Förpackningstryck: Ska städa upp bland alla smutsiga kemikalier

Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.

Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.

Kodaks vd Jeff Clarke gjorde en djärv bekännelse vid företagets presskonferens på Drupa. Han sa att ”…tryckeriindustrin är en smutsig bransch … och en sak vi kan göra är att städa upp bland alla smutsiga kemikalier.” En nyckelteknik för att nå det målet är digitala fotopolymerplåtar för flexo som framkallas med vatten.

Flexoplåtar används allmänt i förpackningstryck. Förpackningar är kanske den enda trycksak som inte går att ersätta med någon elektronisk motsvarighet, så förpackningar har kommit att bli mycket attraktivt för allt fler maskinleverantörer. Många av dessa företag, som HP och Xeikon, är digitala pionjärer som hoppas kunna sälja digitala tryckpressar till tryckerier som ger sig in i förpackningstryck i små serier. Men för närvarande utgör digitaltryck endast en liten del av den globala förpackningsbranschen. De flesta förpackningar produceras fortfarande med konventionella tryckmetoder som flexografi och djuptryck. Båda dessa processer har potential att förbättra sina miljöavtryck, och här ligger flexo i täten.

Flexo är en tryckmetod som fungerar på i stort sett alla underlag som t.ex. metall, plast, tunnfilm och papper, så användningsområdet är mycket brett. Problemet från miljösynpunkt är att flexo använder en hel del ganska obehagliga kemikalier. Därför var Jeff Clarkes oväntat frispråkiga kommentar mitt i prick.

Kodak ligger i täten av utvecklingen mot ett mer miljövänligt flexotryck med sina Flexcel NX-plåtar. Plåtarna tvättas med vatten och är inte beroende av lösningsmedel för att skapa en tryckbild. Det här är bra, och vad som är ännu bättre är att Kodak är inte ensamt. Fujifilm presenterade sina vattentvättbara flexoplåtar Flenex, och Asahi visade också nya plåtar.

Traditionellt har det funnits kvalitetsbegränsningar med den här tekniken. Digitala fotopolymerplåtar tenderar att förlora högdagerpunkterna när de framkallas med aggressiva lösningsmedel. De kan brytas av vid 5 % ton, vilket innebär att tonövergångarna blir markerade i stället för jämna. En teknik som kan ge stabila, små punkter betyder bättre kvalitet. En annan svårighet har varit hållbarheten och nötningsmotståndet hos plåtarna liksom problem med färgöverföring och färguppbyggnad. Alla vattentvättbara plåtar som visades på drupa innebar svar på dessa problem. Det som imponerande mest var Kodaks teknik som har varit under utveckling i många år.

I stället för ett masksystem som blockerar laserstrålarna (LAMS) baseras Kodakplåtarna på tunna filmskikt som ska skydda polymererna mot syre. De tunna filmskikten ger mer exakta punktformer som är stabila, samtidigt som de kan trycka mycket små punkter. Kodaks konkurrenter arbetar på nya digitala flexoplåtar som ska kunna uppnå goda resultat. Kodak utvecklar nu Ultra NX, nästa generation av Flexcel NX-systemet, så vi kan förvänta oss att miljöpåverkan från flexo fortsätter att minska. Det här är goda nyheter. Låt oss inse att varumärken utan en uttalade policy för socialt ansvarstagande bara bekänner sig till hållbar utveckling om det kan ske till samma kostnader som de konventionella alternativen.

/Laurel Brunner

Originaltexten finns på verdigrisproject.com

The Verdigris project is an industry initiative intended to raise awareness of print’s positive environmental impact. It provides a weekly commentary to help printing companies keep up to date with environmental standards, and how environmentally friendly business management can help improve their bottom lines. Verdigris is supported by the following companies: Agfa Graphics, EFI, Epson, Fespa, HP, Kodak, Kornit, Ricoh, Spindrift, Splash PR, Unity Publishing and Xeikon.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Alligo förvärvar Svenska Batterilagret och expanderar med 27 butiker

Ämnen i artikeln: Alligo

Alligo har tecknat avtal om att förvärva Svenska Batterilagret AB, en aktör inom batterier i Sverige.

Förvärvet är ett av koncernens största hittills och bidrar med bland annat 27 butiker i Sverige samt e-handel. Bolaget har en årsomsättning på cirka 275 miljoner kronor.

Christer Andersson, vd för Svenska Batterilagret, ser förvärvet som en möjlighet till fortsatt tillväxt. Alligos vd, Clein Ullenvik, framhåller att Batterilagrets specialistkompetens och butiksnät kompletterar koncernens erbjudande och att bolaget kommer att fortsätta verka som en fristående enhet inom Alligo, enligt ett pressmeddelande.

Affären är villkorad av myndighetsgodkännanden och väntas bli klar under första kvartalet 2025.

Ämnen i artikeln: Alligo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam grafisk företagsprofilerare till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Bedriver verksamhet i egna lokaler och har stabil försäljning.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dags för skulduppgörelsen i stor tryckerirekonstruktion

Upphanlding tryck overklaga

Nu närmar man sig ett avgörande och skulderna som tynger bolaget har klarnat. Ett förslag på uppgörelse finns på bordet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerier överklagade i storupphandling – får avslag i förvaltningsrätten

Forvaltningsratten Carl Johan Erikson
Ämnen i artikeln: Kammarkollegiet

Domar har meddelats i de två överprövningarna av den stora statliga upphandlingen av tryckeritjänster värd sammanlagt 500 miljoner kronor.

Ämnen i artikeln: Kammarkollegiet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny avancerad grafisk utbildning startar i Malmö

MYH AI

I slutet av januari påbörjar de första studerande sin tvååriga utbildning till Content Producer på Malmö Yrkeshögskola. Det finns fortfarande ett par platser kvar.

Utbildningen är helt nyskriven och täcker allt från AI-styrd trycksaksproduktion, alla nya AI-verktyg för copy, ljud, bilder, video, interaktivitet, webb, appar och signage, hela vägen till gränssnittsdesign för Apple Vision Pro och annan ny teknik.

– Det här är en nyskriven och heltäckande utbildning, skräddarsydd för den som verkligen vill behärska ALLA framtida sätt producera och publicera innehåll, säger Claes Magnusson, rektor på Malmö Yrkeshögskola. 

Utbildningen omfattar även grundläggande affärsmannaskap med upphandlingar och offerter, datatransformatering med AI-stöd, samt delkurser om integritet, juridik, tillgänglighet och säkerhet. En termin arbetsplatsförlagd utbildning (LIA) ingår också för de företag och organisationer som vill prova på en av de studerande.

Annons

All utbildning på Malmö Yrkeshögskola är godkänd, kostnadsfri och ger rätt till studiestöd, inklusive omställningsstudiestöd.

– Det är en fantastisk chans för den som vill lär sig utnyttja de nya affärsmöjligheter och AI-verktyg som den snabba utvecklingen bjuder på, säger Claes Magnusson.

Content Producer har utvecklats tillsammans med både stora och små grafiska företag samt olika marknads- och informationsavdelningar. Utbildningen kommer styras av en ledningsgrupp där arbetslivet har majoritet.

Läs mer på my.se/cpro eller kontakta skolan på telefon 0200-210 999.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

21grams-affären: Konkurrensverket inleder särskild undersökning av Postnords förvärv

hanna witt KKV 1800
Ämnen i artikeln: 21gramsPostnord

Myndigheten behöver mer tid för att utreda Postnords planerade uppköp av 21grams.

Vi har i en rad artiklar skrivit om Postnord Strålfors planerade köp av 21grams. I juni skrev bolagen på avtalet. En affär som väckt debatt där kritiker menar att om förvärvet går igenom skulle det innebära att den statliga postjätten får ytterligare dominans och monopolställning på post- och tryckerimarknaden.

Förlängd utredningstid

26 november skickade Postnord in sin anmälan om företagskoncentration till Konkurrensverket. Myndigheten har i ett första läge haft 25 dagar på sig att avgöra frågan om affären ger upphov till osund konkurrens på marknaden.

Konkurrensverket meddelar nu att utredningstiden förlängs med tre månader och att en så kallad särskild undersökning inleds.

Annons

”För att Konkurrensverket ska kunna ta slutlig ställning till koncentrationen krävs ytterligare utredning och analys av de effekter som den kan komma att medföra.”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Pratat med fler branschaktörer

Myndigheten meddelar i sitt beslut att man har varit i kontakt med ett stort antal aktörer från olika led i branschen under den inledande utredningen såsom kunder, leverantörer av kundkommunikationslösningar, tryckerier och postdistributörer.

”Flera aktörers beskrivningar av marknadsförhållandena står i kontrast med beskrivningar i anmälan,
exempelvis avseende utbytbarheten mellan fysiska och digitala tjänster.”

Oro över affären

Flera aktörer ska ha uttryckt oro till myndigheten över företagskoncentrationen mellan Postnord Strålfors och 21grams, meddelar Konkurrensverket. Farhågorna inkluderar risken för att Postnord får en dominerande ställning inom tryckeritjänster och kundkommunikation. Dessutom befaras att affärskänslig information om konkurrenter, som finns i 21grams programvaror, kan komma att missbrukas. Vidare oroas man över potentiella förändringar i 21grams programvaror som kan gynna Postnord eller leda till att programvarorna slutar erbjudas till andra aktörer.

Senast 8 april 2025 ska Konkurrensverket besluta om affären får grönt ljus eller om den ska förbjudas.

Ämnen i artikeln: 21gramsPostnord
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Modemagasin lämnar tryckpressarna efter 63 år

Magazine 1800

Avslutade 2024 med att ge ut sin allra sista tryckta tidning för att fortsätta digitalt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hans Sahlin ny vd för Speed Group

Hans Sahlin 01 lr 2048x1366 1800
Ämnen i artikeln: LogistikSpeed Group

Hans Sahlin har tillträtt som ny vd för Speed Group, en nordisk aktörer inom logistik och bemanning. Han ersätter Jesper Andersson, en av bolagets grundare, som efter två decennier lämnar rollen men fortsätter som konsult med fokus på strategisk rådgivning.

Sahlin har lång erfarenhet av ledarskap inom logistik- och fastighetssektorn och har sedan augusti haft rollen som vice vd på Speed Group. Fokus framöver ligger på att utveckla verksamheten med fokus på tillväxt, hållbarhet och innovation.

Hans Sahlin tillträdde som vd den 8 januari 2025, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: LogistikSpeed Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediehus i samarbete – ska få fler att köpa print

newspapers 444447 1280 1800

Ett nytt verktyg för att boka printannonser.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Haglöf & Nordkvist förvärvar 50 procent av Docupartner

ceb76ad6c1d7101071ef30cd66ddab94 69aa7f1a44af2fbf742b85fcdf8b3da7 2 1800
Ämnen i artikeln: Haglöf & Nordkvist

Ny företagsgrupp bildas med 60 anställda och en omsättning på cirka 140 miljoner kronor.

Haglöf & Nordkvist AB, leverantör av IT- och kontorslösningar, har förvärvat 50 procent av Docupartner i Stockholm AB. Genom partnerskapet bildas en företagsgrupp med cirka 60 anställda och en årlig försäljningsvolym på cirka 140 miljoner kronor.

IT, profil och dokumenthantering

Den nya gruppen har kontor från Stockholm i söder till Umeå i norr och erbjuder tjänster som IT, printlösningar, dokumenthantering, kontorsmaterial, profilprodukter och digital signage. Ledning och personal i båda bolagen kommer att fortsätta sina roller.

Annons

”Gruppens målsättning är att möta det ökade behovet av en stabil och pålitlig partner som kan effektivisera den dagliga verksamheten för befintliga samt nya kunder”, enligt ett pressmeddelande och man framhåller även att produktportföljen växer i samband med affären.

– Bolagen delar samma syn på hur affärer skall bedrivas och nu när min tidigare kompanjon valt att sälja sin del av verksamheten är jag oerhört glad att vi får bilda partnerskap med Haglöf & Nordkvist, tillsammans kommer vår personal och våra breda erbjudanden attrahera befintliga och nya samarbeten säger Mikael Falk i en kommentar.

Passar in i tillväxtstrategin

Filip Nordkvist, grundare och vd på Haglöf & Nordkvist säger att de i och med de nya partnerskapet stärker sin position och att förvärvet medför positiva synergieffekter som passar väl in i tillväxtstrategin:

– Vi känner till Docupartner sedan länge och vi är väldigt glada att vi nu kan tillkännage den här affären där vi går in som delägare, tillsammans med bolagets vd, Mikael Falk. Docupartner har kompetent personal och starka kundrelationer i hela landet, så det finns många likheter i våra verksamheter. Vi ser stora möjligheter framöver för våra paketerade tjänster och tillsammans kompletterar vi varandras erbjudande väl.

Koncernen Haglöf & Nordkvist uppges omsätta cirka 100 miljoner kronor årligen, medan Docupartner har en omsättning på cirka 50 miljoner kronor per år.

Ämnen i artikeln: Haglöf & Nordkvist
redaktionen@branschkoll.se
Annons