Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat är Sveriges bäste marknadschef


Resumés event ”Sveriges bästa marknadschef” avgjordes i förra veckan.
HDF upphäver Kammarrättsdomar om tryckerimoms

Stort intresse för visning hos Signcom


Den 13 mars hölls ett öppet hus hos Signcom i Stockhom. Man visade upp UV- och storformatskrivare från Mimaki, lasermärkning och gravyr från GCC och Vision, en sublimeringsugn för 3D-effekt samt transfer
och transferpressar.
– 40 företag kom med en till tre personer från varje. Initiativet var klart efterlängtat med fler besökare än någonsin, säger Erika Axelsson distriktsansvarig Stockholm i en kommentar.
Vad gäller material fick besökarna se och känna på vinylfolier, plaster, transfer- och printmedia och mycket mer.
– Det var så roligt att känna att den optimism vi anat i höst nu är en verklighet, säger Christian Magnusson Signcoms produktansvarige för Mimakis sortiment.
Fler minimässor, öppna hus och mässor kommer att följa under året.
Alla Guldnyckel-vinnare 2014

Guldnyckeln avgjordes den 20 mars i Stockhom och här är alla vinnarna:
Diamantnyckeln
Är du Klaus-Heidi?
Uppdragsgivare: Lufthansa
Byrå: DDB Stockholm
DETALJHANDEL
Guld – Modereturen
Uppdragsgivare: Farsta Centrum
Byrå: John Doe
Silver – Porteur streetsale
Uppdragsgivare: Porteur
Byrå: M&C Saatchi
Brons – För dina sinnen
Uppdragsgivare: Jotun Sverige
Byrå: Stendahls Reklambyrå
FINANS OCH FÖRSÄKRINGAR
Guld – Norra Stå
Uppdragsgivare: Nordic Guarantee
Byrå: Volt Reklambyrå
Brons – Se det med egna öron
Uppdragsgivare: HSB Göteborg
Byrå: Welcom i Göteborg
Brons – Sveriges första bankapp för företag
Byrå: MRM Stockholm
PRODUKTTILLVERKNING
Guld – En kuverthistoria på liv och död
Uppdragsgivare: Bong
Byrå: Mecka
Silver – How to become The Security Hero
Uppdragsgivare: MW Security
Byrå: GarbergsMalmö
Brons – Spapaketet
Uppdragsgivare: Forbo
Byrå: Valentin och Byhr
RESOR, TRANSPORTER OCH FORDON
Guld – Är du Klaus-Heidi?
Uppdragsgivare: Lufthansa
Byrå: DDB Stockholm
Silver – Interwheel ”99,5%”
Uppdragsgivare: Interwheel Sweden AB
Byrå: Clara Reklambyrå AB
Brons – Gotland – Jorden runt på en ö
Uppdragsgivare: Destination Gotland
Byrå: Hillmarketing
SAMHÄLLSSERVICE, SKOLOR SAMT IDEELLA ORGANISATIONER
Guld – Natalia Project
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
Byrå: RBK
Silver – Miss Skinny
Uppdragsgivare: Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar
Byrå: Shout Advertising
TELEKOM-, IT-, EL-, OLJE- OCH BENSINBOLAG
LG Smartbanners
Uppdragsgivare: LG
Byrå: M&C Saatchi
Silver – SM i Lovebombing
Uppdragsgivare: Halebop
Byrå: Smicker
Brons – Fortums julkalender
Uppdragsgivare: Fortum
Byrå: Abakus
UNDERHÅLLNING
Guld – Home invasion
Uppdragsgivare: Elmsta 3000 Horror Fest
Byrå: Saatchi Saatchi
Silver – The Live Quiz Release
Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda/Luger
Byrå: Saatchi Saatchi
Brons – GOWEST
Uppdragsgivare: Stockholm Pride
Byrå: M&C Saatchi
ÖVRIGA TJÄNSTER OCH HÄLSA
Guld – Media is the message
Uppdragsgivare: Jernhusen Media
Byrå: Garbergs
Brons – The Selfie Ads
Uppdragsgivare: Friskis & Svettis Region Stockholm
Byrå: Volt Reklambyrå
ANALYS- OCH RESULTATPRISET
Guld – En kalasbra analys
Uppdragsgivare: Apoteket
Byrå: Kaplan
BÄSTA KUNDLOJALITETSPROGRAM
Guld – Schyssthetsprogrammet
Uppdragsgivare: Halebop
Byrå: Smicker
Brons – Willys+
Uppdragsgivare: Willys
Byrå: DDB Göteborg/DDB Stockholm
KREATIVITETSPRISET
Guld – Är du Klaus-Heidi?
Uppdragsgivare: Lufthansa
Byrå: DDB Stockholm
Silver – Home Invasion
Uppdragsgivare: Elmsta 300 Horror Fest
Byrå: Saatchi Saatchi
Silver – Det besjälade bläcket
Uppdragsgivare: Svenska Filminstitutet
Byrå: Lowe Brindfors
Brons – Samarbetsappen
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Byrå: DDB Stockholm
ÅRETS AD
Elin Lindecrantz
För: En kuverthistoria på liv och död
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Bong
ÅRETS COPY
Sedir Ajeenah
För: Media is the message
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Jernhusen Media
ÅRETS ANNONSÖR
Lufthansa
Är du Klaus-Heidi?
Bong vann Guldnyckel


Två grafiska aktörer var nominerade att vinna pris i årets Guldnyckel – tävlingen i direktmarknadsföring. Kuvertföretaget Bong tog hem guldet i kategorin ”Produkttillverkning” för kampanjen ”En kuverthistoria på liv och död”.
Boråsbyrån Mecka har tagit fram Bongs vinnande kampanj och Elin Lindecrantz fick också pris som årets AD för arbetet med kampanjen.
Motiveringen löd: ”Vem har sagt att du bara har en chans att göra ett första intryck? Gör du det så här pass bra och kul, kan det ju bli hela 12 stycken.”
Nominerad var också Göteborgsbyrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska, för kampanjen ”One store to rule them all” som man tagit fram till Science fiction bokhandeln. De blev tyvärr utan pris.
Bong och InTime kan vinna Guldnyckeln


Två grafiska aktörer är nominerade att vinna pris på kvällens Guldnyckelgala.
Science fiction bokhandeln är nominerad i kategorin Detaljhandel och byrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska, har tagit fram kampanjen.
Kuvertföretaget Bong är nominerad med sin egen kampanj ”En kuverthistoria på liv och död” som byrån Mecka tagit fram för att lyfta möjligheterna med kuvertet.
Priserna delas ut på kvällens gala som hålls i Stockholm.
Annonsörerna kritisk till miljöpartiets utspel om utökad reklamskatt


Riksdagsledamoten Annika Lillemets (MP) vill utöka reklamskatten till att omfatta även tv, radio och internet. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ställer sig starkt kritiskt mot förslaget, som står i skarp kontrast till ett tolv år gammalt riksdagsbeslut – att ta bort reklamskatten, som slår orättvist mot svenska medier.
Förra veckan framförde miljöpartisten Annika Lillemets i en riksdagsdebatt att reklam leder till att den personliga integriteten kränks, att man stressar människor till en konsumentinriktad livsstil och att träd fälls i onödan. För att komma till rätta med detta vill Annika Lillemets utöka reklamskatten även till tv, radio och internet. Redan 2002 fattades dock beslut om att avveckla skatten för att den slår hårt mot främst tidningsmedier.
Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson ställer sig starkt kritisk till förslaget och menar att det är oöverlagt.
– Reklamskatten, som borde kallas ”tidningsskatten”, slår redan nu hårt mot de medier som finansieras av annonsintäkter. Om vi går emot Riksdagens redan fattade beslut och utökar skatten kommer detta knappast att leda till en ökad och bättre journalistik, snarare tvärtom! I stället borde vi underlätta för de redan hårt utsatta tidningarna att nå ut med sina nyheter, och den största intäkten för detta är just annonsering, menar Anders Ericson i ett pressmeddelande.
Anders Ericson anser även att det finns andra ekonomiska risker med förslaget.
– En effektiv reklam är näringslivets, och många organisationers, kommunikativa motor och om denna begränsas av politiska beslut kommer detta direkt att påverka företags och organisationers förmåga att utvecklas. Det finns samhällen där reklamen begränsas eller till vissa delar helt förbjuds av politiker, och resultaten av en sådan politik vill vi inte se här i Sverige, understryker Anders Ericson.
GrafKom samlar grafisk bransch i Nyköping

Mobila affärer i grafisk bransch. Det ligger i fokus när nätverket GrafKom den 6 och 7 maj samlar tryckerier och leverantörer till en lunch-till-lunch-konferens i Nyköping. Nya affärsmöjligheter för branschen diskuteras på konferensen som i år har två olika seminariespår.

– Medlemsantalet i GrafKom ökar hela tiden och i år förväntar vi oss att runt 60 personer kommer på vårkonferensen som har ett riktigt spännande program, säger Ulf Sunnberg som är ordförande i en kommentar.
- Det kommer bland annat att handla om nya produkter och tjänster, mobila applikationer för tryck och publicering på plattor i kombination med tryck.
- AGIs chefredaktör Peter Ollén är på plats och spanar kring framtiden samt berättar om Print-mässan nästa år.
- Den aktuella momsfrågan är inget som kommer att ta stor plats under de två dagarna men Branschkolls Ola Karlsson sammanfattar kort läget i frågan.
– Visst pratar alla om momsen i branschen men det viktiga är att titta framåt. Vi fokuserar istället på hur man kan göra för att anpassa sig till den extremt mobila kunden och konsumenten, avslutar Ulf Sunnberg.
Läs mer och anmäl dig på grafkom.se.
Visutech visar nutidens etikettryckeri

Visutech, som bland mycket annat säljer HP Indigo i Sverige, arrangerar den 8 april ett öppet hus kring digital etikettproduktion med temat ”Lönsamhet framför volym”.
Man har bjudit in Vila Etiketten och St-Luc, två etikettryckerier från Holland och Belgien, som är på plats för att berätta om sina företag.
Utöver de två kund-casen visar man:
- Digitala tryckpressar från HP Indigo
- Automation Engine från Esko Graphics
- MIS från Label Traxx och CERM
- Konvertering från ABG
Mer information finns på visutech.se.