Förpackningstryck: Ska städa upp bland alla smutsiga kemikalier

Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.

Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.

Kodaks vd Jeff Clarke gjorde en djärv bekännelse vid företagets presskonferens på Drupa. Han sa att ”…tryckeriindustrin är en smutsig bransch … och en sak vi kan göra är att städa upp bland alla smutsiga kemikalier.” En nyckelteknik för att nå det målet är digitala fotopolymerplåtar för flexo som framkallas med vatten.

Flexoplåtar används allmänt i förpackningstryck. Förpackningar är kanske den enda trycksak som inte går att ersätta med någon elektronisk motsvarighet, så förpackningar har kommit att bli mycket attraktivt för allt fler maskinleverantörer. Många av dessa företag, som HP och Xeikon, är digitala pionjärer som hoppas kunna sälja digitala tryckpressar till tryckerier som ger sig in i förpackningstryck i små serier. Men för närvarande utgör digitaltryck endast en liten del av den globala förpackningsbranschen. De flesta förpackningar produceras fortfarande med konventionella tryckmetoder som flexografi och djuptryck. Båda dessa processer har potential att förbättra sina miljöavtryck, och här ligger flexo i täten.

Flexo är en tryckmetod som fungerar på i stort sett alla underlag som t.ex. metall, plast, tunnfilm och papper, så användningsområdet är mycket brett. Problemet från miljösynpunkt är att flexo använder en hel del ganska obehagliga kemikalier. Därför var Jeff Clarkes oväntat frispråkiga kommentar mitt i prick.

Kodak ligger i täten av utvecklingen mot ett mer miljövänligt flexotryck med sina Flexcel NX-plåtar. Plåtarna tvättas med vatten och är inte beroende av lösningsmedel för att skapa en tryckbild. Det här är bra, och vad som är ännu bättre är att Kodak är inte ensamt. Fujifilm presenterade sina vattentvättbara flexoplåtar Flenex, och Asahi visade också nya plåtar.

Traditionellt har det funnits kvalitetsbegränsningar med den här tekniken. Digitala fotopolymerplåtar tenderar att förlora högdagerpunkterna när de framkallas med aggressiva lösningsmedel. De kan brytas av vid 5 % ton, vilket innebär att tonövergångarna blir markerade i stället för jämna. En teknik som kan ge stabila, små punkter betyder bättre kvalitet. En annan svårighet har varit hållbarheten och nötningsmotståndet hos plåtarna liksom problem med färgöverföring och färguppbyggnad. Alla vattentvättbara plåtar som visades på drupa innebar svar på dessa problem. Det som imponerande mest var Kodaks teknik som har varit under utveckling i många år.

I stället för ett masksystem som blockerar laserstrålarna (LAMS) baseras Kodakplåtarna på tunna filmskikt som ska skydda polymererna mot syre. De tunna filmskikten ger mer exakta punktformer som är stabila, samtidigt som de kan trycka mycket små punkter. Kodaks konkurrenter arbetar på nya digitala flexoplåtar som ska kunna uppnå goda resultat. Kodak utvecklar nu Ultra NX, nästa generation av Flexcel NX-systemet, så vi kan förvänta oss att miljöpåverkan från flexo fortsätter att minska. Det här är goda nyheter. Låt oss inse att varumärken utan en uttalade policy för socialt ansvarstagande bara bekänner sig till hållbar utveckling om det kan ske till samma kostnader som de konventionella alternativen.

/Laurel Brunner

Originaltexten finns på verdigrisproject.com

The Verdigris project is an industry initiative intended to raise awareness of print’s positive environmental impact. It provides a weekly commentary to help printing companies keep up to date with environmental standards, and how environmentally friendly business management can help improve their bottom lines. Verdigris is supported by the following companies: Agfa Graphics, EFI, Epson, Fespa, HP, Kodak, Kornit, Ricoh, Spindrift, Splash PR, Unity Publishing and Xeikon.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Annons

Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

pulpac förpackning skedar kartong papper

Branschkoll har besökt Pulpac – ett göteborgsbaserat innovationsföretag i förpackningsbranschen.

Pulpac har utvecklat ett sätt att tillverka plastliknande material och produkter med papper som råvara. Och detta i en process som kräver betydligt mindre vatten än tidigare metoder.

Läs mer: Pulpac visar upp första produktionslinjen – ”Dry molded fiber är redo för marknaden”

Vi träffade Linus Larsson, Pulpacs vd, som berättade om sin produktionsmetod, ”dry molded fiber”, och om Pulpacs affärsmodell och framtidsplaner.

Hej Linus, hur började det här?

– Det började egentligen med en vision om att vi ville befria världen från plast. Och att göra det med en metod som har liten negativ inverkan på miljön. 2018 bildade vi företaget Pulpac, enbart runt idén om att kunna göra exempelvis engångsartiklar i ett plastliknande material.

Då var vi fem stycken i företaget och hade lokaler i centrala Göteborg men väldigt snart så fick vi titta efter större lokaler. Då hittade vi denna som vi är i nu, där det tidigare legat ett tryckeri (Zetterqvist reds. anm.) så det fanns stabila golv och elförsörjning tillräckligt för att klara vår prototypmaskin som vi snart började bygga.

Nu 2021 är vi 34 stycken anställda och har en första maskin som är klar för att tillverka produkter. Denna är tänkt som en pilotmaskin, för att visa produktion, vi ska inte själva producera för försäljning.

Innan 2018 så jobbade jag tillsammans med min far som konsult, och så småningom blev det mycket inom förpackning med design, utveckling och liknande. Det var mycket rena plast- eller kompositmaterial, papper och plast, som var svåra att återvinna och det var inte bra så det ville vi ändra på.

Mattan på väg mot pressning.

Varför inte använda papper som råvara? Så vi funderade och kom fram till att det gick att göra exempelvis en plastliknande sked av papper men de blev väldigt dyra så vi måste hitta på en metod att göra det billigare. Det blev torrformning.

Ni har ett lite annorlunda tänk kring er affär, berätta!

Vi tillhandahåller teknologin, sedan har vi ett nätverk av leverantörer. Våra primära kunder är konverterarna, de köper tekniken av oss, som en tjänst, och betalar för licensen. Sedan erbjuder vi vårat nätverk där de kan köpa allt de behöver för att kunna använda vår teknik.

Inom nätverket har vi konkurrerande leverantörer så att det ska bli bästa pris och/eller snabbaste leveransen. Vår högsta prioritet är att det ska gå snabbt från det att en kund bestämmer sig för vår teknik till att skarp produktion kan börja.

Efter pressningen i hög värme så kommer den orensade kakan ut på detta sätt. Det överblivna materialet går tillbaka till processens början.

Hur ser en typisk produkt ut?

Just nu har vi testproducerat teskedar, lämpliga att äta glass med exempelvis. Men några utmanande produkter vi siktar på i framtiden är flaskor och konservburkar. Då blir det viktigt med bra partners för att kunna stärka upp materialet och det kan vi erbjuda på ett bra sätt bland annat med Organoklick och Nordic Barriar Coating.

Vad händer just nu hos er?

Vi har nu några maskiner som monteras upp hos våra kunder så utrullningen har börjat.

Vi satsar först och främst på Europa men vi räknar med att inom kort ha anläggningar på plats även i Nordamerika. På sikt är förstås Asien den största marknaden, det är där som i stort sett alla engångsprodukter av plast tillverkas, och som vi ska ersätta.

Pulpac ägs av det brittiska kommunikationsbolaget WPP, PPI – ett konsortium av västsvenska affärsänglar samt av ett personalbolag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tingstad släpper webbshopp med närproducerade förpackningar

Tingstad Papper box förpackning låda
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Butikshandeln skjuter i höjden efter släppta restriktionerna – topparna i oktober högre än under Black Friday

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Circulate inbjudna till investerar-nätverk för kvinnliga entreprenörer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rottneros och Arctic Paper bygger ny fabrik för formpressade förpackningar

Rottneros tråg fiber formpressad

Rottneros och Arctic Paper har ingått en avsiktsförklaring avseende ett 50/50 ”joint venture” i Kostrzyn, Polen i syfte att bygga en fabrik för formpressade fibertråg.

2019 startade man upp produktion av formpressade tråg i Sunne och nu utvecklar man alltså konceptet med en ny fabrik.

Uppstart av den nya fabriken planeras till slutet av 2023 och investeringen förväntas uppgå till cirka 120-150 miljoner kronor.

Produktionen kommer bland annat vara ämnad för högbarriärsförpackningar, för förlängd hållbarhet av livsmedel, men även för förpackningar med enklare funktionskrav, baserat på Rottneros nyfiber.

Produkterna klarar hög värme och passar exempelvis till färdigmat vilket utgör en snabbt växande marknad. Tillverkningskapaciteten beräknas uppgå till 60-80 miljoner förpackningar, vilket kan jämföras med Rottneros befintliga anläggning i Sunne där kapaciteten idag uppgår till 15-20 miljoner förpackningar.

– Detta är ett nästa steg för att visa vad Rottneros Packaging kan göra i omställningen mot hållbara förpackningar, säger Lennart Eberleh, Rottneros vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

– Investeringen blir ett viktigt steg att bredda Arctic Papers erbjudande. Vi har alltid trott på Rottneros och ser fram emot att utveckla en gemensam affär inom hållbara fibertråg, säger Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso ökar kartongproduktionen i Skoghall – investerar en miljard

Stora Enso Oulu och Skoghall
redaktionen@branschkoll.se
Annons

45 grader är bättre än 0

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator och Borealis ska förvandla gammal matolja till PP-plast

emballator plast hink förpackning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så blir Sandryds nya lager

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu är vi igång igen

180 nyfikna och julklappssugna besökare kom till Birger Jarl för att medverka på en efterlängtad Höstmässa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons