Första xerox-kopian var starten på resan mot det papperslösa kontoret

Idag, den 22 oktober fyller den xerografiska tekniken 75 år. Chester Carlsons första kopia blev grunden för Xerox och stora delar av dagens grafiska bransch.

Uppfinningen gjorde företag mer effektiva i sin verksamhet – både administrativt och kommunikativt. På vägen fick tryckerierna ny teknik som till slut förändrade hela branschen.

Xerox firar med temat ”The Next 75” och frågan är vad som under dessa år kommer att hända med  de 3.000 miljarder sidor som printas årligen i världen (IDC)? Nästa steg blir att fortsätta hjälpa företag att effektivisera dokumenthanteringen. Och det handlar till stor del om digitalisering.
– Idag är det många som vill bli av med papper på kontor, säger IDCs Angèle Boyd till Mashable. Och Xerox är en av spelarna.

Mashable har skrivit intressant om Xerox utveckling som är minst sagt omvälvande. (artikeln har inspirerat till detta inläggs rubrik)

Chester Carlson var en serieuppfinnare som även var utbildad fysiker och advokat. Han fyllde sina anteckningsböcker med uppfinningar av många olika slag, bland annat en roterande reklamskylt, en regnkappa med rännor och en skoputsmaskin. Carlsons vision vid tidpunkten för hans Astoria-experiment var ”att göra kontorsanställda lite mer produktiva och kontorsarbete lite enklare och mindre tråkigt”.

Bilden kommer från Xerox

Annons

Alvöen går ihop med sin service-partner

Ämnen i artikeln: Alvöen

Alvöen startade upp en svensk verksamhet 2019 och har under verksamhetens första år byggt upp en bas i form av intressenter och samarbetspartners. Inför 2023 stärker man såväl organisation som utbud bland annat genom att slå sig samman med CNC Sweden AB.

– Med dessa två bolag i ett kan vi skapa ett center där vi erbjuder kunden en komplett lösning bestående av fräs- och skärutrustning, service, rådgivning, frässtål samt övriga tillbehör och förbrukningsmaterial, säger Hendrik Fasmer, ägare och vd för Alvøen i ett meddelande.

Alvöen AB säljer Multicam CNC fräs- och skärbord på den svenska marknaden. CNC Sweden är sedan tidigare servicepartner till Alvöen i Sverige.

Läs också: VD-byte på Alvöen i Sverige

Nya lokaler med showroom

Från och med februari är Alvöen AB på plats i nya lokaler i Sandared strax utanför Borås. I april månad kommer en ny demomaskin i form av en MultiCam Apex3 med tillbehör. I det nya showroomet kommer man även att kunna se tillbehör som frässtål och förbrukningsmaterial. På sikt är planen att utöka med fler intressanta produkter.

Ny webbshop

Som en del av den nya satsningen publicerar företaget inom kort även en webbshop med fler nyheter, bland annat ett större lager och ett utökat serviceutbud.

Alvöen AB består idag av vd Hendrik Fasmer, Sverigeansvarig Johan Millby, Patrik Kivistö från tidigare CNC Sweden AB som tekniker och Katarina Millby som har hand om marknadsföringen. Man har också flera tekniker tillgängliga i både Bergen och i Sarpsborg vid gränsen Sverige/Norge.

Ämnen i artikeln: Alvöen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslösningar ska göra e-handeln mer hållbar

Ämnen i artikeln: e-handel

Ska utveckla förpackningslösningar som kan minska resursslöseri och höja e-handelns effektivitet och hållbarhet.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inleder samarbete för att möta ny förpackningslag

Nästa år måste alla som säljer mat eller dryck ”take away” erbjuda återanvändbara lådor och muggar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dunka basketbollen i pizzakartongen

Amerikanarna kan konsten med att göra en aktivering!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Handeln med plastavfall upp till 18 gånger större än redovisat

Många typer av plastavfall förblir oupptäckta.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeiska kartongindustrin minskar sin klimatpåverkan

Har gått från 249 till 138 kg CO2e på tre år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinner kontrakt med restaurangkedja för globala digitala menyskärmar

Ämnen i artikeln: Visual Art
Ämnen i artikeln: Visual Art
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeriet By Wind kan vinna Guldägg för sitt nya varumärke

Ämnen i artikeln: By Wind

Vindkraftverkets roterande rörelse påminner om tryckpressens rytmiska arbete.

Byrån F&B Happy tog fram företagets nya namn och identitet – nu har man chans att vinna Guldägg för sin identitetsdesign. Du kan också betta på vem du tror vinner.

Läs också: Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern

När Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho slogs samman förra året ville man skapa ett helt nytt varumärke i den grafiska branchen. Man tog ut svängarna rejält och valde att sätta sin vindkraft i centrum för det nya namnet.

I samband med att man anmälde sig till Guldägget så beskriver man också tankarna bakom arbetet på ett ingående sätt.

”Eftersom vindkraften är så central, visar logotypen i realtid hur mycket det blåser vid tryckeriet och hur mycket elektricitet som genereras. Bildmärket kan konstrueras i allt från 5×5 pixlar till 5×5 lådor i wellpapp. I en värld av mock-ups, vill By Wind inspirera till produktion på riktigt. Av 3×2 meter stora ark animerade vi bildmärket på plats i tryckeriet på klassiskt blädderblocksmanér och 25 lådor på en pall arrangerades till en roterande animation. En rörelse som även påminner om tryckpressens rytmiska arbete.”

Läs mer om varumärket på guldagget.se där det också finns filmer som beskriver identiteten.

Betta på vinnaren

Det går också att spela i Guldäggbettet på vem man tror ska vinna och i skrivande stund är oddset på By Wind högst av alla i kategorin. Du kan själv satsa ”pengar” här – det är gratis 😉

Läs också: Taberg Media Group sponsrar Guldägget 

Ämnen i artikeln: By Wind
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri har ökat kapaciteten x 16

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är först i världen med nya Svanenlicensen

Ämnen i artikeln: Markbladet TryckeriSvanen

Rulltryckeriet Markbladet tryckeri i Skene blir första tryckeriet i världen att certifiera sig enligt de nya skärpta kraven för Svanen.

Man utnämner sig själva i ett meddelande till ”världens snabbast licenserade Svanenmärkta tryckeri”. 

– Prioritering internt, hårt arbete och noggranna kontroller har resulterat i att vi nått vårt mål att få förlängd Svanenlicens. Extra kul att vi är första tryckeriet i världen som nått fram, säger Ulf Johansson som är miljöchef på Markbladet Tryckeri.

De nya Svanen-kriterierna är version 6.4 och Markbladets certifiering gäller fram till och med 31 december 2026.

Ämnen i artikeln: Markbladet TryckeriSvanen
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]