Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat är Sveriges bäste marknadschef


Resumés event ”Sveriges bästa marknadschef” avgjordes i förra veckan.
Kuverttillverkaren Bong vände 2011 till knapp vinst

Publit har sålt 100.000 digitaltryckta böcker

EO Grafiska värvar från Strålfors och Propan

Byråaffären tynger Edita som inte lyfte 2011

Allt fler unga upplever att de använder Internet för mycket

Digital information skapar nya tryckta produkter

Det finns en otrolig mängd digital information som kan användas i skapandet av nya tryckta produkter. Det gäller bara att vara kreativ nog att komma på dem. Anonym kreditupplysning från Ratsit är ett exempel.
Kreditupplysningstjänsten Ratsit säljer bland annat information om privatpersoners inkomst till andra privatpersoner. Genom att trycka informationen i en ”katalog” slipper man skicka en omfrågekopia till den upplysningen gäller. Den som frågar förblir anonym.
Den digitala utvecklingen har gjort informationen tillgänglig och möjlig att bearbeta. Att den tryckta produkten i det här fallet gör det möjligt att utnyttja ett kryphål i lagen (så att den som begär uppgifterna kan vara anonym) behöver man ju nödvändigtvis inte tycka om. Men för tryckeriet som har tryckt de 25.000 katalogerna, som man enligt uppgift har sålt, kan det vara en bra affär.
De mellan 500 och 1000 namnen som man får i katalogen borde få plats på tio eller maximalt 20 sidor som Ratsit sedan tar 289 kronor för. I och för sig inklusive moms och porto men marginalen är med all säkerhet god för Ratsit och för ett modernt tryckeri är produktionen helt automatiserad. Förhoppningsvis tjänar även de en peng på detta.
Försäljningen är såklart till största delen, om inte till hundra procent, digital. Jag fick själv ett mail som såg ut så här:

Två skånska förpackningsföretag i konkurs

Mekonomen och Mackmyra har Sveriges bästa inhousebyråer


Tävlingen Inhouse belönar reklam som har producerats internt på företag. Under tisdagskvällen delade man ut sex priser och den stora vinnaren, med priset för årets marknadsavdelning, blev Mekonomen som tog guldet före Jula och Skistar. Årets skräll var Vindelns Folkhögskola som vann klassen bästa trycksak med sin kurskatalog som producerats av skolans studenter.
Tävlingen Inhouse belönar reklam som har producerats internt på företag. Under tisdagskvällen delade man ut sex priser och den stora vinnaren, med priset för årets marknadsavdelning, blev Mekonomen som tog guldet före Jula och Skistar.
Årets skräll var Vindelns Folkhögskola som vann klassen bästa trycksak med sin kurskatalog som producerats av skolans studenter. Rykten under kvällen sa att katalogens ”byråbudget” var 700 kronor. Man kammade hem segern mot stora företag som Svenska Spel, Gröna Lund och Skara Sommarland. Titta på den digitala versionen här.
Mackmyra Whisky vann två priser för sin kampanj för en extra rökig Whisky där man stoppat in hela kampanjen (13.000 DR-trycksaker) i röken för att trycksaken skulle lukta … rök.
Guld i årets bästa kampanj togs av Unionen med ”Vässa lönen”.
Inhouse arrangeras av Arkitektkopia som på ett smart sätt skapar relationer till Sveriges största inhousebyråer. Kvällen inleddes med tre korta föreläsningar bland annat av tidigare vinnare från mobiloperatören 3 och godistillverkaren Leaf.
Här är alla vinnarna:
Bästa Trycksak
Guld: Vindelns Folkhögskola – Kurskatalog
Juryns motivering: Kampen om studenter är hårdare än någonsin och den som vill sticka ut i bruset måste verkligen bekänna färg. Med säkert formspråk, dramatiska bilder och inspirerande design har man gett utbildningen ett ansikte. Första pris för Årets Trycksak går till Vindelns Folkhögskola för Kurskatalog 2011
Bästa Expo
Guld: SkiStar – Vinterland
Juryns motivering: Visad vara till hälften såld. Riktigt bra exponering handlar om att ta varan dit kunden finns. Och när man anstränger sig så till den milda grad att man flyttar hela skidbacken till badstranden så smälter juryns hjärtan. Första priset för Bästa Expo går till SkiStar för Vinterland.
Bästa DR
Guld: Mackmyra – Extra Rök
Juryns motivering: Ett bra DR berör. Och när man lyckas beröra flera sinnen på en gång så är succén ett faktum – det doftar framgång. Första pris för Årets DR går till Mackmyra för Extra rök.
Bästa Kampanj Småföretag
Guld: Mackmyra – Extra Rök
Juryns motivering: I ett samhälle där många har allt gäller det att vara unik och exklusiv för att bli intressant. Kombinationen av en personlig produkt och en kampanj som gick rakt in i målgruppens hjärta visade sig bli en riktig rökare. Priset för Årets bästa kampanj småföretag går till Mackmyra för Extra Rök.
Bästa Kampanj
Guld: Unionen – Vässa lönen
Juryns motivering: Hur gör man en 140 år gammal företeelse relevant och intressant för en allt större grupp inaktiva medlemmar? Man tar fram ett riktigt vasst budskap som fokuserar på essensen i kundnyttan. Förstapriset för Årets Kampanj går till Unionen för Vässa lönen.
Årets Marknadsavdelning
Guld: Mekonomen
Juryns motivering: Man tänker oftast inte på ett riktigt bra marknadsföringsarbete förrän succén är ett faktum, det smyger sig liksom på en. Plötsligt såg man dem bara överallt, de gula skyltarna med den svarta texten och Karin i kundtjänsten med sitt glada leende och vilja att göra billivet enklare. Bakom denna framgång ligger förstås hårt slit och ett välplanerat och skickligt arbete på marknadsavdelningen. Priset för Årets Marknadsavdelning går till Mekonomen.
De nominerade i varje klass var:
Bästa Trycksak
- Parks & Resorts – Skara Sommarland Förpackningsdesign
- Parks & Resorts – Gröna Lund Förpackningsdesign
- Svenska Spel – Nöjesplånboken
- Svenska Spel – Sanningar & Myter
- Vindelns Folkhögskola – Kurskatalog
- Wermlands Opera – affisch Johannespassionen
Bästa Expo
- Fazer Food Services – ”Mata inte sopmonstret”
- If – Send a song
- Scanpix – TT fyller 90 år
- SkiStar – Vinterland
- Swedbank – Bonde möter bonde
- Telge – Kringelfestivalen
Bästa DR
- Ica – Årets första julklapp
- Klarna – Julkort
- Mackmyra – Extra Rök
- SABO – Bopris 2011
- Telge – El vis
Universum – The World’s Most Attractive Employers
Bästa Kampanj Småföretag
- Ebeco – Hjälp din kund att spara energi
- Mackmyra – Extra Rök
Bästa Kampanj
- Ica – Ica To Go
- Ica – Grill
- Kjell & Company – Koppla av/på
- Parks & Resorts – Twister på Gröna Lund
- SkiStar – My SkiStar
- SVT – Maestro
- Unionen – Vässa lönen
Årets Marknadsavdelning
- Jula
- Mekonomen
- SkiStar
Inhousejuryn består av:
- Meg Tivèus, juryordförande
- Patric Axzell, Leaf
- Hans Bylund, Berntzon Bylund
- Micael Dahlén, Handelshögskolan
- Ulf Grankvist, Arkitektkopia
- Anna Holst, Posten Inhouse
- Mary Lee Sjönell, frilanskreatör
- Anna Nilheimer, Telge AB
- Aje Stenbeck, Inhouse Rekrytering
- Fredrik Svedjetun, Dagens Media