Logga in

Fujifilms arkmatade inkjetpress till Norden – Edvard Schneidler ny försäljningsagent

04 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.

Edvard Schneidler blir ny agent för Fujifilms arkmatade inkjetpress Jetpress 750S och arbetsflödet XMF i Sverige och Danmark.

Inkjet i formatet 50×70 är hett och leverantörer som Canon och Konica Minolta har redan sålt maskiner i Sverige. HP Indigo har framgångar med sin 10000-modell i samma format.

Missa inte: Edvard Schneideler är ett av många som finns med på Grafkoms Workflow Summit den 12 november.

Fujifilm har sedan lanseringen av Jetpress sålt 150 maskiner – varav 50 i Europa. Nu när tredje generationen har kommit ska den även ta sig till Sverige är det tänkt.

– Det är en väldigt etablerad lösning med 50 installerade maskiner i Europa, säger Michael Mossberg som är vd på Edvard Schneidler.

Unika egenskaper som Michael Mossberg framhäver är att pressen har ett vattenbaserat bläck i två varianter. En för kommersiellt tryck och en för förpackningar där fägen är livsmedelsgodkänd.

– Många funderar på UV och miljöfrågan och där har vi en fördel med det vattenbaserade bläcket känner vi.

Den stora installerade basen visar att maskinen enligt leverantören har upptider liknande en offsetpress. Det finns en demoanläggning i Bryssel och sedan flera referenskunder för olika ändamål runt om i Europa.

Affärsmodell utan klick

Den rådande affärsmodellen inom digitaltryck med klick har man gått ifrån och istället köper man maskin och material på traditionellt vis. Men färgen är naturligtvis specialutvecklad och den måste man köpa från Fuji.

– Vi har inga klick, här köper man sin maskin, färg och service – det är en helt transparent affärsmodell, säger Michael.

Arbetsflödet XMF från Fujifilm

Även XMF, Fujis arbetsflöde, ingår i avtalet man skrivit med Fuji. Enligt Michael Mossberg kan det användas enbart som rip för maskinen – eller som ett fullfjädrat verktyg för utskjutning, färgstyrning, variabeldata med mera. Detta kan man nu också sälja separat.

Tanken är att erbjuda support, uppgraderingar och utbildning till såväl nya som befintliga XMF-användare.

Genom ett avtal med Teknograf, som har stor erfarenhet från XMF, kan man redan från start komma igång med dessa tjänster.

Hjälpa kunden med investeringsbeslut

Med hjälp av en programvara som Fuji utvecklat går det att simulera de produktioner som ett tryckeri har haft under en viss tid och sedan beräkna tids- och materialåtgång för motsvarande jobbmix i en Jetpress. Detta erbjuder man nu till potentiella kunder, berättar Michael Mossberg.

– I väldigt stor utsträckning kommer Jetpress fram fördelaktigt i dessa simuleringar eftersom det till stor del är små jobb som produceras idag. Intagstiderna är nära noll, det är lite makulatur och efterbearbetning kan ske direkt, säger Michael.

– För shortrun som ju är trenden så tror vi på den här typen av maskin.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.