Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat är Sveriges bäste marknadschef

Resumés event ”Sveriges bästa marknadschef” avgjordes i förra veckan.

Marknaden för surfplattor på väg jämnas ut

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Driftstörningar på branschkoll.se lösta

De driftproblem som har drabbat branschkoll.se sedan i fredags är nu helt lösta (måndag kväll). Publicering av innehåll startar igen under tisdagen och veckobrevet till prenumeranter kommer att skickas ut en dag senare än normalt (onsdag morgon).

/Ola Karlsson

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Patentskrammel höjer temperaturen inom Crossmedia”

Ämnen i artikeln: GästkrönikaUlf Sunnberg
Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan.

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan.

Även i vår bransch, och även mindre företag, behöver se till att bevaka sitt intellektuella kapital och tillse att konkurrenterna inte kan använda deras uppfinningar.

Den 5:e oktober i år  meddelade det tyska mjukvaruföretaget DirectSmile att de fått ett patent på att ”generera bilder med realistiskt textsättnning” godkänt i USA. (United States Patent US 8,121,338 B2 for generating images with realistic text insertion) DirectSmile berättar samtidigt att de har ytterligare ett patent under behandling som rör företagets CrossMedia-lösning.

Även om inget mer konkret framkommer i själva pressmeddelandet är detta en tydlig markering mot konkurrenterna XMPIE (dotterbolag till Xerox), och PTI (ägs till 30% av Ricoh). Personaliserade bilder är som bekant en nischprodukt i sig självt och används främst inte isolerat utan i kampanjer i flera samtidiga medier, dvs Crossmedia. Att på detta sätta skramla med vapnen framför konkurrenterna på deras hemmaplan i USA ger oss all anledning att tro att detta bara är första steget på en större offensiv från DirectSmiles sida.

Vi får invänta och se vad det andra patent inom CrossMedia innebär men enligt obekräftade rykten kan det vara klart under första halvåret 2013 och utan tvekan höjer det temperaturen kring området Crossmedia.

Det är bara positivt om andra leverantörer nu tvingas höja sig ett eller flera snäpp och snabbare få fram enklare och flexiblare lösningar. Det behövs mer än någonsin så att fler grafiska företag kan komma igång med att erbjuda sina kunder lösningar för flerkanals-kommunikation.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation sedan 2005 i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Ämnen i artikeln: GästkrönikaUlf Sunnberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon allt närmare svensk lansering

Ämnen i artikeln: Amazon
Ämnen i artikeln: Amazon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Paper nominerad till EMAS Awards

Miljöstyrningsrådet har nominerat Arctic Paper Munkedals till EMAS Awards 2012. EMAS Award är ett priset inom miljöledning och kan delas ut till företag och offentliga myndigheter.

Arctic Paper Munkedals har tillsammans med 26 andra företag och organisationer nominerats till priset ”Vattenvård (inklusive effektiv vattenanvändning och vattenkvalitet)”, som är årets tema för EMAS Award.

2012 års vinnare kommer att presenteras på den officiella prisceremonin för EMAS Awards, som äger rum den 29 november 2012 i Bryssel, Belgien.

En lista över alla nominerade indelade per kategori finns på EMAS Awards hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

TMG varslar 13 i Jönköping

Ämnen i artikeln: Taberg Media GroupTMG Taberg
Ämnen i artikeln: Taberg Media GroupTMG Taberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Magasin trycks medan du väntar av nytt svensk bolag

Ämnen i artikeln: Meganews
Ämnen i artikeln: Meganews
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta Q3: Stora nedskrivningar sänkte Intellecta

Ämnen i artikeln: InekoIntellecta
Ämnen i artikeln: InekoIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta vill öka handeln i aktien med likviditetsgarant

Ämnen i artikeln: Intellecta
Ämnen i artikeln: Intellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elle stor vinnare på årets tidskriftsgala

Ämnen i artikeln: Tidskriftspriset

Tidningen Elle vann pris för både Årets Innovation Årets marknadsföringsinsats i Tidskriftspriset 2012 som delades ut igår. Bakom priset står Sveriges Tidskrifter som vill premiera de personer och tidningar som ”för den svenska tidskriftsbranschen framåt”.

Stig Sjöberg, vd på Albinsson & Sjöberg, vann Sveriges Tidskrifters stora pris med följande motivering:

Stig L Sjöberg har visat att det även utanför de stora städerna går att bygga bärkraftiga tidskriftsförlag med starka läsarrelationer. Han är en långsiktig och framsynt entreprenör med hjärtat i det publicistiska. En lyckad kombination av journalistisk fingertoppskänsla och näsa för affärer. Med ett lagom tryck på gasen och blicken stadigt riktad framåt styr han lugnt förbi guppen i vägen.

Här är alla vinnarna 2012:

  • Årets tidskrift: Modern Psykologi
  • Årets tidskrift: Digitala media: Nöjesguiden
  • Årets tidskrift fackpress: Fönstret, ABF:s tidning
  • Årets innovation: Elles Iphone-app
  • Årets oneshot: Hus&hem Köket
  • Årets marknadsföringsinsats: Ellegalan
  • Årets annonssäljare: Daniel Hamrin, Fokus
  • Årets medierådgivare: Frida Åberg, Carat
  • Årets journalist: Torbjörn Nilsson, Fokus
  • Årets krönikör: Jessika Gedin, Språktidningen
  • Årets genombrott: Elin Kling, StyleBy
  • Årets mediechef: Åsa Tengvall, publicistisk direktör, Aller media
  • Årets omgörning: Handelsnytt
  • Årets ad: Tomas Backelin, Dagens samhälle
  • Sveriges tidskrifters Stora Pris: Stig Sjöberg, på Albinsson & Sjöberg

Ämnen i artikeln: Tidskriftspriset
redaktionen@branschkoll.se
Annons