Foppa, förädling och förbokade – årets mässmingel

profilkläder förädling
På senaste upplagan av den digitala profilmässan har vi bland annat snackat med Fruit som investerat i förädling senaste åren.

Ännu en upplaga av den digitala mässan Nordic Profile Fair har stängt och Branschkoll var traditionsenligt på plats. Samtidigt som den här artikeln skrivs kommer det in rapporter om 2.370 besök. Förra mässan gjordes det 5.411 besök från 2.354 besökare.

Siffror som endast kan tolkas som att den här upplagan hade mindre än hälften av besöken jämfört med januarimässan. Och ungefär också hälften så många utställare, således en signifikant mindre mässa.

Glada miner bland utställarna

Med det sagt har det varit väldigt glada miner bland så gott som samtliga av de utställare vi pratat med.

– Hittills har mässan har varit mycket bra! Många har sett våra filmer så vi hoppas på stort gensvar efter mässan också, säger Anna Hayling på PTS Askeroth som fortsätter med att berätta att efterfrågan på vattenflaskor överlag är mycket stor just nu, inte minst på grund av Covid och ökat friluftsliv.

– Kunderna blir allt mer pålästa och medvetna, prislappen är inte det mest avgörande längre utan man vill helt enkelt ha bra och hållbara produkter! Vi har ett tidlöst sortiment av termosar men har sett en ökning senaste året, avslutar Anna Hayling.

– Vi känner att mässan varit okej, men jag som säljare saknar ju det direkta mötet med våra samarbetspartners. Folk tittar på filmerna men vi hade hoppats på mer respons via chatten men så har det dessvärre inte varit. Vi har inte jobbat så mycket med förbokade möten, berättar Jenny Meijer Carlman på Matterhorn.

Hot Screen är med för första gången och det är dessutom premiär för det nya showroomet man nyligen byggde, Lotta Velin berättar mer:

– Vi hade flest besök första dagen, showroomet har funkat kanon och vi har kört alla våra livemöten där. Bland våra videos har man varit mer nyfiken på våra maskiner än våra transfers faktiskt, transfern är ju en produkt många reda känner till.

Hot Screen hade också en av de mässfilmer vi på Branschkoll gillade allra bäst! En superpedagogisk genomgång av hela processen från order till leverans från bolagets minst sagt moderna och slimmade anläggning som dessutom narraterads av ingen mindre än Pontus Kåmark, grymt!

”Jag kan hoppa in här”

När vi besöker Fruits monter pratar vi först med Christian Kahn som berättar att:

– Tycker det har varit riktigt bra första och den här sista dagen, igår var det lite lugnare. Vi har haft många fler videosamtal denna mässa än vad det har varit tidigare. Och så har det varit väldigt bra med förbokningen som var ny för i år, säger Christian Kahn på Fruit.

I samtalet kommer vi också in på att Fruit investerat kraftigt i förädling senaste åren, då passar Fruits delägare Johan Strand på att hoppa in i samtalet. Johan förklarar att man tidigare erbjudit framförallt sömnadsarbeten men att man senaste två åren investerat allt mer i förädling och nu även kan erbjuda bland annat transfer.

– Vi har investerat i en automatisk maskin från Clubshop som styrs med fot istället för armar. Den har även laser för säkrare applicering. Och så två paletter samt en en dubbelmaskin från Hot Screen och en keps-press som ger värme under och ovanifrån för att vi skall kunna applicera broderade märken också, säger Johan och fortsätter:

– Vi tror väldigt mycket på detta eftersom vi förenklar för kunderna med färre kontaktpunkter, färre frakter för miljön och enkelheten i att vi har alla plagg i lager. Men vi kan väl höras framöver så kan jag berätta ännu mer om allt spännande som sker hos Fruit!

Annons

Kan ni använda självaste Foppa i marknadsföringen då?

Under mässan tog vi också ett snack med Jonas Dahlgren på Scandinavian Design Group West (SDGW) som berättar att han känner till Branschkoll väl, trots att SDGW var nya för oss på redaktionen. Man säljer bland annat klockor och skyddsprodukter och det visar sig att man nyligen förvärvat klockbolaget Carl Edmonds konkursbo.

Bolaget frontades av två av de hetaste (karriärs-mässigt alltså) svenskarna vi har Peter ”Foppa” Forsberg och Joel Kinnaman, men det gick ändå inte vägen, vilket Breakit skrivit om.

– Vi har klockor i egna brands som Lambretta och nyligen förvärvade vi Carl Edmond: Vi säljer dessa som exempelvis julklappar och premier. Och så gör vi även en hel del specialdesign i klockor. Vårt andra ben är PPE, där vi sedan våren 2020 verkar som en större import i Norden. Denna dels sköts idag av vårt systerbolag Amabilia Medical. Vi har haft en fantastisk utveckling som håller i sig och vi har stor avtal i Norden och Europa!

Jaså, ni har köpt Carl Edmonds konkursbo, kan ni använda självaste Foppa i marknadsföringen då?

– Detta vet vi inte ännu! Avslutar Jonas Dahlgren.

The greatest from the latest

Och sist men inte minst frågade vi några av utställarna om de hade någon ny produkt de ville skulle få lite extra uppmärksamhet.

– Recycling is the shit! Svarar Jenny Meijer Carlman på Matterhorn, som vill slå ett slag för deras Sherpa-fleece av 100 procent återvunnen Polyester.

sherpa
Sherpa-fleece från Matterhorn.

– Vattenflaskor tillverkade i aluminium är mycket populära just nu! Där har vi varumärket Sigg, som står för absolut bästa kvalitet. Aluminium går att återvinna gång på gång, vilket gör att det är en skonsammare process i själva tillverkningen. Man slipper att bryta så mycket ny aluminium, säger Anna Hayling på PTS Askeroth.

sigg termos
Termos i aluminium från PTS Askeroth.

– Jag gillar våra produkter från Stormtech, säger Christian Kahn på Fruit.

stormtech
Stormtech från Fruits varumärkes-portfölj.

– Jag skulle vilja lyfta Kockums produkter som vi kommer kunna erbjuda våra ÅF. Det är ett kul tillskott i sortimentet, säger Dat Do på Plastprint.

kockum
Plastprint ska börja erbjuda produkter från Kockum.

– Vår nya kollektion Prime! Det är en kollektion som vänder sig till många olika yrken, säger Erica Bax på Texet.

texet prime
Texets nya kollektion Prime.

Mybox har varit starkt för oss, där kan du göra unika paket som vi kan sända direkt hem till slutkunden, säger Björn Eriksson på Xindao.

my box
Mybox från Xindao.

I januari syns vi kanske på riktigt som det så fint heter, ta hand om varandra tills dess!

/David

Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons