Logga in

Frågor som behöver svar: Grafisk automatisering och flöden

27 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ulf Sunnberg, ordförande i nätverket Grafkom, skriver här om varför det är så viktigt med automatisering och hur du effektivt kan få svar på många frågor på kort tid – och direkt bli bättre i din egen verksamhet. Detta gäller alla företag – små som stora.

13 november är fullpackad med kunskap – ”helt galet att missa om du jobbar med grafisk produktion”

Automatisering och effektivisering står ofta högst på grafiska företags ”att göra lista”. De flesta inser att ökad automatisering sparar tid och pengar – och bidrar till ökad lönsamhet. Detta gäller lika mycket för små som för stora företag.

–> missa inte Workflow Summit 13 november

Nya kunder, nya produkter och nya lösningar kräver i många fall också nya sätt att jobba som helt enkelt inte stöds av mjukvaror och lösningar som föddes och utvecklades för många år sedan. Jag är övertygad att de flesta vid det här laget faktiskt förstår VARFÖR de behöver ta tag i detta nu.

Det svåra är ofta att komma igång. Följande är några av alla de frågor som många ställer sig och vill ha hjälp med:

  • Vilka lösningar passar mig/oss?
  • Vilka är det hetaste produkterna och lösningarna?
  • Vad har andra gjort och vilka erfarenheter finns där ut som mitt företag kan dra nytta av?
  • Vilka är trenderna?
  • Vem kan hjälpa mig?
  • Jag skulle vilja fä tips och tricks i verktyg vi redan investerat i – var får jag det?

Oavsett om ditt företag är stort eller litet. Oavsett om du investerat mycket eller väldigt lite i verktyg för automatisering. Oavsett om ni är på väg att köpa nya system och verktyg, vill få en uppdatering om vad som är nytt eller bli bättre på att använda befintliga system så måste man få in nya kunskap.

Nätverket ger svar

På Grafkoms Workflow Summit den 13 november hjälper vi till att svara på alla dessa frågor. Tillsammans med medlemmar o partners samlar vi det de bästa och de flesta inom automatisering för ditt grafiska företag. Allt från prepress, färgstyrning, e-handel och logistik, crossmedia, integration mellan system och så vidare.

Totalt över 20 presentationer i tre olika spår hjälper ditt företag med att komma vidare med automatiserade arbetsflöden och effektivare sätt att jobba.

En dag full med kunskap

På ett enda ställe och en enda dag (med mingel-middag på kvällen om man vill) kan man faktiskt få svar på alla sina frågor inom workflow och automatisering. Workflow Summit är ett helt unikt tillfälle att skaffa sig viktig och ny kunskap samt ideer och inspiration inför framtiden.

Passa på att anmäla dig och kollegor som är intresserade av automatisering, IT-lösningar och framtiden inom grafisk kommunikation. Du får också möjlighet att nätverka med kollegor från Sverige, Norden och Baltikum.

grafkom.se finns all information och där kan du anmäla dig för att säkra en plats. Vi lägger dessutom till ny information kontinuerligt när vi hittar nya ämnen

Har du några frågor eller tankar? Här gärna av dig till mig!

Jag hoppas verkligen vi ses på Workflow Summit 2018.

/Ulf Sunnberg

Du når Ulf på [email protected]

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)