Först transporterna, nu pennorna – Evert Grahn fortsätter arbetet med konkreta miljöåtgärder

Pennan är en av de största profilprodukterna och den går att göra betydligt mer hållbar, genom att angripa material- och transportval, menar Evert Grahn på MEC Gruppen som kartlagt Sveriges pennkonsumtion.

Evert Grahn på MEC Gruppen har den senaste tiden haft fullt upp med att kartlägga transporter av produktmedia från Asien. Och nu ger han sig på den mest vanliga profilprodukten, pennan, för att se hur man på bästa sätt gör den så lite klimat-påfrestande som möjligt.

57 miljoner pennor

Sverige importerar runt 4.600 ton pennor varje år vilket motsvarar cirka 57 miljoner pennor, enligt Statistiska Centralbyrån. Den största kategorin av dessa är kulspetspennor med bläck, av vilka vi importerar 1.357 ton motsvarande cirka 17 miljoner pennor enligt senaste statistiken. Det är motsvarar i sin tur 300 lastbilar fyllda med 4.5 ton pennor vardera!

Majoriteten av dessa pennor är tillverkade i plast och den offentliga sektorn är en av de största inköparna av dessa pennor.

Genom att tillverka pennor i andra material, exempelvis vetestrå, hampa eller bambu går det att spara in ofantliga mängder plast. Lika så genom att välja en långsammare transportmetod, exempelvis båt, så går det att spara in upp emot 99 procent av koldioxidutsläppen.

Och som ett steg i det här arbetet har han nu tagit fram en ny pennkatalog, helt fri från plastpennor.

– Katalogen består av nya alternativ till plastpennor och det finns mer än vad man tror, berättar Evert för Branschkoll.

Fått stort genomslag – kommuner ska se över inköpen

Vi följde nyligen upp hur det gått för Evert Grahn sen vi skrev om hans nya rutt från Asien och enligt Evert så har responsen varit omfattande och positiv. Han för just nu dialoger med flera hållbarhetschefer på kommuner som ska se över sina inköpsprocesser. Och flera av dessa har, enligt Evert, för avsikt att ändra i rutinerna kring hur man köper in produkter som inte är brådskande, exempelvis profilprodukter.

Annons

Faberexposize expanderar till Norge genom förvärv

Det norska tryckeriet Get Noticed blir basen för expansionen till Norge för Faberexposize som producerar skyltmaterial för både bruk inomhus som utomhus. Det handlar om allt från flaggor, banderoller, skyltar och displayer, till dekaler, parasoller och tält, storformat och diverse interiörprodukter.

”Förvärvet av Get Noticed AS passar in i Faberexposize strategi för att erbjuda de bästa utskriftslösningarna lokalt till den norska marknaden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Faberexposize har sin nordiska bas i Stockholm och är en global koncern med produktionsanläggningar i både Europa och Asien. Koncernen har sin bas i Nederländerna.

Get Noticed stannar kvar i samma lokaler, behåller samma telefonnummer och samma webbplats men verkar från och med nu under den nya ägaren Faberexposize.

Get Noticed beskriver sig som en ”One-stop-shop in print solutions on large and small surfaces”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion i tonerfabrik skapar leveransproblem till tryckerier

Två tonerfabriker hos Konica Minolta står still efter en explosion. Så här ser planen för återstart ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Gryningsräd mot massatillverkare – misstänkt kartell

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av gräspapper tar in 200 miljoner – förpackningsföretag bland nya ägarna

”En tydlig markering för vårt fortsatta engagemang för hållbarhet”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norske Skog ställer om till förpackning för 350 miljoner euro – ”ger högre marginaler”

Tar upp kampen med de största aktörerna. Ska nå lönsamhet inom 3 år. Här är strategin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Platt vinflaska ger stora klimatvinster

Det brittiska förpackningsinnovatören Garçon Wines, som har som affärsidé att göra den konservativa vinbranschen mer hållbar, har utvecklat en platt vinflaska.

Nu har vinmakaren Accolade wines tagit det okonventionella beslutet att hälla upp sitt vin i de platta flaskorna gjorda av återvunnen plast.

Klimatsmart på flera sätt säger man – både vid flasktillverkningen och transporterna. Koldioxidutsläppen reduceras med 79 procent vid flasktillverkningen och 60 procent för distributionen, enligt företaget.

Själva flaskan väger en sjättedel av en traditionell glasflaska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac ansluter till 4evergreen

Pulpac har gått med som ny medlem i 4evergreen.

Alliansen förenar hela branschens värdekedja och främjar samarbete och innovation för en hållbar och cirkulär ekonomi inom fiberbaserade förpackningar.

4evergreen skapades som ett forum där organisationer och företag från hela den fiberbaserade förpackningsvärdekedjan för första gången kunde gå samman för att höja den totala återvinningsgraden.

– Det gemensamma målet för 4evergreen-alliansen är att fullända cirkuläriteten, samtidigt som man ökar medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningar. Genom att göra detta arbete strävar vi efter att höja den totala återvinningsgraden av fiberbaserade förpackningar till 90 procent innan 2030. Innovation står i centrum för oss och Pulpac är en mycket välkommen medlem, säger Susanne Haase, programdirektör, 4evergreen Alliance, i ett pressmeddelande.

Linus Larsson, vd för Pulpac (Bild: Pulpac)

– Det vi tar med till denna allians av experter och världsledare är en ny produktionsteknik som kan påskynda övergången till fiberbaserade förpackningar. Vi kan omvandla fiber till förpackningar upp till tio gånger snabbare än konventionella fiberbildningsmetoder, samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, säger Linus Larsson, vd för Pulpac.

– Vi ser fram emot att samarbeta inom alliansen, dela med oss ​​av vårt kunnande och få insikter om hur vi kan utnyttja torrformad fiber för cirkulär ekonomi. Tillsammans kan vi åstadkomma förändringar och skapa förpackningar som är vettiga för företag, konsumenter och världen vi delar, avslutar Larsson.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny flaskmodell gör det enklare att klämma ut det sista

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norrmejerier designar om smörbytta – fyra miljoner förpackningar enklare att källsortera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny låda för säkrare e-handel

redaktionen@branschkoll.se
Annons