Fortsatt tillväxt inom etikett – branschen diskuterade framtiden i Göteborg

Grafiska Företagens Etikettgrupp, som hade sitt första möte sedan pandemin började, träffades den 24:e november i Göteborg. Det var ett 20-tal medlemmar som slöt upp i Mölnlycke för ett inledande studiebesök hos Göteborgtryckeriet Box & Display.
Därefter fortsatte mötet med Corey Reardons redogörelse för etikettbranschens marknadssituation i Norden, Europa och världen. Reardon, som är CEO för Alexander Watson Associates, AWA, ett företag som i nästan 50 år bevakat bland annat etikettbranschen i världen, medverkade via länk från Nederländerna.
Konsolideringarna fortsätter
AWAs bedömning av marknadssituationen är att uppköpen och konsolideringarna kommer att fortsätta i såväl Europa som i Nordamerika. Maskinellt prognostiserar AWA att andelen etiketter som digitaltrycks kommer att vara tre gånger så många 2028 jämfört med 2020.
Marknaden i Europa kommer att ha en tillväxt på 3,4 procent de närmaste åren vilket är en liten nedgång jämfört med tillväxttakten 2019-2020. Corey Reardon avslutade sin föredragning med att konstatera att framtidens vinnare i etikettbranschen kommer att vara de som bäst kan svara på de ökade kundkraven gällande kvalitet och hållbarhet och samtidigt kan hantera det flertalet editioner och minskade upplagor som beställarna önskar.

I samband med mötet passade Desirée Erlingsson, vd på Skanem Skurup, på att för etikettgruppens räkning tacka av Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnins och branschföreningsansvarige Kaj Flick som båda går i pension inom kort.
Mötet fortsatte på torsdagen med studiebesök på Volvo för att avslutas där det började, i Mölnlycke, men denna gång i grannfastigheten hos Lexit.