Logga in

Framtidens trycksaker köps via API – här lär du dig hur det fungerar

24 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Cloudprinters API kopplar ihop trycksaksköpare och tryckerier.

Cloudprinter är ett API för att beställa, hantera och leverera trycksaker. I det tillhörande nätverket har man redan över 100 anslutna tryckerier och man växer hela tiden. Det är en mycket spännande utveckling – som kommer skapa stora möjligheter för branschen.

Den 13 november kommer Martijn Eier, är en av grundarna till Cloudprinter, till Workflow Summit i Stockholm och berättar om hur tryckerier kraftigt kan effektivisera sin produktion, utvidga sitt erbjudande och öppna upp för att ta emot beställningar på ett helt nytt sätt.

Att koppla ihop olika verktyg och system – både de egna och trycksaksköparnas – med hjälp av APIer kommer att vara en viktig framgångsfaktor kommande åren – på Workflow Summit har du chans att lära dig det senaste om detta.

På Workflow Summit berättar Martijn om tankarna bakom Cloudprinter och hur han tror att tryckeribranschen – och kundernas beteende – kommer att förändras och hur tryckerier kan dra nytta av Cloudprinter. Både för att få nya kunder och för att hantera sina befintliga mycket mer effektivt.

Läs mer om Cloudprinter på cloudprinter.com och om Grafkoms Workflow Summit den 13 november på grafkom.se/workflowsummit.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)