Fransk försvarsaktör trycker svenskarnas pass – kontraktet värt 2,1 miljarder

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Lessebo expanderar inom lyxförpackningar – han ska leda satsningen

Lessebo Paper gör en strategisk satsning på den skandinaviska marknaden genom att rekrytera Christofer de la Motte som ny Key Account Manager.

Fokus kommer att ligga på att expandera Lessebo Papers marknadsandelar inom lyxförpackning i Skandinavien.

Det svenska pappersbruket producerar och säljer papper under varumärkena Scandia 2000, Lessebo Luxury Packaging, Kaskad och Colorit.

Christofer kommer närmast från OnePartnerGroup där han arbetade som försäljningschef.

”Det känns mycket bra att börja arbeta för Lessebo Paper med tanke på deras hårda arbete när det gäller miljö och har nu positionerat sig som en av de mest miljövänligaste pappersproducenterna. Det är dessutom ett attraktivt varumärke med en stark produktmix som ligger helt rätt i tiden.”

Christofer de la Motte
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Ett lyckligt slut” säger Petter Stordalen när han lämnar bokbranschen

Norska förlaget Strawberry Publishing, som Petter Stordalen drog igång 2018, ägs nu till 83 procent av Bonnier efter att Stordalen sålt sina sista andelar till det svenska storförlaget. För ett år sedan köpte Bonnier 70 procent av aktierna och nu har man tagit över de sista delarna från Stordalen.

– Det här är bara slutet på början för ett förlag som ska fortsätta skriva historia, säger Petter Stordalen.

Nu byter man också namn till Bonnier Norsk Forlag AS. 2020 låg omsättningen på 150 miljoner norska kronor.

Ett lyckligt slut säger hotellmagnaten i pressmeddelandet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Arctic Papers pappersproduktion i Sverige

Arctic Paper tillsätter Kent Blom som ny vd för koncernens pappersproduktion i Sverige som omfattar de båda bruken i Grycksbo och Munkedal.

Nuvarande vd för Arctic Paper Grycksbo går i pension till sommaren 2022 och i nuläget är det koncernens finanschef som är vd för bruket i Munkedal. 

Kent Blom är 40 år och bosatt i Örebro. Han har lång erfarenhet av produktion och produktionsstyrning från ledande befattningar i Atlas Copco och Strängbetong. Senast kommer Kent Blom från rollen som vd i Meritor HVS AB, ett verkstadsbolag som är underleverantör till fordonsindustrin.

”Kent Blom har gedigen erfarenhet av industriell produktion och är väl meriterad att utveckla verksamheten vid våra svenska bruk, där hållbarhet, nya produkter och innovationer inom både grafiska papper och förpackningspapper blir än viktigare i framtiden”.

Michal Jarczyński, CEO i Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia prisar Sveriges bästa inhousebyråer – här är alla vinnarna

Vinnarna i årets upplaga av Arkitektkopias inhousetävling har utsetts vid en gala på Berns i Stockholm.

Arkitektkopia firar 10-års-jubileum som tävlingens arrangör där man delar ut priser för reklam och kommunikation som är skapad på svenska inhousebyråer.

Kry/Livi utsågs av juryn till årets inhousebyrå..

– Arbetsmarknaden för kreatörer och kommunikatörer har förändrats de senare decennierna och idag återfinns en stor del av kompetensen direkt ute hos företagen. Inhousetävlingen känns mer relevant än någonsin.

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef hos Arkitektkopia

Inhousetävlingens vision är att lyfta fram det arbete som görs inom inhousebyråer och skapa ett forum för erfarenhetsutbyte, nätverkande och ökad kunskap om vad som skapar framgångsrik kommunikation.

– Till skillnad från många andra utmärkelser som handlar om årets bästa prestation, så hyllas här hela team av medarbetare som skapat någonting tillsammans.

Gunnar Duintjer, vd för Arkitektkopia

En jury bedömer tävlingsbidragen och korar en vinnare i respektive kategori. Juryn tittar huvudsakligen på strategi, idéhöjd, kreativitet och resultat. I kategorin Årets Inhousebyrå bedömer juryn framgångsrikt marknadsföringsarbete, strukturer, processer, ett professionellt arbetssätt samt resultat.

Här är alla vinnarna 2021:

Bästa Collab

  • Guld – Håll Sverige Rent, Skräpplockardagarna
  • Silver – Sveriges Radio & SVT, Musikhjälpen
  • Brons – Arla Foods, Måla med Yoggi

Bästa Digital

  • Guld – Sony Music, The Walker Excavations
  • Silver – Lagerhaus, Båten
  • Brons – Högskolan Kristianstad, Hide and Seek Challenge

Bästa DR-utskick

  • Guld – Restaurang K-Märkt, Digital lunch
  • Silver – Semcon, Lova mindre
  • Brons – Ejendals, Uniformerad personal

Bästa Expo

Folksam vann för bästa Expo.
  • Guld – Folksam, Hjärtat på Folksamskrapan
  • Silver – Ica Reklam, Handla med hänsyn
  • Brons – Arla Foods, Måla med yoggi

Bästa Print 

Göteborgs Symfoniker vann Bästa Print.
  • Guld – Göteborgs Symfoniker, En smak av Göteborgs konserthus
  • Silver – TRE Creative Agency, Tre’s bon
  • Brons – Unionen, Preppingkit 

Bästa Kampanj 

  • Guld – SBAB
  • Silver – Sony Music, The Walker Excavations
  • Brons – Coop, Trött på att nollspara?

Årets inhousebyrå 

  • Kry/Livi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerudkorsnäs ska tillbaka till kärnverksamheten – varit för mycket förändringar på senaste tiden

Billerudkorsnäs nya vd säger att man tappat lite fokus och nu ska tillbaka till sina rötter och huvudverksamheter. I en ny strategi, med namn ”Hållbar Tillväxt” presenterar Billerudskorsnäs sin väg fram till 2030.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Återvinningsmålen långt borta inom takeaway – så här kan problemet lösas

I Sverige går idag 95 procent av takeaway-förpackningarna till förbränning.

En ny rapport från &Repeat och EY Sverige om återvinning av förpackningsmaterial för takeaway visar att Sverige har långt kvar till EUs nyuppsatta återvinningsmål.

Snart kommer hälften av svenskars förpackningsavfall från andra platser än i hushållet. En kategori förpackningar som ökar kraftigt är takeaway-mat. Därför behövs mer fokus på att underlätta sortering och återvinning av den typen av förpackningar.

För att åstadkomma en förändring hos allmänheten behövs också incitament som visar värdet av att återvinna. Det är tydligt då ovan nämnd rapport visar att återvinningsgraden i Sverige av samtliga pappersbaserade förpackningar är 62 procent och för plastförpackningar så lågt som 11 procent, skriver &Repeat i ett pressmeddelande.

Brist på återvinningskärl

Den största orsaken till att man idag inte sorterar bättre är enligt rapporten brist på återvinningskärl i närheten när man ätit klart. Det kommer krävas flera åtgärder för att snabbt få till en förbättring. De viktigaste rekommendationerna från studien är:

  • Fler returstationer på företag, publika platser och i kollektivtrafiken
  • Förpackningsval och -design inom takeaway som bevisat är lätta att återvinna i Sverige
  • Incitament och utbildning av konsumenter för att ändra beteende, pant och digital information är exempel som både underlättar att göra rätt samt ger mätbara resultat.

– I en cirkulär ekonomi måste alla material vi skapar få så många liv som möjligt, först då blir vi resurseffektiva och kan klara vårt behov av material inom planetens gränser. Vi behöver fler möjligheter till återvinning och incitament. Med pant på takeaway-förpackningar har restauranger sett sin återvinningsgrad öka med tre till sex gånger på kort tid, ett bevis på att vi kan göra skillnad, tillsammans, säger Jon Haag, Chief Circular Officer, &Repeat i ett pressmeddelande.

EY är ett företag som insett fördelen med dessa punkter ovan, och har börjat använda &Repeats pantlösning på sitt stora kontor i centrala Stockholm. Den egna restaurangen har pant på takeaway-förpackningar.

Om rapporten:

Rapportförfattarna anser att det har saknats en genomlysning av återvinning av livsmedelsförpackningar, speciellt utanför hushållen. I denna Takeaway packaging recycling insight report har ett stort antal studier gåtts igenom, samt kompletterats med en egen konsumentpanel på över 1.000 personer.

Rapporten finns att ladda ner i sin helhet på www.andrepeat.io/insights

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Biobaserat tråg uppfyller livsmedelsindustrins hårda krav

I september gick EU:s innovationsprojekt Pulpacktion i mål efter fem år. Syftet har varit att utveckla en helt förnybar biobaserad förpackningslösning till ett konkurrenskraftigt pris.

Företag och institut över hela Europa har deltagit, med Rottneros som den enda svenska industripartnern – och som koordinator. Projektet utvärderades av två varumärkesägare inom livsmedelsindustrin med ett positivt resultat. En av dem var Dafgårds. 

Anders Wretman, Dafgårds produktchef för förpackningar berättar:

– Dafgårds bedriver som en del av sitt ständiga förbättringsarbete ett arbete för att optimera och hitta nya hållbara förpackningslösningar för färdigmaträtter. Genom vår medverkan i Pulpacktion-projektet har vi praktiskt kunnat testa helt biobaserade förpackningslösningar.

– Utvärderingen visar att dessa nya tråg uppfyller Dafgårds krav gällande livsmedelssäkerhet, kvalitet samt processprestanda, fortsätter Anders Wretman i ett pressmeddelande.

Pulpacktion har genomförts inom ramen för EU Horizon.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppgraderad plastfilm nu komposterbar

Tipa grundades 2010 i Israel med den uttalade föresatsen att möta utmaningen som flexibla plastförpackningar utgör för miljön. Detta genom att skapa plast utan giftiga rester, mikroplaster eller andra föroreningar samtidigt som plasten ska vara fullt komposterbar.

Företagets vision för flexibla förpackningar är att de ska ha samma livslängd som organiskt material samtidigt som de bibehåller egenskaperna hos konventionell plast som konsumenter och varumärken är vana vid, som hållbarhet, transparens, barriär och tryckbarhet.

Dessa förpackningslösningar måste också fungera med konventionella industriella maskiner och tillverkningsmetoder, de ska helt enkelt verka och fungera som vanlig plastfilm och trots det vara fullt komposterbar.

Ska ersätta 1,25 miljoner plastpåsar

Engelska Packaging Europe skriver i en artikel att Tipa nu introducerar en ny variant av sin plastfilm som är komposterbar i hemkomposter.

Tidigare i år har Tipa i ett samarbete med livsmedelsförpackaren Perfotec skapat komposterbara förpackningar som förlänger hållbarheten för frukt, grönsaker och blommor med upp till två gånger. Företaget har också arbetat med Riverford, en ekologisk leveranstjänst för livsmedelslådor, för att ersätta 1,25 miljoner plastpåsar varje år med hemkomposterbara alternativ.

Nedan finns en informationsfilm om Tipa:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny krympfilm ger lägre miljöpåverkan

Zoégas intensifierar sitt arbete med hållbara plastalternativ och introducerar en tunnare krympfilm vilket innebär en minskning med 7,25 ton plast varje år.

2015 bytte Zoégas ut den plast man använder till en tunnare krympfilm bestående av ett minimum av 50 procent återvunnen plast. En till synes liten åtgärd som gav stor effekt då den resulterade i en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 33 ton och som även inspirerade flera fabriker inom Nestlékoncernen att gå över till det nya materialet.

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på krympfilmen med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

– Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Dessutom drog vi lärdom från andra Nestlé-fabriker som redan hade testat det nya materialet med goda resultat, säger Dan Fredriksson, förpackningsansvarig på Zoégas i ett pressmeddelande.

– Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhet i fokus på Scanpacks Popup – ”Fördelar med samarbeten över materialgränser”

Nu är det bara ett år kvar till Scanpack i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons