Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat är Sveriges bäste marknadschef

Resumés event ”Sveriges bästa marknadschef” avgjordes i förra veckan.

Microsoft lanserar egen app-butik

Ämnen i artikeln: Microsoft
Ämnen i artikeln: Microsoft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fototext och Billes går samman

Ämnen i artikeln: Billes tryckeri

De två Göteborgsföretagen Billes och Fototext går ihop och bildar ett grafisk fullserviceföretag med en omsättning på 220 miljoner kronor.

Affären innebär att Billes köper samtliga aktier i Fototext och under 2013 ska all verksamhet flyttas till Billes, vars anläggning utanför Göteborg nu ska få en rejäl om- och tillbyggnad för att allt ska få plats.

– Billes kändes som en perfekt matchning för oss. Vi har en del överlappande verksamheter där vi tillsammans blir ännu starkare. Men framförallt så har vi mycket verksamhet som kompletterar varandra, säger Fototexts vd Anders Wackfelt (LinkedIn) i en kommentar.

– Vi kan erbjuda hela spannet från små trycksaker som visitkort och broschyrer till utomhusreklam, butikskampanjer och en hel del specialtryck som exempelvis textilprintning och tryck på ljudabsorbenter, säger Niklas Bille (LinkedIn), vd för Billes i en kommentar.

Ämnen i artikeln: Billes tryckeri
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso omstrukturerar – 520 får gå

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia fortsätter med Inhousetävling

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaInhouse
Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaInhouse
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Parajett

Ämnen i artikeln: Parajett

Parajetts ägare och vd Tord Ohlsson ska minska sin operativa roll inom företaget och därför har Anders Persson utsetts till ny vd. Han är idag koncernchef för det internationella it-företaget IST International Software Technology med 250 anställda och har sedan 2010 suttit i Parajetts styrelse.

– Anders kan Parajett och har en intressant profil och erfarenhet som kommer Parajett väl till pass, nu när jag valt att minska min operativa roll inom företaget. När Anders nu går in som VD är det bl.a. med uppdraget att vidareutveckla Parajett samt att etablera nya verksamhetsområden med syfte att skapa ytterligare mervärden för våra kunder, säger Tord Ohlsson i ett pressmeddelande.

Parajett hade 137 anställda och omsatte 258 miljoner enligt bokslutet för 2011.

Ämnen i artikeln: Parajett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ineko kopplar Fjällrävens katalog till nätet

Ämnen i artikeln: Ineko

I Fjällrävens vinterkatalog har ett stort antal produkter ”fått liv” genom kopplingar till rörlig media med så kallad AR-teknik. Ineko har utvecklat och levererat lösning som är framtagen med hjälp av Aurasma – en plattform för Augmented reality.

Katalogen är tryckt i ca 220.000 exemplar för distribution i 28 europeiska länder. Dessutom är cirka 200.000 försäljningsbroschyrer på åtta olika språk distribuerade. Katalogerna och broschyrerna innehåller sammanlagt ett 60-tal AR-kopplingar som leder till fördjupande inspirationsfilmer och till produktsidor på Fjällrävens hemsida. Från produktsidan kan man söka närmaste återförsäljare och dela med sig av produkten per mail eller i sociala nätverk.

– Augmented Reality är ett fantastiskt sätt att koppla ihop nya medier med traditionellt tryck. Förutom ”Wow-upplevelsen” när man första gången ser en Aura, ger det möjligheter till helt nya dimensioner av tryck”, säger Pär Dahlstedt, ansvarig digital utveckling på Ineko i ett meddelande.

– Vi är mycket glada för samarbetet med Ineko som har erbjudit oss ett spännande sätt lyfta upplevelserna av våra produkter. Tryckta katalogen är en viktig säljare för oss. Med den här tekniken får läsaren en större produkt-upplevelse och får genom ett klick tillgång till fördjupad produktinformation. Katalogen ökar i värde och förhoppningsvis så mycket att den används mer än tidigare.” säger Lotten Borneng, webbansvarig på Fjällräven.

Ämnen i artikeln: Ineko
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Brand Factory klär om 2000 bankomater

Ämnen i artikeln: Brand Factory

I samband med att företaget Bankomat tar över skötseln av landets drygt 2000 kontantautomater under varumärket Bankomat, kommer många av dessa genomgå en uppfräschning. Minst hälften kommer att bytas ut helt medan andra får sin mjukvara uppgraderad. Profileringsföretaget Brand Factory har fått uppdraget att skylta om kontantautomaterna.

Avtalet mellan de båda företagen löper under flera år, vars första etapp handlar om omskyltning av cirka 700 externa kontantautomater som inte ligger i anslutning till något bankkontor. Detta beräknas vara klart till nästa sommar. Uppdraget omfattar både ljusskyltar och vanlig skyltning, samt kringtjänster såsom projektledning och hantering av bygglov.

– Vi är mycket stolta över detta prestigefulla uppdrag. Bankomat är ett otroligt utbrett varumärke som de flesta känner till, säger Andres Skilberg, säljare på Brand Factory i ett pressmeddelande.

 

Ämnen i artikeln: Brand Factory
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Logistik för utställningsmaterial

Ämnen i artikeln: Dohrns
Ämnen i artikeln: Dohrns
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Newsweek blir helt digitalt 2013

redaktionen@branschkoll.se
Annons

IRM: Den Nordiska reklammarknaden stannar upp

Ämnen i artikeln: IRMreklaminvestering

Under det första halvåret 2012 uppvisade den Nordiska reklammarknaden ett tapp på 1 procent jämfört med motsvarande period 2011 i fast valutakurs. Den norska reklammarknaden uppvisade en svag tillväxt på nära 1 procent medan marknaderna i Sverige, Danmark och Finland alla uppvisade en negativ utveckling under perioden.

Under perioden stärktes dock de skandinaviska valutorna varför, i euro räknat, den nordiska reklammarknaden växte något. Total omsatte den 4,8 miljarder euro under det första halvåret 2012.

– Det tuffare reklamläget vi ser under början av 2012 kommer att hålla i sig för samtliga Nordiska marknader även under resten av året, säger IRM i ett pressmeddelande. Men trots det oroliga läget i världsekonomin är de Nordiska reklammarknaderna relativt välmående.

Reklaminvesteringarna per invånare under perioden.

  • Norge: 259 euro per invånare
  • Sverige: 189 euro per invånare
  • Danmark: 180 euro per invånare
  • Finland: 139 euro per invånare
Ämnen i artikeln: IRMreklaminvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons