Fröjd söker Art director

På Fröjd hjälper vi varumärken att nå sin digitala potential genom att skapa kommunikation, upplevelser och tjänster som aktiverar och engagerar. Nu söker vi en art director som är nyfiken på våra kunders olika utmaningar och både ser till helhetslösningen och tycker om att designa ut i minsta detalj. Om du är en proaktiv självgående person som är intresserad av ny teknik och digitala trender, kan det vara dig vi letar efter!

Du ingår i vårt CX-team och arbetar tillsammans med andra designers, utvecklare och strateger med att hjälpa våra kunder att skapa och vidareutveckla digitala upplevelser, i sociala medier, annonser och webbplatser och andra digitala lösningar.

Vi tror att du:
Är van att jobba nära kund och är trygg med att både utmana och inspirera dem att nå sin fulla digitala potential. Du leder arbetet med att ta fram kreativa koncept och kommunikationslösningar och gillar att ta ut koncept till pixel perfect tillämpningar. 

Du har stor förståelse för vikten av att basera lösningar på data och insikter kring kunder och användare och ser till att identifiera den data som är mest relevant för vår kreativa process. Något som vi ser som viktigt är att pedagogiskt kunna presentera och argumentera för designlösningar och koncept för kund och projektgrupp. 

Ansvarsområden:

  • Design- och kommunikationskoncept för digitala kanaler
  • Ide och utförande av kampanjer
  • Annonslösningar inom sociala medier / digitala kanaler
  • Designprocess från koncept till produktion och optimering
  • Anpassning av kunders formspråk till ett digitalt kontext
  • Designprocess från koncept till produktion och optimering
  • Anpassning av kunders formspråk till ett digitalt kontext 
  • Visuella koncept för digitala tjänster
  • Tillgänglighetsanpassad design
  • Sammanställning av designregler i designsystem/styleguide
  • Design enligt WCAG-standard
  • Förbereda och leda designworkshops
  • Erfarenhet av att arbeta som konsult

Om Fröjd

På Fröjd tror på vi på magin som skapas när affärsförståelse, kreation och teknik möts och vi vet att det är medarbetarna som gör oss till en riktigt grym digitalbyrå. Är du nyfiken, vill utmanas, jobba i team och lära nytt hela tiden, då kommer du att gilla att jobba på Fröjd.Varmt välkommen med din ansökan!

Känner du några som skulle passa ännu bättre? Berätta det för dem.

Var med och rekrytera för att hitta din framtida kollega.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Löfbergs lanserar banbrytande kaffeförpackning

förpackning till kaffe

Kafferosteriet Löfbergs strävar efter att vara 100 procent cirkulära 2030, och som en del i detta bara använda förpackningar med återvunnet eller återvinningsbara material. I ett av de senaste projekten har man lyckats ta fram vad som förmodligen är världens första prototyp av en kaffeförpackning tillverkad av mjukplast i ett skikt, skriver man i ett pressmeddelande.

– Det här betyder att det som tidigare var avfall istället blir en viktig och hållbar resurs, säger Madelene Breiling, Supply Chain Development Manager på Löfbergs.

Idag tillverkas de aktuella plastförpackningar i flera skikt och är därför inte lämpliga för insamling, detta eftersom sorteringsanläggningar oftast inte kan urskilja och separera kompositmaterial.

– Vi har arbetat med denna banbrytande innovation under lång tid. Prototypen som nu är framtagen har klarat alla kvalitetstester så härlångt och vi hoppas att de nya förpackningarna kan nå butikshyllornasenare i år, säger Madelene Breiling.

Första i sitt slag

Den nya förpackningen är av allt att döma det första i sitt slag som klarar nålsögat för vad som krävs i en kaffeproduktion och som kan material-återvinnas fullt ut när den samlats in och sorterats, vilket blir möjligt i de flesta avfallshanterings- och återvinningssystem, skriver Löfbergs i sitt pressmeddelande.

– Nästa steg att producera monomaterialet helt på förnybar råvara. Vi ser redan potential att öka den förnybara andelen, samma övergång som vi redan gjort med de flesta av våra förpackningslösningar och som gör det möjligt för oss att minska förpackningarnas klimatavtryck avsevärt, avslutar Madelene Breiling.

redaktionen@branschkoll.se

Nytt material från Berry Superfos minimerar vikten

Berry Superfos har lanserat Combilight – ett förpackningsmaterial som kombinerar plast och naturfibrer, det är är lätt och avsett för att passa en rad olika livsmedelsprodukter. Plasthalten i förpackningarna sägs vara 60 procent lägre jämfört med andra liknande lösningar.

Combilights lösning består av en genomskinlig plaststruktur som stöd till en fiberbaserad förpackning. Den är tillverkad med mindre fossilt material eftersom den kombinerar plast med naturfibrer, skriver Superfos.

Combilight är tillverkat av en formsprutad polypropylenstruktur (PP) i kombination med barriärbestruken papp. Förpackningen är stark och miljösmart och dekoren trycks i offsett på det fiberbaserade ytterhöljet. Förpackningen sägs lämpa sig för mejeriprodukter som yoghurt, färskost och keso, men fungerar också till andra ickevarma livsmedelsprodukter

redaktionen@branschkoll.se

Coop byter förpackningar – sparar 57 ton ny plast årligen

I ett pressmeddelande säger Coop att de under våren kommer att byta ut samtliga plasttråg som används för butikspackade kött- och fiskprodukter.

De nya förpackningarna är gjorda av återvunnen plast och kommer att bli helt återvinningsbara. I och med detta så minskar Coop användningen av oljebaserad plast med 57 ton per år.

​​Coops butiker använder idag livsmedelstråg i färgad frigolit eller polypropen för att butikspacka fisk- och köttprodukter. De nya förpackningarna är gjorda av återvunnen PET-plast.

– Vi behåller samma höga kvalitetskrav men till ett lägre klimatavtryck, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef för Coop Sverige.

Alla plastförpackningar under Coops egna varumärken och i serviceförpackningar i butik ska senast år 2030 vara av 100 procent förnybar eller återvunnen råvara.

Under våren 2021 kommer också en stor mängd engångsplastartiklar i plast (bestick och dylikt) också att ersättas av produkter gjorda av förnybara råvaror.

De förpackningar som Coop idag använder för butikspackade kött- och fiskprodukter är gjorda av expanderad polysteren (EPS) samt polypropen (pp-plast).

De nya förpackningarna är gjorda av återvunnen pet-plast (rPET).

redaktionen@branschkoll.se

Corona lanserar ölförpackning tillverkad av spannmål

Corona har lanserat en ny, cirkulär, förpackningsform för sexpack som utnyttjar överskott av strå från korn för att skapa en mer hållbar pappersförpackningslösning.

‎Kornmalt kommer även fortsättningsvis att vara grunden för ölet men själva strået från kornet, en rest från böndernas skördar, kommer nu att användas i tillverkningen av ölets förpackning. ‎

‎I kombination med 100 procent återvunna träfibrer skapas en papperskartong som är lika stark och hållbar som ett vanligt sexpack, men ska vara bättre för planeten. 

‎Att omvandla kornets strån till pappersfiber förbrukar 90 procent mindre vatten än den traditionella jungfruliga träprocessen. Detta tillsammans med mindre energi och färre hårda kemikalier gör att du nu kan bära din ölförpackning med betydligt vitare miljösamvete, skriver man i ett pressmeddelande.

‎Efter slutförandet av det framgångsrika pilotprojektet kommer AB Inbev, Coronas moderbolag, att se över utrullningen av tekniken till andra varumärken.

redaktionen@branschkoll.se