Borås

Fristads söker Demand Manager

Vi söker nu en engagerad Demand Manager

Är du en engagerad och analytisk person som trivs med att arbeta för ständiga förbättringar? Har du dessutom erfarenhet inom logistik och/eller inköp och tycker om att arbeta i en föränderlig och internationell miljö? Då kan det här vara tjänsten för dig!

Våra värderingar; Passion, Enkelhet, Tillsammans och Prestation är viktiga för oss på Fristads. Som medarbetare hos oss är du en viktig ambassadör och förebild för dessa, både internt och externt. En viktig del i vår affärsmodell är hållbarhet och vi leder sedan länge utvecklingen för hållbarhet och miljö inom textilbranschen.

I början av 2021 tog Fristads ytterligare ett steg i sin utvecklingsresa genom att bli en del av Hultafors Group. Tillsammans med Hultafors Group har vi sammantaget det starkaste utbudet av PPE (Personal Protection Equipment) i Europa och Nordamerika.

Rollen
I rollen som Demand Manager kommer du att spela en nyckelroll i vårt mål att bli branschens bästa leverantör där förmågan att leverera till kund är framgångsfaktor nummer ett. Du kommer att vara ansvarig för alla aspekter av vår efterfrågehantering och säkerställa att vi har så bra prognoser som möjligt för vår varuförsörjning. En stor del av detta gör du genom ett tätt samarbete med sälj, proaktivt analysera och identifiera risker samt ta fram korrigerande åtgärder. Du kommer jobba nära våra säljorganisationer och de olika delarna i vår leveranskedja. Du kommer också vara en nyckelspelare i vår S&OP process.

En viktig del i arbetet är att tillsammans med övriga teamet utveckla våra system för att ge oss bästa möjliga verktyg.

Du kommer att ingå i vårt demand team och kommer att jobba nära vår planeringsavdelning.

”Vårt uppdrag är att säkerställa god tillgänglighet av arbetskläder för våra användare och göra det på ett sätt som är hållbart både för människorna som bär våra kläder och för vår planet. För att nå detta jobbar vi tätt ihop inom operations, med övriga bolaget och våra leverantörer.

Vi strävar hela tiden efter att bli bättre och vårt mål är att bli bäst i branschen.

– Iain Richie, Director Global Operations

Din profil
Du har gedigen erfarenhet av att arbeta i en efterfrågeplaneringsroll eller av arbete för en lösningsleverantör i branschen. Som person har du en mycket hög analytisk förmåga, ett öga för detaljer men också förståelse för helheten. Du drivs av ständiga förbättringar och har en stark, öppen och direkt kommunikationsförmåga på både svenska och engelska. Du har en ansvarsfull personlighet med positiv attityd. Den idealiska kandidaten har redan en god förståelse för processer i försörjningskedjan och kunskap om processer för efterfrågeplanering inom grossist-/tillverknings-/detaljhandelssektor.

Vi ser gärna att du som söker har eftergymnasial utbildning inom logistik / inköp samt några års arbetserfarenhet eller motsvarande praktisk erfarenhet inom planering / inköp. Exempelvis kan du ha arbetat som logistikplanerare eller inom prognoshantering, varuförsörjning eller supply chain.Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta i M3 och Slim4 eller liknande planeringsverktyg.

Vad kan vi erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en viktig roll i ett team med stor arbetsglädje och i en organisation som ligger i framkant inom vår bransch. Vi kommer att ge dig de bästa förutsättningarna för att lyckas i din roll och ständigt arbeta för att utveckla dig som individ. Du kommer att få marknadsmässiga villkor och verktyg för att kunna utföra ditt arbete på bästa sätt. Som anställd på Fristads kommer du arbeta på ett marknadsledande företag som leder utvecklingen inom hållbarhet och miljö i branschen.

Placering
Du kommer att arbeta i vårt nybyggda moderna huvudkontor i Viared strax utanför Borås. Det finns möjligheter till distansarbete hemifrån efter genomförd introduktion.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidaretjänst.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons