e-handel. I somras förvärvade man sajten Colourpicture.se som blir basen för det nya affärsområdet som hjälper företag med presentreklam, profilkläder och tryckt material i alla möjliga former och format. (mer…)

Umeå Bokbinderi levererar till hela Sverige – med Instragram som språngbräda

Anne Kaartinen på Umeå Bokbinderi granskar kvalitén på arbetet innan det bearbetas vidare och slutligen skickas till kunden – och även ofta direkt till konsument. (Bild: Instagram @umeabokbinderi)

Det falsas och limmas. Häftas och präglas. Knivarna skär och nålarna syr. På Umeå Bokbinderi, ett av Sveriges få fristående bokbinderier, skapas det grafiska produkter med stor bredd. Nu jobbar man hårt för att nå ut med sina tjänster till tryckerier i hela landet. (mer…)

Världsledande PDF-expert till Sverige – Ghent Workgroups David van Driessche kommer till Workflow Summit

David van Driessche, som är ytterst ansvarig för arbetet i Ghent Workgroup, kommer till Workflow Summit i Stockholm för att prata om PDF, HMTL och Javascript. Ett unikt tillfälle att träffa en av världens främsta experter på PDF-teknologin. (mer…)

Millennie-generationen dödade print – återupplivas av generation Z

En ny generation tar till sig det tryckta mediet – och de gillar det!

Självkörande PDF-filer – skapar enorma tidsbesparingar

Det är inte bara bilar som blir självkörande – grafiska arbetsflöden kör samma väg. (mer…)

Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter”

Livonia Prints Trond Erik Isaksen på Bokmässan i Göteborg tillsammans med Ivan Taborsak som är ny säljare i Sverige.

Flyttar, investerar och satsar vidare i Sverige. (mer…)

Förlag breddar med nytt affärsområde inom e-handel

Skapamers två grundare Carl Fenson och Elias Holmer tillsammans med Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media. (Foto: Stellan Stephenson)

Innehåll och e-handel går hand i hand.

Digital papperskorg generar marknadsföring och försäljning – letar samarbetspartners

Pantanovas digital papperskorg skapar uppståndelse på gatorna i Linköping.

Skapar en brygga mellan den fysiska och digitala världen. (mer…)

Printagon växlar upp med ny säljare i Stockholm – har dubblerat tryckerikapaciteten

Printagon i Helsingborg har anställt Åke Persson som ny svensk säljare. Han utgår från Stockholm och kommer senast från Eskilstuna Kurirens tryckeri Ektab, som läggs ner vid årsskiftet. (mer…)