Framgång för Arifiq, Avslag från JK, Rek avbruten och Revolution i brodyrbranschen

Hej,
Nu kommer det första nordiska försöket att paketera om förlagens innehåll på riktigt anpassat för digital läsning. Nuvarande lösningar (tex Readly) har i stort sett ”bara” återpublicerat innehåll som är layoutat för tryck (läs pdf). Men affärsmodellen är samma – 99 kr/månad och läs hur mycket du vill. Det är gratis att prova. Norska Vio erbjuder tidskriftsinnehåll anpassat för digital läsning
Facebook dominerar och Twitter tappar – så använder svenskar sociala medier 2016
Bra att ha koll på. Till exempel använder 92 procent av tjejer 17-19 år Snapchat varje dag! Här finns massor av fakta om svenskars användning av sociala medier. En av överraskningarna är att e-post ökar.
Ska revolutionera brodyrbranschen
Svenska Coloreel har tagit fram ett system som färgar in tråden samtidigt som maskinen broderar. Eskils ägare är en av investerarna.
Framgång för Arifiq i USA
Fem nya kunder i USA för det svenska kalkylverktyget Arifiq blev resultatet av att man ställde ut på Graph Expo. Integrerar med CRM- och ERP-system, ny partner till HP och intervjuades av Frank Romano. Läs om det här.
Responstryck och Stema går samman
Nästa år flyttar de två Boråstryckerierna till ny gemensam fastighet och blir 70 anställda och en omsättning på närmare 100 miljoner kronor. ”Blir fantastisk bredd i den nya organisationen”
Tryckerimomsen: JK avslår skadeståndskrav från tryckerikunder – stämning i tingsrätt pågår
Staten har inte gjort sig skyldig till överträdelser av EU-rätten säger JK. Samtidigt har Trydells tryckeri förlorat en del av sin pågående stämning i tingsrätten – men man har redan överklagat till hovrätten – och målet går vidare i tingsrätten. Det senaste om tryckerimomsen.
Öppet innehåll:
”Direktreklam är den roligaste reklamen”
Johan Boberg på Edita Bobergs och Stefan Blomqvist på 21 Grams slår ett slag för den reklam de gillar bäst.
Tryckt elektronik
På GrafKom I/O i Norrköping 8-9 november kommer ledande Acreo att dela med sig av kunskap inom området tryckt elektronik. Det blir både föreläsning och studiebesök för den som tar chansen. Här två exempel på applikationer:
- Screentryckt elektronisk tatuering känner av dina känslor
- Interaktiv affisch med tryckt elektronik finansieras via Kickstarter
Visar hur tryckt elektronik fungerar med en trumspelande interaktiv poster.
Övrigt
- Taberg Media Group minskar personalen med åtta personer i Växjö närproduktionen flyttas till andra koncernföretag
- SKV och banken stoppar rekonstruktionen av Inform Cross Media House
- Postnord har upphandlat 11 nordiska tryckerier – totalt värde kan uppgå till 800 miljoner
- V-tab bland de sex bästa i världen på tidningstryck
- Gelato prisas för verktyg till varumärkesägare
- Ekonomichefen Håkan Gunnarsson tar över som vd och koncernchef för Bong
- ”Boktryckartjänsten” Publit tar in kapital för internationalisering
- Efter delningen: Här är nya varumärket för Xerox systerbolag Conduent
- Metro visar kraften i print med ”supervecka” – ökar upplagan rejält
- Agfa stänger plåtfabrik i Italien
Konica Minolta omorganiserar försäljningsorganisationen mot office och interntryckerier
Man vill bland annat få bort problem där direktförsäljning konkurrerat med återförsäljarna inom office-segmentet. Försäljningsorganisationen mot grafisk bransch ska inte påverkas.
Investerar 900 miljoner i nytt sedeltryckeri på Malta
Crane som driver tryckeriet och pappersbruket i Tumba investerar nästan en miljard i ett tryckeri på Malta. Tumbaverksamheten ska inte påverkas.
Norstedts har skickat Dylans memoarer till nytryck
Cirkusen kring Dylans nobelpris lär bara göra att det säljs mer av alla tryckta produkter kring stjärnan. ”Bob Dylan är den artist som det kommit ut mest böcker om i världen, det finns flera hyllmeter,”
Öppet innehåll:
Standardisering av etiketter för enklare beställningar och jämlik konkurrens
”Standarden kommer att belysa de problemområden som finns i beställningsledet och vi kommer att undvika en hel del problem”.
GLs trendspaning för producerande företag är fortfarande öppen – ju fler som bidrar med kunskap desto bättre blir underlaget – alla som svara får hela rapporten.
Till sist: Glöm inte att säkra en plats på nästa Grafkom i Norrköping. Nu 105 anmälda.
Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52