Framtidens profilaktör tar in 100 miljoner dollar

den snabbväxande GaaS-aktören tar in 100 miljoner  dollar för fortsatt expansion.
den snabbväxande GaaS-aktören tar in 100 miljoner dollar för fortsatt expansion.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

All time high på reklammarknaden 2011

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden

IRM:s senaste prognos visar att reklammarknaden under 2011 kommer att omsätta mer än under rekordåret 2008. Det betyder att fallet under 2009, som var det största raset sedan IRM började mäta reklammarknaden, förväntas vara återtaget i år. Tillväxten på reklammarknaden under 2011 bedöms landa på nära 6 procent och därmed omsätta närmare 33 miljarder kronor.

Starkast ökning förväntas hos mobilmarknadsföringen och sökordsmarknadsföringen. TV- reklamen, som var en av vinnarna under 2010, fortsätter att öka starkt och slå nya omsättningsrekord 2011. Även butiksmedia och Events bedöms kunna uppvisa tvåsiffriga tillväxttal i år. Dagspressen gjorde en rejäl comeback under förra året och beräknas i år kunna öka sina annonsintäkter ytterligare.

– När den svenska ekonomin nu går som tåget är farten på reklammarknaden fortsatt mycket hög. Att marknaden bedöms växa med drygt 1,8 miljarder kronor i år talar sitt tydliga språk, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.

Högtrycket på TV-marknaden och inom Internetreklamen är allmänt känt, men nu ser vi att även dagspressen och flera andra medier fortsätter att öka sina intäkter under året, avslutar Magnus Anshelm.

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ipad-appar för 60 miljoner

Ämnen i artikeln: iPad

Mediehusens framtida utmaning består i att konkurrera med hundratusentals andra program snarare än en handfull andra tidningar, TV-kanaler eller förlag.

Hittills märks en hög betalningsvilja för appar bland Ipad-innehavare. Trots tröga starter för bland annat tidningsappar tyder utvecklingen på en stor framtida marknadspotential. Detta säger Mediavision som undersökt marknaden för appar till Ipad.

Mediavisions senaste analys av Ipad-innehavare i Sverige visar att drygt 75 procent uppger att de har laddat ned en app och knappt 30 procent anger att de har köpt en app under den senaste månaden.

Genomsnittskostnaden för en app bland de 100 mest populära Ipad-apparna är idag ca 30 kr. Utifrån antalet appar som en användare uppger att de köper per månad innebär det att marknaden för Ipad- appar i nuläget är värd drygt 60 MSEK per år.

-Vi ser att priskänsligheten är lägre i Ipad än i smartphones. Tillsammans med den höga tillväxten i antal Ipads gör det att storleken på app-marknaden växer mycket snabbt. De digitala intäkterna har ofta begränsats till annonslösningar men detta indikerar att surfplatteägarna är villiga att betala för innehåll, säger Ingrid Salomonsson på Mediavision.

Ämnen i artikeln: iPad
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerier bygger gemensamma tryckcentraler

Överkapacitet och stora investeringar har lett till att det nu finns en trend, vid sidan om företagssammanslagningar, att tryckerier startar och gemensamt äger, vad man kan kalla tryckcentraler.

I Danmark finns

redaktionen@branschkoll.se
Annons

655.000 svenskar har snart en surf- och läsplatta

Ämnen i artikeln: Läsplatta

171 000 svenskar har redan köpt en iPad, och 307 000 planerar att skaffa en det närmaste året. Det framgår av en ny undersökning som genomförts av SIFO på uppdrag av TU.

Ämnen i artikeln: Läsplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Brand Factory köper Printley

Ämnen i artikeln: BrandfactoryPrintley
Ämnen i artikeln: BrandfactoryPrintley
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konsultbyrån Gothia hjälper marknadsavdelningar med teknik

Ämnen i artikeln: GothiaProcesskonsult
Ämnen i artikeln: GothiaProcesskonsult
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturen stabil för branschen – reklambyråerna har stark medvind

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget

Konjunkturinstitutets barometerindikatorn, som sammanfattar stämningsläget i svensk ekonomi, steg med 0,4 enheter i februari. Det är andra månaden i rad som barometerindikatorn stiger och den ligger på en mycket hög nivå. För den grafiska industrin är läget på kort sikt

Konjunkturinstitutets barometerindikatorn, som sammanfattar stämningsläget i svensk ekonomi, steg med 0,4 enheter i februari. Det är andra månaden i rad som barometerindikatorn stiger och den ligger på en mycket hög nivå.

För den grafiska industrin är läget på kort sikt

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri erbjuder lägsta-pris-garanti

Ämnen i artikeln: Polestar

I ett försök att fylla sina pressar har

Ämnen i artikeln: Polestar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Internetåret i Europa 2010

Ämnen i artikeln: InternetMedieutveckling

I en ny rapport från Comscore finns statistik kring hur internet används i Europa och dess olika länder. Bland annat syns tydligt hur Facebook

Ämnen i artikeln: InternetMedieutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe lanserar lösning för kampanjhantering

Ämnen i artikeln: Adobe

Pressmeddelande 2011-02-22

Adobes nya Web experience management solution underlättar för marknadsförare att skapa anpassade digitala upplevelser och optimerade kampanjer för e-post, webb, mobila kanaler och print.

Adobe Systems lanserar Web experience management solution, ett stort steg mot att göra Adobes plattform för Customer Experience Management (CEM) helt komplett. Den nya lösningen för hantering av användarupplevelser på nätet visar att verksamheten inom Day Software, som 2010 förvärvades av Adobe, snabbt har integrerats och att Adobe har kommit långt i utvecklingen av enhetliga lösningar som hjälper kunden att bättre integrera sin närvaro på webben med affärsapplikationer och som höjer värdet av marknadskommunikation via flera kanaler.

Web experience management solution är en viktig del i Adobes CEM-plattform, som gör det möjligt för företag att dra nytta av nya mobila enheter och sociala nätverk för att öka räckvidden för sin marknadsföring, öka engagemanget kring varumärken, och att öka konverteringsgraden för dagens konsumenter på nätet. I lösningen ingår förbättrade funktioner i innehållshanteringssystemet CQ5, bland annat nya moduler för marknadskampanjer och mobila kampanjer, liksom integration med Adobe Online Marketing Suite.

Bättre stöd för mobila kampanjer och sociala webben

CQ5 är marknadens enda heltäckande svit med applikationer för innehållshantering inom webb, mobilt, sociala nätverk, marknadskampanjer, och digital resurshantering. Med CQ5 breddas möjligheterna med Adobe Online Marketing Suite och ger bättre möjligheter att erbjuda anpassat innehåll riktat mot specifika segment; den kan utnyttjas för att förvandla webbplatsen från en plattform för generell marknadskommunikation till ett fokuserat redskap för att vinna nya kunder och öka intäkterna.

De nya modulerna i CQ5 är:

  • CQ5 Mobile gör det enkelt att anpassa och återanvända befintligt innehåll så att det kan utnyttjas för kommunikation genom flera kanaler och för att nå publik med olika slags enheter. Utöver möjligheterna att utveckla webbapplikationer är CS5 Mobile i dag den enda lösningen på marknaden som gör det enkelt för marknadsförare att bearbeta innehåll för produkt- eller plattformsspecifika applikationer.
  • CQ5 Marketing Campaign Management (MCM) – ett system för att automatisera marknadsföringsinsatser och som ger möjlighet att effektivt planera och genomföra kampanjer i flera kanaler som samordnas på webben, mobila kanaler, mobilappar, sociala forum, sociala medier, med flera. Genom att säkerställa en enhetlig profil för varumärket hjälper CQ5 MCM till att öka försäljningen genom bättre konverteringsgrad och ökad varumärkeslojalitet.

Följande moduler i CQ5 har uppdaterats:

  • CQ5 Social Collaboration – har utökats med nya verktyg för att skapa rika, interaktiva grupper och diskussionsforum på nätet. Dessa kan utnyttjas för att öka antalet återkommande besökare, att bygga varumärkeskännedom och lojalitet, och att underlätta löpande optimering av nya kampanjer, baserat på förståelse för kundbeteenden. Genom den nya Forum-funktionen kan användare också
  • CQ5 Targeting – en kombination av CQ5 och Online Marketing Suite som ger annonsören möjlighet att styra marknadsföringsinsatser i realtid, för att höja avkastningen på kampanjinsatser och öka antalet nya kunder.
  • Förinstallerad integration med Adobe SiteCatalyst från Omniture ger stöd för att mäta och analysera kunders agerande i olika kanaler.
  • Förinstallerad integration med Adobe Test&Target från Omniture gör det möjligt att analysera kundagerande och studera besökarbeteende i flera kanaler.

Citat:

Rob Tarkoff, Senior Vice President, General Manager, Digital Enterprise Solutions, Adobe

“I dag finns ett starkt tryck på företag att bli mer sociala, personligt anpassade och interaktiva, samtidigt som de förutsätts öka sina intäkter och sänka kostnaderna. Det är en noggrann balansgång mellan effektivitet, förbättrade kundupplevelser och optimering av flera marknadskanaler som kan lyckas bara med hjälp av en komplett lösning för att hantera webbupplevelser. CQ5 från Adobe ger tillsammans med Adobe Online Marketing Suite en oöverträffad intelligens och smidighet för att stärka företagets varumärke och stimulera kundlojaliteten”.

Melissa Webster, Program Vice President, Content & Digital Media Technologies, IDC

”Den dramatiska tillväxten för smartphones, surfplattor och andra uppkopplade enheter betyder, tillsammans med den enorma utbredningen av sociala nätverk, att marknadsförare på nätet måste kunna engagera sina kunder över en rad olika kanaler. Därför finns ett behov av en integrerad plattform som hjälper dem skapa en attraktiv och relevant upplevelse och nå ut med den – anpassat till varje enskild kund och det sammanhang där kommunikationen sker. IDC tror att det blir avgörande för leverantörer inom kundupplevelse att erbjuda en integrerad svit med verktyg som utformats för att sprida innehåll som anpassats specifikt till varje enskild kund och sammanhang, oavsett tid och kanal, och som erbjuder insikter som hjälper marknadsförare att agera och optimera innehållet”.

Användbara länkar

Tillgänglighet

Adobes lösning för hantering av webbupplevelser är tillgänglig omgående över hela världen.

Ämnen i artikeln: Adobe
redaktionen@branschkoll.se
Annons