Foppa, förädling och förbokade – årets mässmingel

profilkläder förädling
På senaste upplagan av den digitala profilmässan har vi bland annat snackat med Fruit som investerat i förädling senaste åren.

Ännu en upplaga av den digitala mässan Nordic Profile Fair har stängt och Branschkoll var traditionsenligt på plats. Samtidigt som den här artikeln skrivs kommer det in rapporter om 2.370 besök. Förra mässan gjordes det 5.411 besök från 2.354 besökare.

Siffror som endast kan tolkas som att den här upplagan hade mindre än hälften av besöken jämfört med januarimässan. Och ungefär också hälften så många utställare, således en signifikant mindre mässa.

Glada miner bland utställarna

Med det sagt har det varit väldigt glada miner bland så gott som samtliga av de utställare vi pratat med.

– Hittills har mässan har varit mycket bra! Många har sett våra filmer så vi hoppas på stort gensvar efter mässan också, säger Anna Hayling på PTS Askeroth som fortsätter med att berätta att efterfrågan på vattenflaskor överlag är mycket stor just nu, inte minst på grund av Covid och ökat friluftsliv.

– Kunderna blir allt mer pålästa och medvetna, prislappen är inte det mest avgörande längre utan man vill helt enkelt ha bra och hållbara produkter! Vi har ett tidlöst sortiment av termosar men har sett en ökning senaste året, avslutar Anna Hayling.

– Vi känner att mässan varit okej, men jag som säljare saknar ju det direkta mötet med våra samarbetspartners. Folk tittar på filmerna men vi hade hoppats på mer respons via chatten men så har det dessvärre inte varit. Vi har inte jobbat så mycket med förbokade möten, berättar Jenny Meijer Carlman på Matterhorn.

Hot Screen är med för första gången och det är dessutom premiär för det nya showroomet man nyligen byggde, Lotta Velin berättar mer:

– Vi hade flest besök första dagen, showroomet har funkat kanon och vi har kört alla våra livemöten där. Bland våra videos har man varit mer nyfiken på våra maskiner än våra transfers faktiskt, transfern är ju en produkt många reda känner till.

Hot Screen hade också en av de mässfilmer vi på Branschkoll gillade allra bäst! En superpedagogisk genomgång av hela processen från order till leverans från bolagets minst sagt moderna och slimmade anläggning som dessutom narraterads av ingen mindre än Pontus Kåmark, grymt!

”Jag kan hoppa in här”

När vi besöker Fruits monter pratar vi först med Christian Kahn som berättar att:

– Tycker det har varit riktigt bra första och den här sista dagen, igår var det lite lugnare. Vi har haft många fler videosamtal denna mässa än vad det har varit tidigare. Och så har det varit väldigt bra med förbokningen som var ny för i år, säger Christian Kahn på Fruit.

I samtalet kommer vi också in på att Fruit investerat kraftigt i förädling senaste åren, då passar Fruits delägare Johan Strand på att hoppa in i samtalet. Johan förklarar att man tidigare erbjudit framförallt sömnadsarbeten men att man senaste två åren investerat allt mer i förädling och nu även kan erbjuda bland annat transfer.

– Vi har investerat i en automatisk maskin från Clubshop som styrs med fot istället för armar. Den har även laser för säkrare applicering. Och så två paletter samt en en dubbelmaskin från Hot Screen och en keps-press som ger värme under och ovanifrån för att vi skall kunna applicera broderade märken också, säger Johan och fortsätter:

– Vi tror väldigt mycket på detta eftersom vi förenklar för kunderna med färre kontaktpunkter, färre frakter för miljön och enkelheten i att vi har alla plagg i lager. Men vi kan väl höras framöver så kan jag berätta ännu mer om allt spännande som sker hos Fruit!

Annons

Kan ni använda självaste Foppa i marknadsföringen då?

Under mässan tog vi också ett snack med Jonas Dahlgren på Scandinavian Design Group West (SDGW) som berättar att han känner till Branschkoll väl, trots att SDGW var nya för oss på redaktionen. Man säljer bland annat klockor och skyddsprodukter och det visar sig att man nyligen förvärvat klockbolaget Carl Edmonds konkursbo.

Bolaget frontades av två av de hetaste (karriärs-mässigt alltså) svenskarna vi har Peter ”Foppa” Forsberg och Joel Kinnaman, men det gick ändå inte vägen, vilket Breakit skrivit om.

– Vi har klockor i egna brands som Lambretta och nyligen förvärvade vi Carl Edmond: Vi säljer dessa som exempelvis julklappar och premier. Och så gör vi även en hel del specialdesign i klockor. Vårt andra ben är PPE, där vi sedan våren 2020 verkar som en större import i Norden. Denna dels sköts idag av vårt systerbolag Amabilia Medical. Vi har haft en fantastisk utveckling som håller i sig och vi har stor avtal i Norden och Europa!

Jaså, ni har köpt Carl Edmonds konkursbo, kan ni använda självaste Foppa i marknadsföringen då?

– Detta vet vi inte ännu! Avslutar Jonas Dahlgren.

The greatest from the latest

Och sist men inte minst frågade vi några av utställarna om de hade någon ny produkt de ville skulle få lite extra uppmärksamhet.

– Recycling is the shit! Svarar Jenny Meijer Carlman på Matterhorn, som vill slå ett slag för deras Sherpa-fleece av 100 procent återvunnen Polyester.

sherpa
Sherpa-fleece från Matterhorn.

– Vattenflaskor tillverkade i aluminium är mycket populära just nu! Där har vi varumärket Sigg, som står för absolut bästa kvalitet. Aluminium går att återvinna gång på gång, vilket gör att det är en skonsammare process i själva tillverkningen. Man slipper att bryta så mycket ny aluminium, säger Anna Hayling på PTS Askeroth.

sigg termos
Termos i aluminium från PTS Askeroth.

– Jag gillar våra produkter från Stormtech, säger Christian Kahn på Fruit.

stormtech
Stormtech från Fruits varumärkes-portfölj.

– Jag skulle vilja lyfta Kockums produkter som vi kommer kunna erbjuda våra ÅF. Det är ett kul tillskott i sortimentet, säger Dat Do på Plastprint.

kockum
Plastprint ska börja erbjuda produkter från Kockum.

– Vår nya kollektion Prime! Det är en kollektion som vänder sig till många olika yrken, säger Erica Bax på Texet.

texet prime
Texets nya kollektion Prime.

Mybox har varit starkt för oss, där kan du göra unika paket som vi kan sända direkt hem till slutkunden, säger Björn Eriksson på Xindao.

my box
Mybox från Xindao.

I januari syns vi kanske på riktigt som det så fint heter, ta hand om varandra tills dess!

/David

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons