Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat är Sveriges bäste marknadschef


Resumés event ”Sveriges bästa marknadschef” avgjordes i förra veckan.
Web to print-aktören Pixartprinting fördubblar offsetkapaciteten

14 exempel på Augmented Reality kopplat till trycksaker

Q3: Positivt Elanders förbättrade marginalen

Billes investerar 60 miljoner


Billes storinvestering som Branschkoll tidigare skrivit om börjar nu falla på plats. Senaste årens förvärvade verksamheter i Contact Tryck & Reklam och Fototext ska in i samma fastighet. Produktionsytan byggs ut med 2 800 kvadratmeter i en investering på totalt 60 miljoner kronor enligt ett meddelande från företaget. Tidigare har man sagt att som en del av detta läggs 15 miljoner kronor i nya digitala tryckpressar.
Målet är att bli en av de största, grafiska aktörerna i Norden. Idag är man 100 medarbetare med en omsättning på 200 miljoner kronor.
– Investeringarna gör att vi blir ett grafiskt företag med ett produktutbud som är enormt. Dessutom blir vi väldigt konkurrenskraftiga. Vi har väldigt positiv syn på framtiden, säger Niklas Bille i ett meddelande.
Första xerox-kopian var starten på resan mot det papperslösa kontoret

Idag, den 22 oktober fyller den xerografiska tekniken 75 år. Chester Carlsons första kopia blev grunden för Xerox och stora delar av dagens grafiska bransch.
Uppfinningen gjorde företag mer effektiva i sin verksamhet – både administrativt och kommunikativt. På vägen fick tryckerierna ny teknik som till slut förändrade hela branschen.
Xerox firar med temat ”The Next 75” och frågan är vad som under dessa år kommer att hända med de 3.000 miljarder sidor som printas årligen i världen (IDC)? Nästa steg blir att fortsätta hjälpa företag att effektivisera dokumenthanteringen. Och det handlar till stor del om digitalisering.
– Idag är det många som vill bli av med papper på kontor, säger IDCs Angèle Boyd till Mashable. Och Xerox är en av spelarna.
Mashable har skrivit intressant om Xerox utveckling som är minst sagt omvälvande. (artikeln har inspirerat till detta inläggs rubrik)
Chester Carlson var en serieuppfinnare som även var utbildad fysiker och advokat. Han fyllde sina anteckningsböcker med uppfinningar av många olika slag, bland annat en roterande reklamskylt, en regnkappa med rännor och en skoputsmaskin. Carlsons vision vid tidpunkten för hans Astoria-experiment var ”att göra kontorsanställda lite mer produktiva och kontorsarbete lite enklare och mindre tråkigt”.
Bilden kommer från Xerox
IRM: 2013 började trögt för de nordiska reklammarknaderna
