Logga in

Förändrar bokbranschen – får branschpris

02 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Per Helin på Publit vinner årets branschpris (Bild: Linus Ljungström)

Årets grafiska branschpris, som delas ut av GYF, går till Per Helin som varit med och grundat boktjänsten Publit.

Med Publit kan vem som helst publicera böcker på ett enkelt sätt i valfri kanal och det har aldrig varit så lätt att ge ut och sälja böcker som det är nu. Dessutom i den fysiska kanalen där Publit hela tiden ligger i framkant i att kombinera enkelhet, snabbhet och kvalitet av den tryckta boken.

– Att uppmärksammas med ett pris för att man förändrar känns fantastiskt kul. Publit har länge jobbat med att förändra bokbranschen och det är inte så lätt eftersom den är lite konservativ. Det går långsamt och ibland undrar man varför man kämpar vidare. Och därför – att uppmärksammas från en närliggande bransch, ger precis den energi som Publit behöver för att kämpa vidare med vårt uppdrag; att bygga ett ekosystem för bokutgivning som gör det enklare att publicera och sälja böcker, säger Per Helin i ett citat på grafiska.se.

GYF, Grafiska Yrkenas Främjande är en stiftelse som årligen delar ut fyra stipendier i kategorierna bransch, utbildning, formgivning och uppsats.

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch