Logga in

Fujifilms arkmatade inkjetpress till Norden – Edvard Schneidler ny försäljningsagent

04 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.

Edvard Schneidler blir ny agent för Fujifilms arkmatade inkjetpress Jetpress 750S och arbetsflödet XMF i Sverige och Danmark.

Inkjet i formatet 50×70 är hett och leverantörer som Canon och Konica Minolta har redan sålt maskiner i Sverige. HP Indigo har framgångar med sin 10000-modell i samma format.

Missa inte: Edvard Schneideler är ett av många som finns med på Grafkoms Workflow Summit den 12 november.

Fujifilm har sedan lanseringen av Jetpress sålt 150 maskiner – varav 50 i Europa. Nu när tredje generationen har kommit ska den även ta sig till Sverige är det tänkt.

– Det är en väldigt etablerad lösning med 50 installerade maskiner i Europa, säger Michael Mossberg som är vd på Edvard Schneidler.

Unika egenskaper som Michael Mossberg framhäver är att pressen har ett vattenbaserat bläck i två varianter. En för kommersiellt tryck och en för förpackningar där fägen är livsmedelsgodkänd.

– Många funderar på UV och miljöfrågan och där har vi en fördel med det vattenbaserade bläcket känner vi.

Den stora installerade basen visar att maskinen enligt leverantören har upptider liknande en offsetpress. Det finns en demoanläggning i Bryssel och sedan flera referenskunder för olika ändamål runt om i Europa.

Affärsmodell utan klick

Den rådande affärsmodellen inom digitaltryck med klick har man gått ifrån och istället köper man maskin och material på traditionellt vis. Men färgen är naturligtvis specialutvecklad och den måste man köpa från Fuji.

– Vi har inga klick, här köper man sin maskin, färg och service – det är en helt transparent affärsmodell, säger Michael.

Arbetsflödet XMF från Fujifilm

Även XMF, Fujis arbetsflöde, ingår i avtalet man skrivit med Fuji. Enligt Michael Mossberg kan det användas enbart som rip för maskinen – eller som ett fullfjädrat verktyg för utskjutning, färgstyrning, variabeldata med mera. Detta kan man nu också sälja separat.

Tanken är att erbjuda support, uppgraderingar och utbildning till såväl nya som befintliga XMF-användare.

Genom ett avtal med Teknograf, som har stor erfarenhet från XMF, kan man redan från start komma igång med dessa tjänster.

Hjälpa kunden med investeringsbeslut

Med hjälp av en programvara som Fuji utvecklat går det att simulera de produktioner som ett tryckeri har haft under en viss tid och sedan beräkna tids- och materialåtgång för motsvarande jobbmix i en Jetpress. Detta erbjuder man nu till potentiella kunder, berättar Michael Mossberg.

– I väldigt stor utsträckning kommer Jetpress fram fördelaktigt i dessa simuleringar eftersom det till stor del är små jobb som produceras idag. Intagstiderna är nära noll, det är lite makulatur och efterbearbetning kan ske direkt, säger Michael.

– För shortrun som ju är trenden så tror vi på den här typen av maskin.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.