Logga in

Fujifilms arkmatade inkjetpress till Norden – Edvard Schneidler ny försäljningsagent

04 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.

Edvard Schneidler blir ny agent för Fujifilms arkmatade inkjetpress Jetpress 750S och arbetsflödet XMF i Sverige och Danmark.

Inkjet i formatet 50×70 är hett och leverantörer som Canon och Konica Minolta har redan sålt maskiner i Sverige. HP Indigo har framgångar med sin 10000-modell i samma format.

Missa inte: Edvard Schneideler är ett av många som finns med på Grafkoms Workflow Summit den 12 november.

Fujifilm har sedan lanseringen av Jetpress sålt 150 maskiner – varav 50 i Europa. Nu när tredje generationen har kommit ska den även ta sig till Sverige är det tänkt.

– Det är en väldigt etablerad lösning med 50 installerade maskiner i Europa, säger Michael Mossberg som är vd på Edvard Schneidler.

Unika egenskaper som Michael Mossberg framhäver är att pressen har ett vattenbaserat bläck i två varianter. En för kommersiellt tryck och en för förpackningar där fägen är livsmedelsgodkänd.

– Många funderar på UV och miljöfrågan och där har vi en fördel med det vattenbaserade bläcket känner vi.

Den stora installerade basen visar att maskinen enligt leverantören har upptider liknande en offsetpress. Det finns en demoanläggning i Bryssel och sedan flera referenskunder för olika ändamål runt om i Europa.

Affärsmodell utan klick

Den rådande affärsmodellen inom digitaltryck med klick har man gått ifrån och istället köper man maskin och material på traditionellt vis. Men färgen är naturligtvis specialutvecklad och den måste man köpa från Fuji.

– Vi har inga klick, här köper man sin maskin, färg och service – det är en helt transparent affärsmodell, säger Michael.

Arbetsflödet XMF från Fujifilm

Även XMF, Fujis arbetsflöde, ingår i avtalet man skrivit med Fuji. Enligt Michael Mossberg kan det användas enbart som rip för maskinen – eller som ett fullfjädrat verktyg för utskjutning, färgstyrning, variabeldata med mera. Detta kan man nu också sälja separat.

Tanken är att erbjuda support, uppgraderingar och utbildning till såväl nya som befintliga XMF-användare.

Genom ett avtal med Teknograf, som har stor erfarenhet från XMF, kan man redan från start komma igång med dessa tjänster.

Hjälpa kunden med investeringsbeslut

Med hjälp av en programvara som Fuji utvecklat går det att simulera de produktioner som ett tryckeri har haft under en viss tid och sedan beräkna tids- och materialåtgång för motsvarande jobbmix i en Jetpress. Detta erbjuder man nu till potentiella kunder, berättar Michael Mossberg.

– I väldigt stor utsträckning kommer Jetpress fram fördelaktigt i dessa simuleringar eftersom det till stor del är små jobb som produceras idag. Intagstiderna är nära noll, det är lite makulatur och efterbearbetning kan ske direkt, säger Michael.

– För shortrun som ju är trenden så tror vi på den här typen av maskin.

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)