Logga in

Framgång och framtidstro för nytänkande tryckeri i Norge

27 februari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Truls Bonnegolt  och Jørgen Lysnes på UTG lyfter hantlar i gymmet som finns i den nybyggda produktionsanläggningen i Larvik.

UTD Reklameprodusenten i Larvik är ett snabbt växande tryckeri i Norge, som genom gedigen omvärldsbevakning och pris-transparens på kort tid gjort sig ett namn i branschen.

De som driver UTD heter Jørgen Lysnes och Truls Bonnegolt och ingen av dem har tidigare erfarenhet från branschen. Jørgen blev delägare i bolaget redan som 21 åring och 2012 köpte han ut de andra ägarna.

– Vi tänker nog annorlunda jämfört med många av de andra i den grafiska branschen och det beror säkerligen på att ingen av oss har tidigare erfarenhet från den. Vi tittar på omvärlden och följer framförallt inredningstrender i land som Frankrike, Italien och USA, eftersom det som är inne där kommer hit om ett par år. Då ligger vi bra positionerade för att möta den senaste trenden. Samma tankesätt använder vi när det kommer till byggnationen av företagslokaler, där söker vi aktivt en nära dialog med de som bygger och designar i ett tidigt stadium för att kunna leverera inredningslösningar, berättar Jørgen och Truls i en artikel som Canon, en av deras leverantörer, har skrivit.

Påminner om en e-handel för konsumenter

UTDs webbplats påminner om en e-handel för konsumenter med öppna priser och en digital kundvagn. De har sedan några år tillbaks sin egen priskalkylator tillgänglig för alla på sin webbplats, istället för individuell prissättning för varje kund.

– Här finns inga hemliga priser och vi gör gärna större prospekt med öppna priser och avtalat påslag, vårt koncept bygger på transparens och relationsförsäljning, säger Jørgen Lysnes.

Nyligen har man bland annat säkrat ett avtal för bussreklam och ytterligare investerat i produktionskapacitet och hoppas således på att slå fjolårets omsättning på 25 miljoner norska kronor.

– Det har varit en resa från 2 miljoner norska kronor i omsättning 2012 till 25 miljoner norska kronor idag och resan är långt ifrån över. Genom vårt samarbete med Canon får vi förutom produktionslöningar också finansiering, rådgivning och teknisk service, avslutar Jørgen och Truls

UTDs nybyggda produktionsanläggning i Larvik är skräddarsydd för grafisk produktion.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också. (mer…)

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)