Logga in

Först transporterna, nu pennorna – Evert Grahn fortsätter arbetet med konkreta miljöåtgärder

02 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Pennan är en av de största profilprodukterna och den går att göra betydligt mer hållbar, genom att angripa material- och transportval, menar Evert Grahn på MEC Gruppen som kartlagt Sveriges pennkonsumtion.

Evert Grahn på MEC Gruppen har den senaste tiden haft fullt upp med att kartlägga transporter av produktmedia från Asien. Och nu ger han sig på den mest vanliga profilprodukten, pennan, för att se hur man på bästa sätt gör den så lite klimat-påfrestande som möjligt.

57 miljoner pennor

Sverige importerar runt 4.600 ton pennor varje år vilket motsvarar cirka 57 miljoner pennor, enligt Statistiska Centralbyrån. Den största kategorin av dessa är kulspetspennor med bläck, av vilka vi importerar 1.357 ton motsvarande cirka 17 miljoner pennor enligt senaste statistiken. Det är motsvarar i sin tur 300 lastbilar fyllda med 4.5 ton pennor vardera!

Majoriteten av dessa pennor är tillverkade i plast och den offentliga sektorn är en av de största inköparna av dessa pennor.

Genom att tillverka pennor i andra material, exempelvis vetestrå, hampa eller bambu går det att spara in ofantliga mängder plast. Lika så genom att välja en långsammare transportmetod, exempelvis båt, så går det att spara in upp emot 99 procent av koldioxidutsläppen.

Och som ett steg i det här arbetet har han nu tagit fram en ny pennkatalog, helt fri från plastpennor.

– Katalogen består av nya alternativ till plastpennor och det finns mer än vad man tror, berättar Evert för Branschkoll.

Fått stort genomslag – kommuner ska se över inköpen

Vi följde nyligen upp hur det gått för Evert Grahn sen vi skrev om hans nya rutt från Asien och enligt Evert så har responsen varit omfattande och positiv. Han för just nu dialoger med flera hållbarhetschefer på kommuner som ska se över sina inköpsprocesser. Och flera av dessa har, enligt Evert, för avsikt att ändra i rutinerna kring hur man köper in produkter som inte är brådskande, exempelvis profilprodukter.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)