Logga in

Frågor som behöver svar: Grafisk automatisering och flöden

27 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ulf Sunnberg, ordförande i nätverket Grafkom, skriver här om varför det är så viktigt med automatisering och hur du effektivt kan få svar på många frågor på kort tid – och direkt bli bättre i din egen verksamhet. Detta gäller alla företag – små som stora.

13 november är fullpackad med kunskap – ”helt galet att missa om du jobbar med grafisk produktion”

Automatisering och effektivisering står ofta högst på grafiska företags ”att göra lista”. De flesta inser att ökad automatisering sparar tid och pengar – och bidrar till ökad lönsamhet. Detta gäller lika mycket för små som för stora företag.

–> missa inte Workflow Summit 13 november

Nya kunder, nya produkter och nya lösningar kräver i många fall också nya sätt att jobba som helt enkelt inte stöds av mjukvaror och lösningar som föddes och utvecklades för många år sedan. Jag är övertygad att de flesta vid det här laget faktiskt förstår VARFÖR de behöver ta tag i detta nu.

Det svåra är ofta att komma igång. Följande är några av alla de frågor som många ställer sig och vill ha hjälp med:

  • Vilka lösningar passar mig/oss?
  • Vilka är det hetaste produkterna och lösningarna?
  • Vad har andra gjort och vilka erfarenheter finns där ut som mitt företag kan dra nytta av?
  • Vilka är trenderna?
  • Vem kan hjälpa mig?
  • Jag skulle vilja fä tips och tricks i verktyg vi redan investerat i – var får jag det?

Oavsett om ditt företag är stort eller litet. Oavsett om du investerat mycket eller väldigt lite i verktyg för automatisering. Oavsett om ni är på väg att köpa nya system och verktyg, vill få en uppdatering om vad som är nytt eller bli bättre på att använda befintliga system så måste man få in nya kunskap.

Nätverket ger svar

På Grafkoms Workflow Summit den 13 november hjälper vi till att svara på alla dessa frågor. Tillsammans med medlemmar o partners samlar vi det de bästa och de flesta inom automatisering för ditt grafiska företag. Allt från prepress, färgstyrning, e-handel och logistik, crossmedia, integration mellan system och så vidare.

Totalt över 20 presentationer i tre olika spår hjälper ditt företag med att komma vidare med automatiserade arbetsflöden och effektivare sätt att jobba.

En dag full med kunskap

På ett enda ställe och en enda dag (med mingel-middag på kvällen om man vill) kan man faktiskt få svar på alla sina frågor inom workflow och automatisering. Workflow Summit är ett helt unikt tillfälle att skaffa sig viktig och ny kunskap samt ideer och inspiration inför framtiden.

Passa på att anmäla dig och kollegor som är intresserade av automatisering, IT-lösningar och framtiden inom grafisk kommunikation. Du får också möjlighet att nätverka med kollegor från Sverige, Norden och Baltikum.

grafkom.se finns all information och där kan du anmäla dig för att säkra en plats. Vi lägger dessutom till ny information kontinuerligt när vi hittar nya ämnen

Har du några frågor eller tankar? Här gärna av dig till mig!

Jag hoppas verkligen vi ses på Workflow Summit 2018.

/Ulf Sunnberg

Du når Ulf på ulf@grafkom.se

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)