Gå till innehållet

Fotbolls-VM drev upp medieinvesteringarna – juni blev rekordmånad

Puls

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade under juni och juli med totalt 12 procent jämfört föregående år. Totalt så förmedlades det närmare 1,9 miljarder kronor under de två månaderna. 

Främst var det fotbolls-VM som drev upp mediaköpen och således var det inte helt otippat tv som drog det längsta strået, med en investeringsökning på 51,8 procent under juni jämfört med förgående år. Och det var framförallt just juni som drog de största lasset bakom investeringsökningarna, 22 procent upp jämfört med förgående år.

Det här sammantaget resulterade i en riktig rekordsommar för mediainvesteringar förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar.

– Det är primärt fotbolls-VM som har drivit investeringarna och juni landade på den högsta noteringen för månaden – någonsin. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att fotbolls-VM har inneburit en kraftigare ökning än förväntat och tillsammans med en stark konjunktur resulterat i den starkaste sommaren i Mediebyråbarometerns historia, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett Pressmeddelande.

Sämst gick det för fackpress

Totalt under juni och juli så visade DR,  bio, populärpress, fackpress, dagspress storstad och dagspress landsort upp en negativ tillväxt. Största tappet skedde hos fackpress som gick ner 18 procent, jämfört med förgående år.

– Dagstidningarna lyckades vända den negativa trenden under fotbolls-VM. I juni ökade dagspress kväll med 8 procent och dagspress landsort med 3,8 procent. Även dagspress storstad gick bra och tappade endast 1,5 procent, vilket är betydligt mindre än tidigare månader. Dock faller samtliga printkategorier tillbaka under juli, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

 

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll