Företaget med tre ansikten: tryckeri, byrå och profilföretag

Alexander Jensen, Trotte Ramsin och Carl Zetterström på E-print jobbar hårt med att automatisera för kunden. Stefan Riehag (till vänster) på Primotek är en partner som hjälper E-prints med både mjuk- och hårdvara.

Alexander Jensen, Trotte Ramsin och Carl Zetterström på E-print jobbar hårt med att automatisera för kunden. Stefan Riehag (till vänster) på Primotek är en partner som hjälper E-prints med både mjuk- och hårdvara.

– E-print-koncernen når framgång med extrem automatisering

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

”Vi vill hjälpa våra kunder att växa och sälja mer”. Det är det första Alexander Jensen, vd för E-print-koncernen, berättar när vi träffar honom och några av hans kollegor i lokalerna mitt i centrala Stockholm.

Modern grafisk produktion, vid konserthuset mitt i stan, hur går det till? Den frågan får man ofta och Alexander gör som vanligt – bjuder in till en visning.

Verksamheten består av de tre delarna tryckeri, kommunikationsbyrå och promotionföretag som allt är samlat på tre våningar i lokalen på Oxtorgsgatan i Stockholm.

Och antagligen är det just det trånga läget mitt i stan som gjort att man sedan länge satsat så mycket på att automatisera alla flöden så långt det är möjligt. Primotek har varit en aktiv samarbetspartner i detta arbete.

– Allt går inte att automatisera, men nästan, säger IT-chefen Trotte Ramsin med ett leende.

Tre ansikten – utan förvirring

På ett smart sätt lyckas man att ibland vara både tryckeri och byrå för kunden och vid andra tillfällen bara vara byrå eller bara tryckeri.

– Vi har slutat att prata om trycksaker när vi träffar nya kunder, säger Alexander. Först lyssnar vi och försöker förstå kundens problem inom området kommunikation. Alla som jobbar här har en förmåga att se var i verksamheten kunden kan ha störst nytta av oss och kunderna slussas vidare till rätt plats i organisationen.

Byråverksamheten, som idag består av sex personer, har sedan årsskiftet en ny ledare i Micke Kuniholm med lång erfarenhet från byråbranschen.

– Den fristående byrån är viktig när vi träffar kunder som ”bara” vill ha en kommunikationslösning. säger Micke.

För byrån är läget mitt i stan perfekt och man har en egen del av lokalen som ligger mot gatan. Byrån går nu in i en ny fas där man, precis som tryckeriet har gjort i många år, ska hjälpa kunderna att effektivisera sina processer och sin kommunikation. Det handlar inte bara om enbart en kreativ lösning utan även om hur man får ut budskapet i rätt kanal så effektivt som möjligt.

– Mitt uppdrag är att styra kunderna till det effektivaste sättet att kommunicera. Oavsett om vi kommunicerar via analoga eller digitala kanaler.

Crossmedia effektiviserar på byråsidan

Den resa som E-print har gjort på tryckerisidan – att hjälpa kunden att effektivisera och sänka sina kostnader – har man stor nytta av när byråsidan ska göra en liknande resa. Det som blir allt viktigare är hur snabbt kunden kan komma ut med sitt budskap.

– Verktyg för att kommunicera automatiserat i olika kanaler, vi kallar det crossmedia, gör att våra kunder får direktaccess till sina kunder på bara några timmar i de digitala kanalerna, berättar Micke.

Den tryckta kanalen blir också mycket snabbare, och kostnaderna blir lägre, när den automatiseras. Den är en lika naturlig del av kundernas kommunikation som de digitala kanalerna och inom E-print-koncernen kan man hantera alla delarna.

– Att kunna leverera hela kedjan av kommunikation är en oerhörd styrka när kunden idag kräver helt nya, mycket kortare, ledtider, säger Micke Kuniholm.

”Vi andas automatisering”

Ungefär samtidigt som offsetpressarna byttes mot digitala pressar i slutet av 90-talet startade man resan mot det helt automatiserade tryckeriet. Insikten, som finns hos medarbetarna på E-print, om att kunden vill få ordning och reda på sina saker har lett till att man har en extrem automatiseringsgrad i sitt produktionsflöde.

Prodkutionen ligger en trappa ner och lokalens litenhet är en drivkraft att automatisera så långt det är möjligt.

Annons
Prodkutionen ligger en trappa ner och lokalens litenhet är en drivkraft att automatisera så långt det är möjligt.

Allt fler och mindre ordrar i kombination med den snabba utvecklingen inom personalisering skapar stort behov av automatisering för att man ska få till ett effektivt flöde som blir lönsamt både för företaget och för kunderna.

– Hela företaget andas automatisering, säger Trotte Ramsin som är ansvarig för alla IT-lösningar på företaget. De som har hand om tryckpressarna jobbar hela tiden med att hitta nya sätt att effektivisera sitt jobb. Hos projektledarna och på prepress fungerar det på samma sätt. De vet att det är bra för företaget, för kunderna och därmed också för dem själva.

Grunden i alla jobb är att allt ska automatiserat till 100 procent. Inför ett nytt projekt samlas personer från hela värdekedjan och planerar flödet tillsammans. Detta arbetssätt har lett till att stora delar av produktionen egentligen bara övervakas så att det flyter på som det är tänkt – det mesta förutom att fylla på papper går av sig själv.

– Sedan finns det alltid moment, fram för allt i efterbearbetningen, som än så länge är svåra att automatisera, och då blir det så klart handpåläggning, säger Carl Zetterström som är produktionschef i tryckeriet.

Kunden har tillgång till tryckpressarna

Hos många är det bara gränssnittet mot kunden som är automatiserat – men E-print har också automatiserat insidan av tryckeriet.

– Så länge vi har prepress, projektledare eller säljare mellan kunderna och tryckpressarna så fungerar automatiseringen inte 100-procentigt, säger Trotte.

Allt startade 2006 när man vann en upphandling att göra utbildningsmaterial för STF Ingenjörsutbildning. Det var ett oerhört stort manuellt arbete som slutade i att man tillsammans med mjukvaruföretaget HaiKom tog fram ett verktyg där kunden skapar utbildningsmaterialet digitalt och när det är klart skicka det direkt till tryckpressen. Helt utan mellanhänder.

– Vi ville hitta det enklaste sättet för kunden att komma åt insidan av tryckeriet, säger Trotte.

Och det slutade med att kunden gjorde radikala förtjänster redan första året och samtidigt höjde kvaliteten på produkten.

Idag finns det väldigt mycket logik upparbetad i systemet så där är ofta lätt att ta in nya kunder som kan utnyttja den kunskap som redan finns.

Samarbeten nyckel till framgång

STF-projektet blev starten på det automatiseringsverktyg man idag kallar för E-View och som används av 150 av företagets kunder för att automatisera långsamma och besvärliga flöden.

Men IT-avdelningen består faktiskt bara av en person. Insikten att det är omöjligt att utveckla allt själva gör att man jobbar tätt ihop med en stor mängd partners som är experter på sina områden. Inom mjukvara och automatisering är Primotek och HaiKom två av de företagen.

– Att jag är helt ensam på IT beror också på att kompetensen är fördelad över hela företaget. Alla jobbar egentligen med IT, berättar Trotte.

För E-print, Nimbus och AMAB handlar det om trovärdighet – det finns ingen som kan lösa alla problem – man måste ha partners som tillsammans kan leverera en helhetslösning. Detta gäller både för de tjänster man levererar till sina kunder och i det man själva köper av sina leverantörer.

– Vi måste samarbeta med de bästa så att vi kan gå tillsammans mot kunden med en bra lösning, säger Alexander. Primotek är en av de aktörer som vi jobbar tillsammans med.

Och varje dag drivs man av att ta automatiseringen ett steg längre och hjälpa kunderna att både växa och tjäna mer pengar.

– Det är så vi försöker bygga upp det långsiktiga förtroendet vi får av våra kunder, avslutar Alexander.

Om E-print

E-print-koncernen består av tryckeriet E-Print, kommunikationsbyrån Nimbus och profil- och kontorsproduktföretaget AMAB. 2014 omsatte koncernen över 50 miljoner kronor och växer ständigt både organiskt och även ibland genom förvärv.

Tryckeriet har 25 medarbetare, Nimbus har sex och AMAB fyra medarbetare. Alla sitter centralt i Stockholm.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder med 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roupéz landar avtal med en av Sveriges största regioner

roupez
Ämnen i artikeln: Roupez

Roupéz Profile har tecknat ett omfattande avtal.

Ämnen i artikeln: Roupez
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky landar fyra nya kunder på kort tid

voky
Ämnen i artikeln: Voky

Den senaste månaden har Voky tecknat hela fyra nya avtal med kunder genom framförallt upphandlingar.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya ansikten hos MEC Profil

IMG 1567 1800
Ämnen i artikeln: MEC

Profilgrossisten har stärkt upp inom försäljning och grafisk formgivning.

MEC Profil har utökat sin personalstyrka med tre personer de senaste månaderna – två på säljsidan och en i ateljén.

Jenny Magnusson påbörjade sin tjänst som affärsutvecklare i december och kommer närmast från Unigraphics.

Annons

– Det är jättetrevligt, det är produkter och kunder jag haft sedan tidigare på ett företag jag jobbat på, så man känner att man är tillbaka i branschen. Det är ett jättetrevligt företag, jag trivs jättebra, säger hon.

Niclas Pettersson har 20 års erfarenhet av den grafiska branschen, främst med tidningar och trycksaker. Sedan han började på MEC Profil i oktober är det fokus på profilprodukter som gäller i rollen som grafisk formgivare kombinerat med försäljning.

Sebastian Samuelsson har förstärkt inom försäljning och projektledning, men har också en bakgrund inom grafisk formgivning vilket han också kommer att bistå med i sin nya roll. Han ser sin nya tjänst som mycket intressant och en chans för honom att lära sig mycket om branschen:

– Vi siktar alltid på att bredda oss och att vara flexibla, titta på nya affärsmodeller och möjligheter. Det är jätteintressant att vara med på den resan, säger han.

Ämnen i artikeln: MEC
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han tar säljroll på Ctwo Products

Ctwo Daniel 1800
Ämnen i artikeln: CTWO

Daniel Johansson har 20 års erfarenhet av försäljning i profilbranschen.

Daniel Johansson är ny säljkoordinator på Ctwo Products. Han har 20 års branscherfarenhet av försäljning inom profilproduktsbranschen och har arbetat på Portia i Sverige, en tillverkare av herraccessoarer; bland annat slipsar, bälten och kepsar.

Daniel började sin nya tjänst på Ctwo 13 januari, några dagar innan företaget ställde ut på Nordic Profile Fair i Jönköping. Nya rollen beskriver han som ”en nytändning och en ny utmaning”. Han kommer främst arbeta mot kunder i Sverige och ser fram emot att komma ut och träffa dem:

– Det ska bli jätteroligt och trevligt och jag kommer ut mer till kunderna nu i den här rollen än jag gjorde tidigare.

Ctwo är en profilaktör med fokus på elektronikprodukter. I sortimentet finns till exempel bärbara laddningsstationer för mobiltelefoner och laptops, elektriska tandborstar och så kallade life tags.

Ämnen i artikeln: CTWO
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon avancerar sitt hållbarhetsarbete hos New Wave Group

placeholder
Ämnen i artikeln: New Wave Group
Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tiktok bannlyses i USA

tiktok mobil

Efter flera vändor tycks det nu stå klart att den populära appen Tiktok kommer bannlysas i USA. Så sent som i fredags gav USAs högsta domstol grönt ljus till den lagliga möjligheten att banna appen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes blir prisade av kund

wackes strawberrry 1800
Ämnen i artikeln: Wackes

Blev prisade av kär kund.

Wackes firar framgångar i Strawberrys leverantörsutnämningar 2024, där de vann kategorin ”Non-Food supplier of the year” i Norge och blev även nominerade i samma kategori i Sverige. Därutöver erhöll de en nominering i kategorin ”Sustainability supplier of the year”.

– Strawberry är en fantastisk uppdragsgivare som ständigt utmanar oss och ser till att vi tillsammans utvecklas och blir bättre. De har även ett mycket tydligt hållbarhetsfokus som gör det extra roligt att arbeta med dem och att bli nominerad i hållbarhetskategorin är vi väldigt stolta över, säger Eric Styrenius, kundansvarig för Strawberry på Wackes.

Det är inte första gången som delar av Wackes tilldelas priser av Strawberry. Olsson&Co, som gick ihop med Wackes 2022, har utsetts till supplier of the year ett antal gånger genom åren. Men det här är första gången som det nya Wackes prisas och aldrig har bolaget varit nominerat i tre kategorier samma år, skriver Wackes i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på massa i Europa

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons