Fortsätter kraftig tillväxt

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

print
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om både tryckeri- och produktmediabranschen.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Ingli tog några rejäla kliv framåt i hållbarhetsarbetet

penna profilreklam

Pennleverantören Ingli har nu släppt sin hållbarhetsrapport för 2020 och rapporten visar att man under de senaste åren gjort flera lyckade initiativ och åtgärder för att minska sin miljöpåverkan.

Majoriteten av de pennor man handlar med är fortsatt från ny plast, strax över 20 ton. Näst största kategorin är trä och PLA, på strax över 10 ton. Pennor från återvunnen plast utgör nu 3,9 ton årligen.

50 procent av alla pennor man sålde var så kallade ”ECO-pennor”.

Ingli har också lyckats reducera mängden kemikalier som används i produktionen, siffran har nästan halverats de senaste sex åren.

Antal liter kemikalier som används i produktionen av Inglis pennor. Bild: Inglis hållbarhetsrapport 2020.

Solceller på taket

Under 2020 har man också täckt taket av sina lokaler med solceller som genererade 17.106 kWh under 2020. Elen används till uppvärmning, och drift av fastigheten och tryckmaskiner.

Mer om Inglis hållbarhetsarbete kan du läsa i deras rapport som du hittar här.

redaktionen@branschkoll.se

Produktmedia klarade blodbadet med hedern i behåll

Produktmedia klarade det svåra året 2020 något bättre än genomsnittet.

redaktionen@branschkoll.se

Liketoppen: Nostalgi och kvalitet – pennan som blev ihågkommen

penna
redaktionen@branschkoll.se

Snabbväxande leverantör av shoppingkassar finns nu hos Unitedprofile

Carrinet, som grundades 2017 och erbjuder bärkassar både till privatpersoner och som en profilprodukt, har växt kraftigt senaste åren och gått från 1,8 miljoner i omsättning till 11 miljoner kronor vid senaste bokslutet (2019-12).

Nu fördjupar man sin satsning inom produktmedians sfär ytterligare och går med som leverantör hos Unitedprofile.

– Vi upptäckte snabbt att våra produkter var populära företagsgåvor och profilprodukter. Vi har anställt personal med bakgrund inom profil som utarbetat en portfölj av våra smarta miljöprodukter riktad mot företagsprofilering och gåvor, säger vd och grundare säger Mia Ekblad i ett nyhetsinlägg.

Idén föddes på stranden

Idén att starta upp Carrinet sägs ha kommit på de Bohuslänska stränderna där Mia plockade skräp dagligen. Hon utvecklade och tog fram fruktpåsen Veggio som blev en stor succé och starten för företaget som nu har ett tiotal olika produkter inom segmentet med fokus på hög kvalitet och återanvändning.

– Återanvändning är nyckeln till att minska vårt klimatavtryck på jorden. Vi måste satsa på hög kvalitet och produkter som kan användas många gånger om vi ska kunna lämna över vår planet i någorlunda skick till nästa generation, säger Mia Ekblad.  

redaktionen@branschkoll.se