Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat är Sveriges bäste marknadschef

Resumés event ”Sveriges bästa marknadschef” avgjordes i förra veckan.

Mediebyråbarometer: Utomhusreklam ökade

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckfaktor och Plockmatic inleder försäljningssamarbete

Ämnen i artikeln: Plockmatic
Ämnen i artikeln: Plockmatic
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny offerttjänst för egenutgivare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri ger förpackningen liv med Augmented Reality

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papperstillverkare investerar i digitaltryckeri och får ”oväntat lyft”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny kampanj: Inte konstigt du gillar papper

En ny kampanj som ska föra fram fördelarna med papper som kommunikationsbärare lanseras inom kort. Grafiska Företagens Förbund, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter står bakom projektet och svenska kampanjsajten är redan live.

Budskapet handlar om att traditionellt tryck inte bara ger en mycket behaglig läsupplevelse, utan också är ett hållbart sätt att ta del av nyheter och annat innehåll.

Kampanjen är en del av det globala initiativet You love paper och drivs via projektet Two Sides från England.

Man har tagit fram och översatt ett antal tidningsannonser som ska gå i svenska tidningar under hela våren och driva trafik till kampanjsajten.

Det svenska projektet Power of Print som drivits av Grafiska Företagens Förbund håller på att fasas ut till förmån för de internationella projekten Print Power och Two Sides. Svenska versioner av webbplatserna kommer i sommar.

Redan nu finns en del bra information på svenska på youlovepaper.info/SE. Bland annat en broschyr med myter om tryck och papper. Det finns också en film med motsvarande innehåll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ineko visar upp trycksakens effektion

Ämnen i artikeln: Ineko

Under fem veckor, med start den 10 mars tar Ineko, tidigare Intellectas grafiska verksamhet, över delar av Antalis Showroom i centrala Stockholm. Man tänker visa hur trycksaken kan öka temperaturen i mötet med kunden och man gör det under temat Effektion 14.

– Vi kommer att berätta och visa hur effekter av olika slag ökar temperaturen i mötet med kunden. Tryckt media har ju en överlägsen fördel genom att man samtidigt kan känna, dofta och se – och det vill visa prov på, säger Björn Lindmark, marknadschef på Ineko i en kommentar till Branschkoll.

Lösningar där man använder Augmentet Reality (AR) för att koppla trycksaken till rörliga medier finns också med i utbudet.

En stor mängd frukostmöten kommer att hållas under de fem veckorna. I utställningen visar man upp 16 olika posters med divers tryckta effekter och besökarne får välja en av dem att ta med sig hem.

Effektion beskriver man i inbjudan som något där man med modern teknik och form förstärker det subjektiva värdet eller tillgivenheten och skapar en starkare positiv känslomässig bindning.

Antalis har vid flera tidigare tillfällen lånat ut delar av sitt showroom i centrala Stockholm till sina kunder. Screenbolaget och Modintryckoffset är två exempel.

Seminarier under perioden:

  • Tryckeffekter som ger effekt (11 och 27 mars)
  • Systemlösningar för att få allt att hänga ihop (13 mars och 1 april)
  • Trycket möter mobil kommunikation (18 mars och 3 april)
  • Kreativa lösningar för butikskommunikation (20 mars och 8 april)
  • Point of Sales – allt viktigare (25 mars och 10 april)

Läs mer på Antalis webb.

Ämnen i artikeln: Ineko
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nästa momsdom alla väntar på

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sammanfattning: Detta har hänt, och kan hända i momsfrågan

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé

Det har publicerats massor av åsikter om förra veckan momsdom. Fram kommer en bild av stor osäkerhet – och att utgången inte alls är klar. Här får du en sammanfattning av det som hänt och vad som komma ska.

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Momscirkusen fortsätter: Strukturomvandlingen – inte momsdomen – är fortsatt branschens största utmaning

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé

Reaktionerna har varit minst sagt kraftiga efter förra veckans momsdom. Effekterna för den grafiska branschen, där bland annat masskonkurser förutspås, är överdrivna. Visst kommer det att bli extra jobbigt för tryckerierna när och om pengarna nu ska tillbaka men det är strukturomvandlingen på mediemarknaden – inte momsdomen i HFD – som är orsaken till den grafiska branschens affärsmässigt tuffaste period.

De som från början förstått att chansen finns att pengarna inte får behållas kommer att ha en bra chans att reda ut oredan.

Det finns ett stort antal frågetecknen som inte rätas ut i domen från förra veckan och vad som händer nu är omöjligt att förutsäga. Vad händer med krav på ränta och eventuellt skattetillägg SKV riktar mot tryckerikunderna? När ska pengarna betalas och kan kunderna få anstånd i väntan på att ”driva in” pengarna från tryckeriet?

Frågan som nu börjar bubbla hos många är om inte nästa instans, trots allt, blir EU-domstolen?

En sak är säker. Många av de tryckerier som fått tillbaka moms kommer att precis som vanligt att värna sina kundrelationer. De kommer att fortsätta samråda med sina kunder för att hitta den bästa (man kanske ska säga minst jobbiga) lösningen.

Parallellt pågår det processer som kommer att påverka det som händer nu. Till exempel det civilrättsliga fallet där en kund stämt sitt tryckeri som vägrat betala ut pengar som är på väg att avgöras i Svea Hovrätt. Här tas många olika aspekter upp som måste få en lösning innan momshärvan är utredd. Bland annat räntefrågan. Detta är nästa dom som hela kommunikationsbranschen nu väntar på.

Vad händer nu?

Ulrika Grefberg som är momsrådgivare på Svalner Skatt & Transaktion har varit aktiv i momsfrågan under hela processen går idag till hårt angrepp mot HFD. Hon skriver på dagensjuridik.se:

”Det är möjligt att det vid en första anblick kan tyckas att HFD har kommit fram till ett rimligt slut … Men vid en närmare granskning framträder en helt annan bild … en bild av en domstol som låter svenska bolag ta ansvar för bristande lagstiftning.”

Enligt Grefberg börjar nu rond två – som går i allmän domstol – där kunderna måste försöka visa att det varit ”omöjligt eller orimligt svårt att få tillbaka skatten av leverantören” och därmed kan gå till Skatteverkat och säga att följdändringsbeslutet är oskäligt. Efter detta förutspår hon ”Rond 3” med skadeståndstalan mot staten.

Grefberg lyfter också frågan om händelseutvecklingen verkligen har stöd i EU-rätten?

Oavsett utgången så kommer branschen och dess kunder att spendera en hel del pengar – och massor av tid – på att hantera den här frågan. Vad hade hänt om tiden istället använts till att jobba med affärsutveckling? Att bättre förstå hur strukturomvandlingen, som är branschens verkliga utmaning, påverkar det tryckta mediet och utvecklat nya tjänster som skapar värde för kunderna? Hade det kunnat ge mer pengar till branschen än de 2,9 miljarder som hittills återbetalts i moms? Knappast tänker nog många – men jag är inte så säker.

En positiv effekt av hela momscirkusen kommer bli att nya aktörer får upp ögonen för branschen och startar upp nya verksamheter. De ser möjligheter som befintliga aktörer missar. Det ökar konkurrensen – absolut – men tillför också nytt blod som kommer att förbättra ryktet för en just nu lite sargad bransch.

Grafiska branschen är inte nere för räkning – den förändras bara lite ovanlig mycket just nu – och behöver kraftiga injektioner med nya idéer för att ta sig vidare.

/Ola Karlsson, Branschkoll

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]