Först med robot för papperslyft

2_robot-putting-sheets-on-a-vibration-table-I

Första robotlösningen som hanterar papper i ett tryckeri har tagits i drift och nu är den redo att börja säljas till andra. På Stibo i Danmark, som är först med lösningen, har man direkt identifierat flera andra delar i produktionen som kan automatiseras.

– Vi konstaterar att det finns ett stort behov, kanske i första hand av arbetsmiljöskäl – papper är tungt, säger Johnny Jarhall på robottillverkaren Yaskawa till Branschkoll.

Det finns även ekonomiska anledningar att börja titta på automatisering med hjälp av robotar. På Stibo ersätter roboten drygt en person och man slipper också utmaningen med att skapa ett rotationsschema bland personalen som ofta finns för att undvika arbetsskador, berättar Johnny Jarhall för Branschkoll.

Utslitna medarbetare är både ett mänskligt och ett ekonomiskt problem.

Interaktion människa – robot

Roboten på Stibo står i en egen zon men utan särskilda skydd. Detta är en trend bland industrirobotar att de anpassas till att kunna arbeta närmare och till slut också tillsammans med människor. Man har också lagt mycket tid på att utveckla styrsystemet så att det är enkelt för i det här fallet skärmaskinisten att justera inställningar.

– Det är lika lätt som att hantera en Ipad, säger Johnny Jarhall till Branschkoll.

Svårt med papper

Utmaningarna har varit många när det kommer till att hantera lyft av papper men genom att hela tiden läsa av pappersbunten kan gripklorna anpassas så att de lyfter utan att skadas. Buntarna varierar hela tiden genom olika papperssorter, trycket som påverkar tjocklek och motstånd samt luftfuktighet. Utvecklingen har tagit mycket mer tid än man väntat sig men nu är det så klart att man lanserar produkten.

Investering på tre miljoner

Den tvåarmade roboten med tillhörande bansystem, lyftbord, lasrar som läser av positioner och vibrationsbord innebär en investering runt tre miljoner kronor.

– Kör man ett skift kan det kanske bli problem att räkna hem men med tvåskift ska man kunna ta investeringen. Man kan säga att man sparar mellan 1 och 1,5 gubbe per skift, säger Johnny Jarhall.

I Stibos lösning är robotlösningen ingen flaskhals utan det finns moment både före och efter som är långsammare.

På Stibo har man också börjat titta på andra moment runt om i tryckeriet och det finns direkt fem till sex andra stationer där man kan sätta in robotar berättar Johnny.

300.000 skärmaskiner i värden

Det är robotföretaget Yaskawa Motoman som i samarbete med Linköpings och Odense universitet som tagit fram det kompletta produkten som nu lyfter papper upp i en skärmaskin. Den visades upp på Drupa 2012 första gången och är nu klar att säljas till tryckerier runt om i världen.

Varför slåss med våra konkurrenter om att sälja ännu en robot till bilindustrin när det finns en hel bransch som inte har någon robot? Detta undrar Henrik Christiansen som har varit med och utvecklat robotlösningen som nu har tagits i drift på Stibo i Danmark enligt tidningen Nyteknik.

Yaskawa ser en enorm marknad som breder ut sig i och med genombrottet. Enligt tillverkaren Yaskawa Motoman finns det 300.000 skärmaskiner på tryckerier runt om i världen som nu kan matas med papper av en robot.

Se roboten arbeta

http://www.youtube.com/watch?v=BR8SX1f3DG8

Källa: NyTeknik

Annons

Pulpac forsätter landa patent – över 50 pågående ansökningar

Pulpac torrformad fiber
Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac

Göteborgsbaserade Pulpac, som har utvecklat en metod för torrformad fiber fortsätter att lämna in patentansökningar. Så här långt har man 28 patentfamiljer och 85 beviljade nationella patent och över 50 pågående patentansökniningar.

– Det sker innovationer på Pulpac varje vecka vilket gör att vi snabbt utökar antalet patent. Glädjande är också att de företagg som vi blivit partners med bidrar till utvecklingen och till vår vision att ersätta engångsplastprodukter med produkter av torrformad fiber så snart som det bara går, säger Peter Ekwall, Chief Intellectual Property Officer på Pulpac i ett pressmeddelande.

Läs också: Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska Biofiber Tech ingår nytt partnerskap

Biofiber Tech

”Samarbetet gör att vi kan skala upp vår försäljning och produktion på kort tid”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högsta betyg från kunderna i test av återbrukbara förpackningar inom e-handel

Royal Canin Repack

Projektet är redan igång i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Många unga struntar i att sortera förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Undersökning: Vi har en relativt hög grad av återvinning i Sverige. Men i åldersgruppen 18-29 år tycker en tredjedel att det är mer bekvämt att slänga sina förpackningar i hushållsavfallet än att källsortera dem.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny säljare på Miller Graphics

Joakim Dahlgren har börjat som säljare på Miller Graphics. Han kommer senast från en tjänst som prepresspecialist på AR Packaging.

Joakim är också styrelsemedlem i Sweflex sedan nästan tio år.

https://www.linkedin.com/in/joakim-dahlgren-86137216/
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ett steg närmare kommunalt insamlingsansvar

Det första formella steget mot ett kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall från hushåll är nu taget. Riksdagen har bifallit regeringens proposition som innehåller vissa bemyndiganden som är nödvändiga för att regeringen ska kunna gå vidare med det förslag till förordning som tidigare remissbehandlats. 

– Detta är ett efterlängtat beslut, som vi och producenterna tillsammans arbetat för att få på plats, säger Tony Clark, vd Avfall Sverige i en artikel på deras sajt.

Föreskrifterna om kommunalt insamlingsansvar för förpackningsavfall kommer att finnas med i den förordning som regeringen ska besluta om.  

Beskedet från regeringen är att förordningen nu bereds. Regeringen har inte meddelat något datum för beslut, men det är troligt att beslut tas i närtid.

Läs Riksdagens beslut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny marknadsdirektör till Emballator

Ämnen i artikeln: Emballator

Emballator Metal Group har anställt Erik Lejon som ny Market and sales director.

Erik kommer senast från rollen som Bussines Area Director på Itab Group, skriver Emballator i ett meddelande.

Ämnen i artikeln: Emballator
redaktionen@branschkoll.se

Lietpak Sweden byter vd

redaktionen@branschkoll.se

Reklaminvesteringarna i USA ökade kraftigt under 2021

Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
Ämnen i artikeln: Reklammarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinga förvärvat av Xindao

Ämnen i artikeln: Vinga of SwedenXindao

Det är den i grunden holländska leverantören Xindao som köper Vinga – en av Sveriges större leverantörer inte minst inom gåvor.

Rijswijk i Holland 27 juni, Xindao tillkännager att man förvärvat Vinga och ska därmed stärka sin position i Norden som gåvoleverantör.

Förvärvat kommer ge en rad positiva effekter menar bolagen, bland annat kommer kunderna få tillgång till ett större produktutbud. Xindao kommer dra nytta av Vingas kunskap inom presentkort och Vinga i sin tur kommer kunna använda sig av Xindaos kunskaper inom hållbarhet.

Är engagerade medägare

Xindao värderar den självständighet och entreprenörsanda som tagit Vinga dit man är idag, därför kommer bolaget i hög grad drivas självständigt och hela Vingas ledningsgrupp blir kvar på sina nuvarande positioner. Vidare så har samtliga ägare återinvesterat en signifikant del av de pengar man fått av förvärvet och är högt motiverade att fortsätta utveckla affären i framtiden, skriver man i ett pressmeddelande.

– Under de gångna månaderna har jag insett hur många gemensamma nämnare vi har och hur lika våra företagskulturer är. Vinga kommer nu kunna dra nytt av Xindaos omfattade kunskap inom hållbarhet, deras breda portöflj och deras existerade säljkanaler runt om i Europa. Jag är säker på att det här partnerskapet kommer generera värde för våra kunder och göra de enklare för oss att nå dit vi vill, säger Vingas vd Calle Dahlin.

Vinga grundades i Borås 2005 och idag är man cirka 48 anställda och samarbetar med runt 280 återförsäljare framförallt i Sverige. Bolaget omsatte 187 miljoner kronor vid sitt senaste bokslut (2021-06).

Ämnen i artikeln: Vinga of SwedenXindao
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]