Logga in

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

15 augusti, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid.

Bolaget som grundades 2003 finns i dag med lokal e-handel i 11 länder. Man säljer väggkonst som trycks på canvas och papper men också på andra typer av material som exempelvis trä, aluminium, pvc och självhäftande film.

Den nya svenska sajten finns på www.posterlounge.se.

Printerleverantören Canon har gjort en ”case-film” från Posterlounge som du kan se nedan. I filmen berättar marknadschefen Julia Nostitz att man (för ca ett år sedan) producerar i genomsnitt 130 canvastavlor och 440 posters varje dag. Man trycker bland annat i utrustning från Canon.

Grundarna av Posterlounge – Florian Teßmer, Mandy Reinmuth och Falk Teßmer (Bild: Posterlounge)

Bolaget har bland annat nischat sig mot antika konstverk och ”tidlösa fotografier” som inte längre omfattas av upphovsrätten. Vidare så kan samtida konstnärer nyttja plattformen för att sälja sin konst.

– Eftersom vi sedan länge erbjudit leverans till hela Europa har försäljningen via vår tyska och engelska sida samt andra plattformar visat att våra produkter är mycket efterfrågade i Sverige. Vi har också kunnat se att populariteten ökat sedan ett par år tillbaka och därför bestämde vi oss för att ta ett aktivt kliv in på den svenska marknaden, säger Florian Teßmer, vd för Posterlounge, i ett pressmeddelande.

Kommer snart till Norge och Danmark

Enligt samma princip som ovan, alltså att produkterna är efterfrågade, så ska Posterlounge även lanseras i Norge och Danmark inom kort. Produktionen sker strax utanför Leipzig dit man flyttade hösten 2017. Produktion och kontor inryms på 2.500 kvadratmeter.

I case-filmen nedan från Canon får man en bild av hur företaget jobbar.

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)

Heidelberg skär i produktportföljen med nytt sparpaket – ”smärtsamma förändringar”

Tillverkningen av de allra största offsetpressarna avslutas. (Bild: Heidelberg)

Tryckpresstillverkaren Heidelberg har sjösatt ett kraftigt sparpaket för att säkra lönsamhet framåt. Bland annat slutar man producera inkjetbaserade Primefire samt offsetpressar i de största formaten. ”Beslutet var lika svårt som nödvändigt att ta för att få Heidelberg på rätt köl igen”, säger man i ett meddelande.

Nytt datum för Fespa i oktober

Fespa Global Print Expo som skulle ha arrangerats i dagarna har fått ett nytt datum. (mer…)

Hjälporganisation söker lokala tryckerier för att hjälpa riskgrupper

Organisation som heter FIKK, Frivilliga insatser vid kris och katastrof, söker efter lokala tryckerier runt om i Sverige för hjälp att trycka upp affischer. (mer…)

Framgångsfaktorerna bakom Sveriges snabbast växande magasin – klimatkompenserad svensk produktion

Friluftstrend bakom kraftig tillväxt för magasin. Trycker i Sverige, på svenskt papper och beräknar CO2-utsläpp med hjälp av Climatecalc.

Grafisk bransch kommenterar Corona – ”hela havet stormar”

Stor oro och kraftiga åtgärder i branschen för att hantera Corona-krisen. Signalerna från de grafiska företagen är att det är sammanbitet och handlingskraftigt.

Tryckerier erbjuder nya informationsprodukter som behövs i Corona-krisen

Ett alternativ till alla som tröttnat på oändlig skärmtid – trappar upp utgivningsfrekvensen

Rojin Pertow är chefredaktören som ökar utgivningen. (Bild: Press)

Nytt format ökar tidningens mobilitet. (mer…)

Grafkom video-frukost: Film väcker känslor – men måste nå tittaren vid rätt tillfälle

Video kan vara ett mycket effektivt sätt att förmedla ditt företags kärnvärden och erbjudanden till dina kunder. Det visade Inkish för ett 15-tal personer i branschen när Grafkom bjöd in till video- och branschfrukost i början av mars.