Fuji köper Xerox

main-banner-2

Xerox blir japanskt när Fujifilm tar över majoriteten av aktierna i det sammanslagna bolaget.

Fujifilm och Xerox har ingått avtal om att slå samman det samägda Fuji Xerox med Xerox. Fujifilm blir huvudägare med 50,1 procent av aktierna.

I och med affären säger man att det nya bolaget blir det största dokumenthanteringsföretaget i världen (se bild nedan från pressmaterialet)

  • Jeff Jacobson, nuvarande vd för Xerox får samma position i det nya bolaget.
  • Fujifilm kommer att utse sju av tolv styrelseledamöter.
  • Varumärkena Xerox och Fuji Xerox ska behållas.
  • Kostnadsbesparingar beräknas till 1,2 miljarder dollar per år från 2020 och minst 1,7 miljarder dollar från 2022.

Stockholmstryckerier inleder samarbete

samarbete

Slår sina påsar ihop för effektivitet och tillväxt.

redaktionen@branschkoll.se

Tillfälliga permitteringar hos finska pappersbruk

Ämnen i artikeln: Metsä Group

Beslutet påverkar 1.100 anställda på sju bruk.

Ämnen i artikeln: Metsä Group
redaktionen@branschkoll.se

Durst investerar i solkraft

Durst solceller
Ämnen i artikeln: Durst

Durst ar installerat en solpanelsanläggning på sitt huvudkontor.

Durst Group, tillverkare av digitala tryck- och produktionsteknologier, har installerat en solpanelsanläggning vid sitt huvudkontor i Brixen, Sydtyrolen, Italien, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Anläggningen, en av de största i Sydtyrolen, förväntas producera över 1.700 MWh energi årligen, vilket motsvarar över 50 procent av Durst Brixens energibehov och motsvarar elbehovet för 550 hushåll. Anläggningen, som består av 3.410 moduler, kommer att använda 70 procent av den genererade energin för egen konsumtion, med de återstående 30 procenten tillgängliga för inmatning eller framtida lagring.

Vi är stolta över att kunna minska vårt koldioxidavtryck och därmed ha en positiv inverkan på miljön, säger Christoph Gamper, vd för Durst Group.

Ämnen i artikeln: Durst
redaktionen@branschkoll.se

Digitala annonsmarknaden mogen – här är nivån

ad 24

Investeringar i digital marknadsföring har dubblats de senaste fem åren – men mixen med traditionella medier stabiliseras nu.

redaktionen@branschkoll.se

Punamusta Media köper upp digitalbyrå – fokuserar nu ännu mer på digitala lösningar

Punamusta Media, som också är en av Finlands större tryckeriaktörer, satsar allt mer på digitala tjänster.

redaktionen@branschkoll.se

Ny inkjetpress för kartong betatestas – kommersiell lansering i höst

Durst KBA
redaktionen@branschkoll.se

Ricoh och Toshiba bildar världens största tillverkare inom kontorsprint

Office printer
Ämnen i artikeln: RicohToshiba

Slår samman utveckling och produktion av skrivare för kontor i gemensamt bolag.

Ämnen i artikeln: RicohToshiba
redaktionen@branschkoll.se

Reklambyrånätverk och chiptillverkare bygger AI-driven innehållsmotor för reklam

NVIDIA Content Engine Hero 1800
Ämnen i artikeln: AINvidia

Kommer att driva extremt snabb och storskalig produktion av reklam. ”Skapar 10.000 versioner av budskap på bara några minuter”.

Ämnen i artikeln: AINvidia
redaktionen@branschkoll.se

Skyltmax prisas för sitt hållbarhetsarbete

Ämnen i artikeln: Skyltmax
Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se

Potentiell FOMO bland leverantörerna efter PSI 2023 – mer än halva mässhallen redan uppbokad

PSI schema 2023
Ämnen i artikeln: MässaPSI

PSI är mer än ett halvår bort ändå säger mässan att man har höga bokningsnivåer inför mässan i januari 2024.

Närmare bestämt så har, med åtta månader kvar till mässan, mer än 50 procent av ytan i mässhallen redan bokats upp, vilket är ungefär lika många som dök upp totalt förra året.

När PSI äntligen kunde hållas 2023 för första gången på tre år efter att branschmässan haft exceptionell otur med pandemins toppar och dalar, där de flesta mässor ändå lyckades hålla något event under pandemin, så var den stora snackisen att det var få leverantörer med lika många besökare. De leverantörer som var där var desto gladare och kanske är det känslan av att man missade något som ligger bakom att så många redan har bokat upp sig.

Enligt PSI själva speglar bokningsnivåerna branschens starka återhämtning efter pandemin, kanske är det en blandning.

LÄS OCKSÅ: PSI 2023 – ”Utställarna jublade”

Mässan pågår från 9-11 januari och hålls som vanligt i Düsseldorf och bland utställarna sägs det vara stort engagemang från både kända namn och nykomlingar. En av återvändarna är tyska Jung som varit en frekvent besökare men som tog ett år ”off” förra mässan, nu säger bolaget att de ska lansera en helt ny företagsidentitet under mässan.

Förutom tyska tungviktare är även några internationella namn klara för mässan, däribland New Wave Group-ägda Toppoint tillsammans med bland annat Anda och Umbrella.

Extra krut kommer läggas på textila produkter

Enligt uppgift kommer man lägga lite extra krut på textila produkter under mässan nästa år efter att 60 procent av besökarna efter senaste mässan sagt att de var extra intresserade av just textila produkter.

Bland annat kommer man ha en ”Textile Village” där textiltillverkare, varumärken och leverantörer kan visa upp sina kollektioner för 2024 med mera.

Stort fokus på juridiska frågor

Vidare säger man att man kommer fokusera på juridiska frågor där besökarna kan förvänta sig ”värdefull information om den europeiska marknaden, inklusive uppdateringar om leverantörskedjan och due diligence, klarläggande av produktansvar, produktmärkning och testning samt översikt över marknadsföring, produktsäkerhet och logistik”.

Designa egna ovanliga produkter

Avslutningsvis kommer besökarna själva kunna designa ovanliga reklamprodukter och textilier i en avslutade show som ska vara väldigt hands on, där man kan använda de senaste teknikerna och applikationerna. Man kommer också installera en museishop på mässan, läs mer hos PSI.

Ämnen i artikeln: MässaPSI
redaktionen@branschkoll.se