Logga in

Frågor som behöver svar: Grafisk automatisering och flöden

27 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ulf Sunnberg, ordförande i nätverket Grafkom, skriver här om varför det är så viktigt med automatisering och hur du effektivt kan få svar på många frågor på kort tid – och direkt bli bättre i din egen verksamhet. Detta gäller alla företag – små som stora.

13 november är fullpackad med kunskap – ”helt galet att missa om du jobbar med grafisk produktion”

Automatisering och effektivisering står ofta högst på grafiska företags ”att göra lista”. De flesta inser att ökad automatisering sparar tid och pengar – och bidrar till ökad lönsamhet. Detta gäller lika mycket för små som för stora företag.

–> missa inte Workflow Summit 13 november

Nya kunder, nya produkter och nya lösningar kräver i många fall också nya sätt att jobba som helt enkelt inte stöds av mjukvaror och lösningar som föddes och utvecklades för många år sedan. Jag är övertygad att de flesta vid det här laget faktiskt förstår VARFÖR de behöver ta tag i detta nu.

Det svåra är ofta att komma igång. Följande är några av alla de frågor som många ställer sig och vill ha hjälp med:

  • Vilka lösningar passar mig/oss?
  • Vilka är det hetaste produkterna och lösningarna?
  • Vad har andra gjort och vilka erfarenheter finns där ut som mitt företag kan dra nytta av?
  • Vilka är trenderna?
  • Vem kan hjälpa mig?
  • Jag skulle vilja fä tips och tricks i verktyg vi redan investerat i – var får jag det?

Oavsett om ditt företag är stort eller litet. Oavsett om du investerat mycket eller väldigt lite i verktyg för automatisering. Oavsett om ni är på väg att köpa nya system och verktyg, vill få en uppdatering om vad som är nytt eller bli bättre på att använda befintliga system så måste man få in nya kunskap.

Nätverket ger svar

På Grafkoms Workflow Summit den 13 november hjälper vi till att svara på alla dessa frågor. Tillsammans med medlemmar o partners samlar vi det de bästa och de flesta inom automatisering för ditt grafiska företag. Allt från prepress, färgstyrning, e-handel och logistik, crossmedia, integration mellan system och så vidare.

Totalt över 20 presentationer i tre olika spår hjälper ditt företag med att komma vidare med automatiserade arbetsflöden och effektivare sätt att jobba.

En dag full med kunskap

På ett enda ställe och en enda dag (med mingel-middag på kvällen om man vill) kan man faktiskt få svar på alla sina frågor inom workflow och automatisering. Workflow Summit är ett helt unikt tillfälle att skaffa sig viktig och ny kunskap samt ideer och inspiration inför framtiden.

Passa på att anmäla dig och kollegor som är intresserade av automatisering, IT-lösningar och framtiden inom grafisk kommunikation. Du får också möjlighet att nätverka med kollegor från Sverige, Norden och Baltikum.

grafkom.se finns all information och där kan du anmäla dig för att säkra en plats. Vi lägger dessutom till ny information kontinuerligt när vi hittar nya ämnen

Har du några frågor eller tankar? Här gärna av dig till mig!

Jag hoppas verkligen vi ses på Workflow Summit 2018.

/Ulf Sunnberg

Du når Ulf på [email protected]

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.