Fristads inleder samarbete med PR-byrå för att lyfta sitt hållbarhetsarbete


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Branschkoll prenumeration

Erbjudandet är avslutet. Kontakta Ola Karlsson för att få veta mer eller läs mer om vad som ingår här.
v45: Budgivning på Bengt P, Intercopy över 400, Tryckeri lär ut crossmedia

Hej,
Innehållsmarknadsföring växer sig allt starkare och det påverkar hur företag kommunicerar. Grafiska företags tjänster förändras och det uppstår nya möjligheter i den egna marknadsföringen. Exempel på detta finns lite längre ner i denna veckas mail.
Vann budgivning på Bengt Perssons
Snabbväxande Aros bokbinderi har köpt konkursboet efter Bengt Perssons i Västerås.
Intercopy-kedjan över 400 miljoner
Så här ser ett av Sveriges största grafiska nätverk ut. Inklusive lista på aktörerna och resultat från senaste boksluten.
Ellos ställer om marknadsföring
Större satsningar på digital marknadsföring och mindre resurser till kataloger och dr.
Obamas kampanjchef till Guldnyckeln
Lär av mannen som sägs ha ”vänt upp och ner” på hur världen tänker kring marknadsföring. Han kommer till Guldnyckeln 20 mars nästa år.
Minikurs: Innehållsmarknadsföring förklarat på 4 min
Begreppen innehållsmarknadsföring och ”inbound marketing” förklaras i all sin enkelhet på fyra minuter i denna video.
DPN förklarar crossmedia
Ett bra exempel på innehållsmarknadsföring är när CA Andersson-ägda DPN förklarar crossmedia i en artikel.
45% av marknadscheferna tror på ökad försäljning under Q4
Det säger Dagens Medias Marknadschefsindex för tredje och fjärde kvartalet.
- Mediebyråernas medieinvesteringar backade 24% i oktober
Dagspress och DR har backat mest hittills i år
Elanders köper svenskt förpackningsföretag
Omikron i Jönköping, med en omsättning på 40 miljoner kronor flyttar i och med affären sin produktion till Mölnlycke
Arkitektkopia kör reklamtävling för fjärde gången
Man fortsätter att satsa på Inhouse för att nå marknadsavdelningar på svenska företag.
Övrigt
- Visutech ”upplever en positiv höst” – Bland annat har Elanders köpt tre nya HP Indigo
- Heidelberg och Fujifilm bygger inkjetpress – samarbete med Landa är därmed ”troligtvis avslutat”.
- Minskade bidrag till Print Power-projektet
I Korthet
- Variabel design i offset på Göteborgstryckeriet – 2000 unika bokomslag
- Peab förlänger avtal med Arkitektkopia
- Ranhammar utökar med printkapacitet i A3+
- Vitt Grafiska ska bli rött – inleder årets färgbytartävling
- KBA vinstvarnar efter försäljningsminskning och sänker prognos
- Sharp lanserar projektverktyg i molnet
- Amazon startar svensk försäljning första kvartalet 2014
- Twitter drog in 1,82 miljarder dollar i samband med börsintroduktionen
- Skanskas magasin Nya hem läggs ner efter tre års utgivning
- Ännu ett nätverk för marknadschefer mellan jobb
Folk
- Mikael Pettersson är ny Key Account Manager på Sericomex
Bokslut
- Vitt Grafiska fortsatte teknikskifte
- Wikströms Tryckeri ökade inom distribution och intäktsförde moms
- Sandstens Tryckeri i Göteborg backade till nollresultat
- Uttenthal i Sverige minskade kraftigt till följd av såld Stockholmsverksamhet
Till sist: Alla prenumeranter på Branschkoll har rabatt på PRINTNext-konferensen. Ange koden ”VIP Branschkoll” när du anmäler dig så betalar du 1590 kr. Anmäl dig här. (går inte att kombinera med andra erbjudanden)
Ring eller maila om du har några funderingar.
/Ola
070-566 09 52
Ett tryckeri skyltar upp ett annat

Systemtext fixar skyltar till nya JustNu-tryckerier i Lund och Malmö
Intercopy-kedjan över 400 miljoner

Intercopy-kedjan är en grupp samverkande, men fristående, grafiska leverantörer på 19 orter som förra året omsatte över 400 miljoner kronor med cirka 320 anställda. Lönsamheten skiljer sig kraftigt åt mellan de olika bolagen.
KBA vinstvarnar efter försäljningsminskning

Både rull- och arkdivissionerna är drabbade. Prognosen för helåret sänks till 1,1 (1,3) miljarder Euro i försäljning och man räknar med ett negativt resultat.