Förpackningsbranschen bakom massiva lobbyingkampanjer i EU

Unsplash

Flera parallella lobbyingkampanjer inför EUs nya förpackningsdirektiv. Slaget står om förpackningarna ska vara engångs- eller flergångs. Mcdonalds i armkrok med pappersindustrin.

Mcdonalds och förpackningsbranschen går i enad front för att försvara engångsanvändning av förpackningar gjorda av papper.

I en artikel på Euobserver.com (kräver inloggning) beskrivs insatsen som den kanske största lobbyingkampanjen i EUs historia.

EU vill minska användandet av engångsförpackningar genom ny lagstiftning (det så kallade förpackningsdirektivet PPWR). Det nya direktivet är presenterat och uppdaterat. Och nu diskuteras det vilt av olika grupper i industrin.

De som tillverkar och använder pappersbaserade förpackningar argumenterar för sin sak. 100 procent återvinningsbart och att det finns gott om råmaterial (skog) i Europa. Att tillverka förpackningar i tjock plast som ska diskas är inte ett bra alternativ enligt dem.

Å andra sidan finns plastföretagen som argumenterar för plastens lätta vikt och att pappersalternativen ofta består av flera skikt där plast är en komponent – detta blir svårt att återvinna.

Annons

Massiv kampanj

Mcdonalds som är stor konsument av pappersförpackningar (en miljard kg förpackningsmaterial per år enligt Eu Observer) har tillsammans med ett tiotal pappers- och förpackningstillverkare inlett en offensiv kampanj för att få EU att tillåta engångsförpackningar av papper i så stor utsträckning som möjligt.

Man har skapat gruppen ”Together for Sustainable Packaging” som den senaste tiden bland annat har lanserat flera rapporter som stödjer engångsförpackningar av papper. Rapporterna är författade av välrenommerade konsultbolagen Mckinsey och Kearney. I fallen med Mckinsey vill man inte svara på frågan vem som finansierat studien men enligt Euobserver så leder det mesta tillbaka till lobbyingkampanjen.

Man har också lanserat två webbplatser och sponsrat artiklar som riktar sig mot de nya lagarna, med motiveringen att den skulle ”underminera Europas nettonollambitioner”.

Man har också genomfört nästan 300 officiella möten med parlamentsledamöter sedan startan av 2022.

”Plast är effektivare”

Plastaktörerna vill inte se sig slagna och har nyligen publicerat en studie som säger att plastförpackningar har den högsta materialeffektiviteten och att ”diskriminering av plast skadar den cirkulära ekonomin”.

EUs mål för förpackningsreduktion kan inte nås om lätta plastförpackningar byts ut mot tyngre förpackningsmaterial, menar man.

Var det här landar vet nog ingen i dagsläget men mycket står på spel i slaget om vilka material och vilka logistiska flöden som kommer att gälla för förpackningar i framtiden.

Annons

Efter förvärvet: Midocean blir nu Solo midocean

Solo midocean
Ämnen i artikeln: Midocean

Leverantören Midocean har lanserat ett nytt namn och en ny logotyp som en del av sin omprofilering till “Solo midocean”.

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hultafors förvärvar Lyngsøe Rainwear

Lyngsoe 1800
Ämnen i artikeln: FristadsHultafors

Hultafors Group stärker sin position inom arbetskläder genom att förvärva det danska företaget Lyngsøe Rainwear.

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alligo går med i PWA – ”låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans”

alligo andreas PWA
Ämnen i artikeln: AlligoPWA

Efter branschföreningen SBPR:s avveckling går nu Alligos produktmediabolag med i nya PWA.

Det handlar om en bit över tio bolag som idag ingår i Alligos portfölj som nu blir en del av PWA.

– Vi på Alligo Produktmedia är stolta över att meddela vårt medlemskap i den nya branschföreningen PWA. Som marknadsledare i Sverige ser vi det som vårt ansvar att aktivt bidra till att forma en stark och enad plattform som främjar branschens utveckling och gemensamma bästa, säger Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare Alligo Produktmedia.

Som medlem med sina bolag stödjer man inte bara föreningens arbete utan ska även aktivt delta i diskussioner och beslut som påverkar branschen, menar Andreas Blomkvist.

– Vår ambition är att tillsammans med partners, leverantörer och återförsäljare skapa en samlad röst som driver innovation och hållbarhet i produktmediasektorn.

– Vi uppmanar våra branschkollegor att göra samma val – låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans, avslutar Andreas Blomkvist.

Ämnen i artikeln: AlligoPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera profilprodukter till räddningstjänst

Elva företag lämnade anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vinner profilupphandling från universitet

Karlstad universitet har valt leverantör av produktmedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2025: Optimism och innovation i fokus

PSI25 1800
Ämnen i artikeln: PSI

PSI-mässan i Düsseldorf inledde mässåret för produktmediabranschen med 600 utställare och 11 062 besökare från 74 länder.

Evenemanget, som hölls den 7–9 januari, visade på branschens styrka och potential trots ekonomiska utmaningar. PSI:s fokus låg på innovation, hållbarhet och nya affärsmöjligheter, med särskilda delar på mässan för trender och föreläsningar om aktuella ämnen som artificiell intelligens och hållbar produktutveckling.

De tysktalande områdena, som är mässans hemmamarknad, har just nu ganska stora ekonomiska utmaningar i bland annat höga energikostnader och byråkrati, vilket diskuterades vid mässans öppning.

Annons

Politiker och branschrepresentanter efterlyser åtgärder för att minska dessa hinder, särskilt för små och medelstora företag. Samtidigt uttrycktes optimism om framtiden, med förhoppningar om tillväxt både i Europa och på nya marknader som Östeuropa, USA och Afrika.

PSI2

Sustainability Awards utvecklas

Artificiell intelligens (AI) var ett centralt ämne under mässan, med företag som redan framgångsrikt integrerar AI i sina arbetsflöden. Tekniken anses öppna dörrar för effektivare processer och nya kreativa lösningar. Samtidigt betonades hållbarhet som en drivkraft.

PSI:s Petra Lassahn berättade om planerna på att ge hållbarhetsarbetet inom branschen en ännu större plattform. År 2025 lanseras nya PSI Academy Awards, som bygger vidare på de tidigare Sustainability Awards.

PSI jobbar också vidare med att visa på en bredare förståelse för branschens roll som kommunikationskanal snarare än enbart leverantör av profilprodukter. Detta perspektiv, i kombination med teknisk innovation och globalt fokus, visar att det finns stora möjligheter att utveckla och stärka branschen framåt.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum

Nationalmuseum 1800

Avfall blir till nya råvara. Efter sex år i samma jackor byter Nationalmuseums frontpersonal om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blir ny nordisk distributör av ”en gastronomisk upplevelse”

rivsalt 1800

Det säljs redan på Harrods i London, Lafayette i Paris och NK i Stockholm. Nu kommer det till den nordiska produktmediabranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ladda mobilen med parasollen

parasoll 1800

På teknikmässan CES i Las Vegas i förra veckan visades de senaste tekniska landvinningarna upp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pieter Boonekamp ny vd för PF Concept International

PF Concept

Den 1 januari 2025 startade Pieter Boonekamp som vd för PF Concept International.

Han efterträder Ralf Oster, som övergår till en rådgivande roll för företagets styrelse.

Pieter Boonekamp har över 20 års erfarenhet inom produktmediasektorn och har under de senaste 13 åren varit en central del av PF Concepts strategiska och kommersiella utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyssna: För några år sedan var Ralf Oster med i Branschkollpodden – lyssna på intervjun här.

Ledarskapsbytet är planerat sedan en tid och sägs syfta till att säkerställa stabilitet och kontinuitet inom organisationen.

Neil Ringel, vd för Polyconcept Group, kommenterar:

– Vi är glada att kunna utse Pieter till vd för PF Concept. Hans erfarenhet och beprövade ledarskap gör honom till rätt person att driva företaget framåt med fortsatt tillväxt och innovation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons