Fujifilms arkmatade inkjetpress till Norden – Edvard Schneidler ny försäljningsagent

Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.
Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.

Edvard Schneidler blir ny agent för Fujifilms arkmatade inkjetpress Jetpress 750S och arbetsflödet XMF i Sverige och Danmark.

Inkjet i formatet 50×70 är hett och leverantörer som Canon och Konica Minolta har redan sålt maskiner i Sverige. HP Indigo har framgångar med sin 10000-modell i samma format.

Missa inte: Edvard Schneideler är ett av många som finns med på Grafkoms Workflow Summit den 12 november.

Fujifilm har sedan lanseringen av Jetpress sålt 150 maskiner – varav 50 i Europa. Nu när tredje generationen har kommit ska den även ta sig till Sverige är det tänkt.

– Det är en väldigt etablerad lösning med 50 installerade maskiner i Europa, säger Michael Mossberg som är vd på Edvard Schneidler.

Unika egenskaper som Michael Mossberg framhäver är att pressen har ett vattenbaserat bläck i två varianter. En för kommersiellt tryck och en för förpackningar där fägen är livsmedelsgodkänd.

– Många funderar på UV och miljöfrågan och där har vi en fördel med det vattenbaserade bläcket känner vi.

Den stora installerade basen visar att maskinen enligt leverantören har upptider liknande en offsetpress. Det finns en demoanläggning i Bryssel och sedan flera referenskunder för olika ändamål runt om i Europa.

Annons

Affärsmodell utan klick

Den rådande affärsmodellen inom digitaltryck med klick har man gått ifrån och istället köper man maskin och material på traditionellt vis. Men färgen är naturligtvis specialutvecklad och den måste man köpa från Fuji.

– Vi har inga klick, här köper man sin maskin, färg och service – det är en helt transparent affärsmodell, säger Michael.

Arbetsflödet XMF från Fujifilm

Även XMF, Fujis arbetsflöde, ingår i avtalet man skrivit med Fuji. Enligt Michael Mossberg kan det användas enbart som rip för maskinen – eller som ett fullfjädrat verktyg för utskjutning, färgstyrning, variabeldata med mera. Detta kan man nu också sälja separat.

Tanken är att erbjuda support, uppgraderingar och utbildning till såväl nya som befintliga XMF-användare.

Genom ett avtal med Teknograf, som har stor erfarenhet från XMF, kan man redan från start komma igång med dessa tjänster.

Hjälpa kunden med investeringsbeslut

Med hjälp av en programvara som Fuji utvecklat går det att simulera de produktioner som ett tryckeri har haft under en viss tid och sedan beräkna tids- och materialåtgång för motsvarande jobbmix i en Jetpress. Detta erbjuder man nu till potentiella kunder, berättar Michael Mossberg.

– I väldigt stor utsträckning kommer Jetpress fram fördelaktigt i dessa simuleringar eftersom det till stor del är små jobb som produceras idag. Intagstiderna är nära noll, det är lite makulatur och efterbearbetning kan ske direkt, säger Michael.

– För shortrun som ju är trenden så tror vi på den här typen av maskin.

Annons

Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

H A

Vd:n: ”Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare.”

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå har hamnat på obestånd. En konkursansökan lämnades in till Skellefteå tingsrätt 13 maj. Företaget producerar butikskampanjer, storformat, produktmärkning åt industrin och laminerade planglas som kan fås med eller utan tryck.

Andreas Strömgren, vd för tryckeriet, säger till Branschkoll att det är bristen på kunder i byggindustrin som framför allt gjort att man hamnat på obestånd.

– Vi tappar pengar. Vi har stora investeringar bakom oss som kostar pengar och när volymerna och intäkterna faller så blir det för lite pengar över i slutändan för att kunna driva företaget vidare, säger han.

– Byggindustrin med de höga räntelägen som varit har ju brist på uppdrag helt enkelt, och våra glas är exklusiva och kostsamma och oftast i omfattningen av en mindre del i ett större byggprojekt. De här byggprojekten har då senarelagts eller man har valt billigare allternativ, eller helt enkelt uteblivit. Så glassidan har ju haft en väldigt låg försäljning under de här åren.

Hoppas verksamheten drivs vidare

Hjalmar E sysselsätter utöver ägarna tio anställda och omsatte drygt 16 miljoner kronor i 2022 års bokslut.

Annons

Vad är planen framåt?

– Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare. Och vi får väl se vad resultatet blir av den här processen som konkursförvaltaren driver. Det är för tidigt att svara på, säger han och tillägger att intressenter av verksamheten är välkomna att höra av sig.

Finns stora mervärden

Andreas Strömgren poängterar att glas bara är ett produktområde – tryckeriet gör så mycket mer. I grund och botten är de ett tryckeri med screen- och tampotryck, men de senaste 15 åren har de utvecklat en fullt modern digitaltrycksavdelning.

– Det finns stora typer av mervärden i den här typen av verksamhet där man har allting och inte behöver övertala kunder vart de ska gå för och välja, utan kunder kan själv välja vilken kvalitet, volym och antal kulörer som ska tryckas. Då kan vi föreslå ett väldigt bra alternativ.

Nisch minskat successivt

Andreas Strömgren tror att företagets nischade satsning på senare år – laminerat dekorglas med integrerat tryck för offentliga miljöer, kontorsmiljöer och till fotokonst och konstnärer – ändå har framtiden för sig.

– Det har successivt blivit en mindre del. Det är väldigt tråkigt för det är ett så fantastiskt media att jobba med. Man kan skapa energifyllda och fantastiska konstverk när du jobbar med färg som du trycker på glas. Det är inte bara för inomhus utan också utomhusapplikationer. Jag tror på sikt att det är något som blir än större, men det har varit svårt att få försäljning på det helt enkelt, säger Andreas Strömgren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Digital kitt-tjänst effektiviserar för kunderna

digital leveranstjanst 1800

Smartkit och ger kunden kontroll över beställningen av material.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Paper är igång med ny panna – sänker miljöpåverkan och ger stabilare energikostnader

Adven Munkedal Kent Blom Henrik Johansson Casimiro 1800

Arctic Paper Munkedal har investerat i en ny bränslepanna som drivs med återvunna material och gjort bruket till vad man säger är en av ”världens mest miljövänliga pappersproducenter”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priset på kraftliner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska företag gör för lite för hållbarheten

halllbarhet

I en nyligen genomförd undersökning anser endast 30 procent av svenskarna att företagen tar ett tillräckligt stort ansvar för den hållbara utvecklingen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppmanar media att söka fakta – ”felaktig rapportering skadar förtroendet för återvinning”

npa malin ryding
Ämnen i artikeln: Återvinning

Näringslivets Producentansvar ska förhindra att felaktig information om återvinning sprids i media.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill eliminera PFAS i förpackningar

Duni PFAS 1800

Duni meddelar att man 2023 avslutade all produktion av förpackningar där man tillsätter PFAS-ämnen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac går med i Two Sides

PulPac joins Two Sides UK 730x411 1
Ämnen i artikeln: PulpacTwo Sides

Organisationen Two Sides får en ny medlem när svenska förpackningsföretaget Pulpac går med i organisationen.

Ämnen i artikeln: PulpacTwo Sides
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Byter från glas till flexibel förpackning av papper

nescafe

Kaffeleverantören Nestle lanserar i dagarna sin nya pappersbaserade förpackning för kaffe i Storbritannien och Irland.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen bygger ny vindkraftspark

vindkraft
Ämnen i artikeln: Holmen

Holmens styrelse har fattat beslut om att investera 1,5 miljarder kronor för att uppföra en vindkraftspark i Skellefteå kommun.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons