Först i Sverige med ny digital tryckpress – startar bolag inom etikett och skylt

Christian Kjellberg (Nordic Printing), Thomas Ejdemyr (Tec AB), Maria Westlindh (Nordic Printing) och Peter Wallen (Tec AB)
Christian Kjellberg (Nordic Printing), Thomas Ejdemyr (Tec AB), Maria Westlindh (Nordic Printing) och Peter Wallen (Tec AB)

Nordisk rörmärkning i Älvängen ett par mil norr om Göteborg har investerat i en ny tryckpress från Mouvent. Genom sin mångdubbling av kapacitet jämfört med tidigare flexopress har det skapats en möjlighet att starta upp ett helt nytt affärsområdei det nya bolaget Nordic Printing.

På den nya webbplatsen nprint.se erbjuder man bland annat skyltar, etiketter, avspärrningsband och tejp i både små och större upplagor. Allt enkelt att beställa och betala online och med leverans inom 3 till 5 dagar.

För företaget, som idag omsätter runt 12 miljoner kronor, är det en jättesatsning på totalt 4,5 miljoner, berättar vd och ägare Christian Kjellberg för Branschkoll.

Världens snabbaste

Investeringen är gjord för att lösa framtidens rörmärkning – ofta i form av tejp som sätts på rör inom industrin – men när allt är inkört så kommer maskinen ha ledig kapacitet tre dagar per vecka, säger Christian Kjellberg.

– Det är världen snabbaste digitala etikettmaskin och jämfört med flexo är intagstiden extremt kort så vi kan nu köra både stora upplagor och de allra minsta serierna, berättar Christian. 

Maskinen trycker med inkjet i 70 meter per minut med full upplösning – till exempel 10.000 A5-etiketter på under 40 minuter. Efterbehandlingen från Grafotronic som man också investerat i är en ”all in one” med stans, laminering och skärning.

I flexo behövs dyra klichéer så kostnaderna sänks nu också rejält. Tryckpressen som är en Mouvent 701UV har sju färgverk och trycker med UV-färger. Utöver CMYK är det vit, violett och orange vilket gör att man kan simulera de allra flesta PMS-färger.

– Vi har redan kört jobb som tidigare gått i screentryck så möjligheterna är väldigt stora i vad vi kan producera i den nya maskinen.

– Alla jobb fungerar – de små upplagorna eftersom intaget är billigt och de stora upplagorna eftersom den höga hastigheten finns här.

Tio års garanti

Allt startade strax före pandemin när Christian började titta på en ersättare till flexotekniken. Eftersom märkband för rörmärkning, som ofta sitter utomhus och i krävande miljöer, måste ha lång hållbarhet ställer man stora krav på material och produktionsteknik.

Nordisk rörmärkning ger tio års garanti på de mest krävande etiketterna och man har en egen ”vädermaskin” för testning som simulerar svenskt utomhusklimat. 50 minuter sol, vind och värme varvat med 18 minuter regn som går dygnet runt. En månad i maskinen motsvarar tre år i verkligheten. Här testar man så att produkterna håller måttet.

De mest krävande produkterna behandlas med extra UV-skydd.

– Vi körde tidigt prov från Mouvent i vår vädermaskin och det var förvånansvärt bra resultat direkt, berättar Christian som inte hittat något alternativ på marknaden som når den hållbarhet som just rörmärkning kräver.

Nytt affärsområde

När Christian såg vad tekniken kunde göra och i de höga hastigheterna såddes ett frö i hans huvud att inte bara trycka rörmärkning.

Det nystartade bolaget Nordic Printing finns nu under samma tak och där ska den nya satsningen på etiketter och skyltar byggas upp. Två personer har anställts för att sköta produktionen som görs i den den nya pressen men också i storformatsskrivare från Mimaki och gravyrmaskiner.

– I den nya webbshoppen finns allt från etiketter och skyltar till tejp och avspärrningsband. Allt som beställs går direkt in i våra system och kan produceras.

Det finns ett utbud av standardprodukter men en viktig komponent är att kunderna kan designa sina egna produkter direkt på webben.

– Min tanke är att vi ska sälja mycket till industrin där man behöver hög kvalitet – det är fortfarande fokus på B2B-försäljning men privatpersoner finns också där ute som en viktig kundgrupp som redan har börjat hitta till oss.

Marknadsföringen sker i olika digitala kanaler. Christian berättar att man ”skjuter brett” i början med sin marknadsföring och man söker också återförsäljare.

– Vi har en väldigt effektiv lösning med korta leveranstider så vi tror att det kan fungera bra att jobba med återförsäljare inom olika områden. Vi behöver bara tillverka produkten och skriva ut fraktsedeln.

Skyndar långsamt

Maskinen, som är den första i sitt slag i Sverige, installerades före sommaren och är nu redo för full produktion. Resan har inte varit spikrak och Christian Kjellberg själv åkte samma dag som maskinen levererades in på intensiven med Corona. Allt har gått bra och nu är alla bitar på plats.

– Vi skyndar långsamt och känner oss väldigt trygga med hur det har utvecklats. Bobst tekniker har verkligen ställt upp för att få allt att fungera efter våra förutsättningar och nu är vi redo för nya utmaningar, avslutar Christian.

Bobst digitala tryckpressar säljs under namnet Mouvent av Tec AB som drivs av branschveteranen Thomas Ejdemyr. 

Annons

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]