Logga in

Frågor som behöver svar: Grafisk automatisering och flöden

27 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ulf Sunnberg, ordförande i nätverket Grafkom, skriver här om varför det är så viktigt med automatisering och hur du effektivt kan få svar på många frågor på kort tid – och direkt bli bättre i din egen verksamhet. Detta gäller alla företag – små som stora.

13 november är fullpackad med kunskap – ”helt galet att missa om du jobbar med grafisk produktion”

Automatisering och effektivisering står ofta högst på grafiska företags ”att göra lista”. De flesta inser att ökad automatisering sparar tid och pengar – och bidrar till ökad lönsamhet. Detta gäller lika mycket för små som för stora företag.

–> missa inte Workflow Summit 13 november

Nya kunder, nya produkter och nya lösningar kräver i många fall också nya sätt att jobba som helt enkelt inte stöds av mjukvaror och lösningar som föddes och utvecklades för många år sedan. Jag är övertygad att de flesta vid det här laget faktiskt förstår VARFÖR de behöver ta tag i detta nu.

Det svåra är ofta att komma igång. Följande är några av alla de frågor som många ställer sig och vill ha hjälp med:

  • Vilka lösningar passar mig/oss?
  • Vilka är det hetaste produkterna och lösningarna?
  • Vad har andra gjort och vilka erfarenheter finns där ut som mitt företag kan dra nytta av?
  • Vilka är trenderna?
  • Vem kan hjälpa mig?
  • Jag skulle vilja fä tips och tricks i verktyg vi redan investerat i – var får jag det?

Oavsett om ditt företag är stort eller litet. Oavsett om du investerat mycket eller väldigt lite i verktyg för automatisering. Oavsett om ni är på väg att köpa nya system och verktyg, vill få en uppdatering om vad som är nytt eller bli bättre på att använda befintliga system så måste man få in nya kunskap.

Nätverket ger svar

På Grafkoms Workflow Summit den 13 november hjälper vi till att svara på alla dessa frågor. Tillsammans med medlemmar o partners samlar vi det de bästa och de flesta inom automatisering för ditt grafiska företag. Allt från prepress, färgstyrning, e-handel och logistik, crossmedia, integration mellan system och så vidare.

Totalt över 20 presentationer i tre olika spår hjälper ditt företag med att komma vidare med automatiserade arbetsflöden och effektivare sätt att jobba.

En dag full med kunskap

På ett enda ställe och en enda dag (med mingel-middag på kvällen om man vill) kan man faktiskt få svar på alla sina frågor inom workflow och automatisering. Workflow Summit är ett helt unikt tillfälle att skaffa sig viktig och ny kunskap samt ideer och inspiration inför framtiden.

Passa på att anmäla dig och kollegor som är intresserade av automatisering, IT-lösningar och framtiden inom grafisk kommunikation. Du får också möjlighet att nätverka med kollegor från Sverige, Norden och Baltikum.

grafkom.se finns all information och där kan du anmäla dig för att säkra en plats. Vi lägger dessutom till ny information kontinuerligt när vi hittar nya ämnen

Har du några frågor eller tankar? Här gärna av dig till mig!

Jag hoppas verkligen vi ses på Workflow Summit 2018.

/Ulf Sunnberg

Du når Ulf på ulf@grafkom.se

1/6-dels klimatpåverkan med kartongförpackning – och konsumenten beredd betala mer

Närpes Grönsaker i Finland har tillsammans med Metsä Board undersökt konsumenters syn på, och klimatpåverkan av, plast- respektive kartongförpackningar. (mer…)

Han ska hitta tillväxt för Print24 i Sverige – så gick det 2018

Förra sommaren blev Toivo Persson-Travesset landschef för tyska Unitedprint. Under varumärket Print24 ställde de ut på Sign&Print-mässan för att få svenska tryckerier att använda dem som underleverantör. 

Udda papper allt vanligare – nu fröpåsar av tomatpapper

Plantagen lanserar sina nya fröpåsar, som är tillverkade av ”tomatpapper” och hundra procent återvinningsbara. (mer…)

Vitt som snö – nytt ultravitt bestruket papper från Arctic Paper

Arctic Paper introducerar G-Snow – ett ultravitt, högkvalitativt, bestruket och träfritt papper. Tillverkningen sker i en koldioxidneutral produktionsprocess på det svenska bruket i Grycksbo. (mer…)

Storytel ger sig in i magasin-branschen

En del av alla tidningar som går att läsa för 99 kr per månad.

Storytel tar nästa steg inom digitaliseringen av ord – köper en prenumerationstjänst för magasin och tidningar.

SDK DR Service förvärvar Ranhammar – blir en bred leverantör till landets tryckerier

Serdar Toprak och Lennart Jernfast slår samman sina verksamheter — vilket de är väldigt glada och nöjda med.

Snabbväxande distributionsföretaget SDK DR Service har förvärvat förädlingsföretaget Ranhammar. (mer…)

Sign & Print i dagarna tre

Idag startar den grafiska mässan i Stockholm och pågår i tre dagar. (mer…)

Startup: Bredbandsföretag börjar sälja trycksaker och produktmedia

Företaget berättar om sitt nya verksamhetsområde i en jobbannons – Business Manager sökes till startup-företag inom tryckt media!

Du läser bättre och snabbare på papper – ny omfattande analys

En mycket omfattande studie visar att det finns stora fördelar med att läsa på papper jämfört med sin rival – den digitala skärmen. Detta bekräftas nu av forskning på 170.000 personer.  (mer…)