Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat är Sveriges bäste marknadschef

Resumés event ”Sveriges bästa marknadschef” avgjordes i förra veckan.

HDF upphäver Kammarrättsdomar om tryckerimoms

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort intresse för visning hos Signcom

Ämnen i artikeln: Signcom
Erika Axelsson och Christian Valberg på Signcoms Brommakontor.

Den 13 mars hölls ett öppet hus hos Signcom i Stockhom. Man visade upp UV- och storformatskrivare från Mimaki, lasermärkning och gravyr från GCC och Vision, en sublimeringsugn för 3D-effekt samt transfer
och transferpressar.

– 40 företag kom med en till tre personer från varje. Initiativet var klart efterlängtat med fler besökare än någonsin, säger Erika Axelsson distriktsansvarig Stockholm i en kommentar.

Vad gäller material fick besökarna se och känna på vinylfolier, plaster, transfer- och printmedia och mycket mer.

– Det var så roligt att känna att den optimism vi anat i höst nu är en verklighet, säger Christian Magnusson Signcoms produktansvarige för Mimakis sortiment.

Fler minimässor, öppna hus och mässor kommer att följa under året.

Ämnen i artikeln: Signcom
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alla Guldnyckel-vinnare 2014

Ämnen i artikeln: Guldnyckeln

Guldnyckeln avgjordes den 20 mars i Stockhom och här är alla vinnarna:

Diamantnyckeln

Är du Klaus-Heidi?

Uppdragsgivare: Lufthansa

Byrå: DDB Stockholm

DETALJHANDEL

Guld – Modereturen

Uppdragsgivare: Farsta Centrum

Byrå: John Doe

Silver – Porteur streetsale

Uppdragsgivare: Porteur

Byrå: M&C Saatchi

Brons – För dina sinnen

Uppdragsgivare: Jotun Sverige

Byrå: Stendahls Reklambyrå

FINANS OCH FÖRSÄKRINGAR

Guld – Norra Stå

Uppdragsgivare: Nordic Guarantee

Byrå: Volt Reklambyrå

Brons – Se det med egna öron

Uppdragsgivare: HSB Göteborg

Byrå: Welcom i Göteborg

Brons – Sveriges första bankapp för företag

Uppdragsgivare: SEB

Byrå: MRM Stockholm

PRODUKTTILLVERKNING

Guld – En kuverthistoria på liv och död

Uppdragsgivare: Bong

Byrå: Mecka

Silver – How to become The Security Hero

Uppdragsgivare: MW Security

Byrå: GarbergsMalmö

Brons – Spapaketet

Uppdragsgivare: Forbo

Byrå: Valentin och Byhr

RESOR, TRANSPORTER OCH FORDON

Guld – Är du Klaus-Heidi?

Uppdragsgivare: Lufthansa

Byrå: DDB Stockholm

Silver – Interwheel ”99,5%”

Uppdragsgivare: Interwheel Sweden AB

Byrå: Clara Reklambyrå AB

Brons – Gotland – Jorden runt på en ö

Uppdragsgivare: Destination Gotland

Byrå: Hillmarketing

SAMHÄLLSSERVICE, SKOLOR SAMT IDEELLA ORGANISATIONER

Guld – Natalia Project

Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

Byrå: RBK

Silver – Miss Skinny

Uppdragsgivare: Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar

Byrå: Shout Advertising

TELEKOM-, IT-, EL-, OLJE- OCH BENSINBOLAG

LG Smartbanners

Uppdragsgivare: LG

Byrå: M&C Saatchi

Silver – SM i Lovebombing

Uppdragsgivare: Halebop

Byrå: Smicker

Brons – Fortums julkalender

Uppdragsgivare: Fortum

Byrå: Abakus

UNDERHÅLLNING

Guld – Home invasion

Uppdragsgivare: Elmsta 3000 Horror Fest

Byrå: Saatchi Saatchi

Silver – The Live Quiz Release

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda/Luger

Byrå: Saatchi Saatchi

Brons – GOWEST

Uppdragsgivare: Stockholm Pride

Byrå: M&C Saatchi

ÖVRIGA TJÄNSTER OCH HÄLSA

Guld – Media is the message

Uppdragsgivare: Jernhusen Media

Byrå: Garbergs

Brons – The Selfie Ads

Uppdragsgivare: Friskis & Svettis Region Stockholm

Byrå: Volt Reklambyrå

ANALYS- OCH RESULTATPRISET

Guld – En kalasbra analys

Uppdragsgivare: Apoteket

Byrå: Kaplan

BÄSTA KUNDLOJALITETSPROGRAM

Guld – Schyssthetsprogrammet

Uppdragsgivare: Halebop

Byrå: Smicker

Brons – Willys+

Uppdragsgivare: Willys

Byrå: DDB Göteborg/DDB Stockholm

KREATIVITETSPRISET

Guld – Är du Klaus-Heidi?

Uppdragsgivare: Lufthansa

Byrå: DDB Stockholm

Silver – Home Invasion

Uppdragsgivare: Elmsta 300 Horror Fest

Byrå: Saatchi Saatchi

Silver – Det besjälade bläcket

Uppdragsgivare: Svenska Filminstitutet

Byrå: Lowe Brindfors

Brons – Samarbetsappen

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Byrå: DDB Stockholm

ÅRETS AD

Elin Lindecrantz

För: En kuverthistoria på liv och död
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Bong

ÅRETS COPY

Sedir Ajeenah

För: Media is the message
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Jernhusen Media

ÅRETS ANNONSÖR

Lufthansa

Är du Klaus-Heidi?


 



 


 



 




 




 



 



Ämnen i artikeln: Guldnyckeln
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong vann Guldnyckel

Bongs kuvertkampanj "En kuverthistoria på liv och död" vann guld.

Två grafiska aktörer var nominerade att vinna pris i årets Guldnyckel – tävlingen i direktmarknadsföring. Kuvertföretaget Bong tog hem guldet i kategorin ”Produkttillverkning” för kampanjen ”En kuverthistoria på liv och död”.

Boråsbyrån Mecka har tagit fram Bongs vinnande kampanj och Elin Lindecrantz fick också pris som årets AD för arbetet med kampanjen.

Motiveringen löd: ”Vem har sagt att du bara har en chans att göra ett första intryck? Gör du det så här pass bra och kul, kan det ju bli hela 12 stycken.”

Nominerad var också Göteborgsbyrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska, för kampanjen ”One store to rule them all” som man tagit fram till Science fiction bokhandeln. De blev tyvärr utan pris.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong och InTime kan vinna Guldnyckeln

InTime och Bong är nominerade till Guldnycklar som delas ut ikväll.

Två grafiska aktörer är nominerade att vinna pris på kvällens Guldnyckelgala.

Science fiction bokhandeln är nominerad i kategorin Detaljhandel och byrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska, har tagit fram kampanjen.

Kuvertföretaget Bong är nominerad med sin egen kampanj ”En kuverthistoria på liv och död” som byrån Mecka tagit fram för att lyfta möjligheterna med kuvertet.

Priserna delas ut på kvällens gala som hålls i Stockholm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Annonsörerna kritisk till miljöpartiets utspel om utökad reklamskatt

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson

Riksdagsledamoten Annika Lillemets (MP) vill utöka reklamskatten till att omfatta även tv, radio och internet. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ställer sig starkt kritiskt mot förslaget, som står i skarp kontrast till ett tolv år gammalt riksdagsbeslut – att ta bort reklamskatten, som slår orättvist mot svenska medier.

 

Förra veckan framförde miljöpartisten Annika Lillemets i en riksdagsdebatt att reklam leder till att den personliga integriteten kränks, att man stressar människor till en konsumentinriktad livsstil och att träd fälls i onödan. För att komma till rätta med detta vill Annika Lillemets utöka reklamskatten även till tv, radio och internet. Redan 2002 fattades dock beslut om att avveckla skatten för att den slår hårt mot främst tidningsmedier.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson ställer sig starkt kritisk till förslaget och menar att det är oöverlagt.

– Reklamskatten, som borde kallas ”tidningsskatten”, slår redan nu hårt mot de medier som finansieras av annonsintäkter. Om vi går emot Riksdagens redan fattade beslut och utökar skatten kommer detta knappast att leda till en ökad och bättre journalistik, snarare tvärtom! I stället borde vi underlätta för de redan hårt utsatta tidningarna att nå ut med sina nyheter, och den största intäkten för detta är just annonsering, menar Anders Ericson i ett pressmeddelande.

Anders Ericson anser även att det finns andra ekonomiska risker med förslaget.

En effektiv reklam är näringslivets, och många organisationers, kommunikativa motor och om denna begränsas av politiska beslut kommer detta direkt att påverka företags och organisationers förmåga att utvecklas. Det finns samhällen där reklamen begränsas eller till vissa delar helt förbjuds av politiker, och resultaten av en sådan politik vill vi inte se här i Sverige, understryker Anders Ericson.

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

GrafKom samlar grafisk bransch i Nyköping

Ämnen i artikeln: GrafKom

Mobila affärer i grafisk bransch. Det ligger i fokus när nätverket GrafKom den 6 och 7 maj samlar tryckerier och leverantörer till en lunch-till-lunch-konferens i Nyköping. Nya affärsmöjligheter för branschen diskuteras på konferensen som i år har två olika seminariespår.

Ulf Sunnberg är ordförande i det grafiska nätverket GrafKom.

– Medlemsantalet i GrafKom ökar hela tiden och i år förväntar vi oss att runt 60 personer kommer på vårkonferensen som har ett riktigt spännande program, säger Ulf Sunnberg som är ordförande i en kommentar.

  • Det kommer bland annat att handla om nya produkter och tjänster, mobila applikationer för tryck och publicering på plattor i kombination med tryck.
  • AGIs chefredaktör Peter Ollén är på plats och spanar kring framtiden samt berättar om Print-mässan nästa år.
  • Den aktuella momsfrågan är inget som kommer att ta stor plats under de två dagarna men Branschkolls Ola Karlsson sammanfattar kort läget i frågan.

– Visst pratar alla om momsen i branschen men det viktiga är att titta framåt. Vi fokuserar istället på hur man kan göra för att anpassa sig till den extremt mobila kunden och konsumenten, avslutar Ulf Sunnberg.

Läs mer och anmäl dig på grafkom.se.

Ämnen i artikeln: GrafKom
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerierna som ställer ut på årets butiksleverantörsmässa

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visutech visar nutidens etikettryckeri

Ämnen i artikeln: Visutech

Visutech, som bland mycket annat säljer HP Indigo i Sverige, arrangerar den 8 april ett öppet hus kring digital etikettproduktion med temat ”Lönsamhet framför volym”.

Man har bjudit in Vila Etiketten och St-Luc, två etikettryckerier från Holland och Belgien, som är på plats för att berätta om sina företag.

Utöver de två kund-casen visar man:

  • Digitala tryckpressar från HP Indigo
  • Automation Engine från Esko Graphics
  • MIS från Label Traxx och CERM
  • Konvertering från ABG

Mer information finns på visutech.se.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omställningen för pappersindustrin spås bli lönsam

redaktionen@branschkoll.se
Annons