Logga in

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

15 augusti, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid.

Bolaget som grundades 2003 finns i dag med lokal e-handel i 11 länder. Man säljer väggkonst som trycks på canvas och papper men också på andra typer av material som exempelvis trä, aluminium, pvc och självhäftande film.

Den nya svenska sajten finns på www.posterlounge.se.

Printerleverantören Canon har gjort en ”case-film” från Posterlounge som du kan se nedan. I filmen berättar marknadschefen Julia Nostitz att man (för ca ett år sedan) producerar i genomsnitt 130 canvastavlor och 440 posters varje dag. Man trycker bland annat i utrustning från Canon.

Grundarna av Posterlounge – Florian Teßmer, Mandy Reinmuth och Falk Teßmer (Bild: Posterlounge)

Bolaget har bland annat nischat sig mot antika konstverk och ”tidlösa fotografier” som inte längre omfattas av upphovsrätten. Vidare så kan samtida konstnärer nyttja plattformen för att sälja sin konst.

– Eftersom vi sedan länge erbjudit leverans till hela Europa har försäljningen via vår tyska och engelska sida samt andra plattformar visat att våra produkter är mycket efterfrågade i Sverige. Vi har också kunnat se att populariteten ökat sedan ett par år tillbaka och därför bestämde vi oss för att ta ett aktivt kliv in på den svenska marknaden, säger Florian Teßmer, vd för Posterlounge, i ett pressmeddelande.

Kommer snart till Norge och Danmark

Enligt samma princip som ovan, alltså att produkterna är efterfrågade, så ska Posterlounge även lanseras i Norge och Danmark inom kort. Produktionen sker strax utanför Leipzig dit man flyttade hösten 2017. Produktion och kontor inryms på 2.500 kvadratmeter.

I case-filmen nedan från Canon får man en bild av hur företaget jobbar.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.