Foppa, förädling och förbokade – årets mässmingel

profilkläder förädling
På senaste upplagan av den digitala profilmässan har vi bland annat snackat med Fruit som investerat i förädling senaste åren.

Ännu en upplaga av den digitala mässan Nordic Profile Fair har stängt och Branschkoll var traditionsenligt på plats. Samtidigt som den här artikeln skrivs kommer det in rapporter om 2.370 besök. Förra mässan gjordes det 5.411 besök från 2.354 besökare.

Siffror som endast kan tolkas som att den här upplagan hade mindre än hälften av besöken jämfört med januarimässan. Och ungefär också hälften så många utställare, således en signifikant mindre mässa.

Glada miner bland utställarna

Med det sagt har det varit väldigt glada miner bland så gott som samtliga av de utställare vi pratat med.

– Hittills har mässan har varit mycket bra! Många har sett våra filmer så vi hoppas på stort gensvar efter mässan också, säger Anna Hayling på PTS Askeroth som fortsätter med att berätta att efterfrågan på vattenflaskor överlag är mycket stor just nu, inte minst på grund av Covid och ökat friluftsliv.

– Kunderna blir allt mer pålästa och medvetna, prislappen är inte det mest avgörande längre utan man vill helt enkelt ha bra och hållbara produkter! Vi har ett tidlöst sortiment av termosar men har sett en ökning senaste året, avslutar Anna Hayling.

– Vi känner att mässan varit okej, men jag som säljare saknar ju det direkta mötet med våra samarbetspartners. Folk tittar på filmerna men vi hade hoppats på mer respons via chatten men så har det dessvärre inte varit. Vi har inte jobbat så mycket med förbokade möten, berättar Jenny Meijer Carlman på Matterhorn.

Hot Screen är med för första gången och det är dessutom premiär för det nya showroomet man nyligen byggde, Lotta Velin berättar mer:

– Vi hade flest besök första dagen, showroomet har funkat kanon och vi har kört alla våra livemöten där. Bland våra videos har man varit mer nyfiken på våra maskiner än våra transfers faktiskt, transfern är ju en produkt många reda känner till.

Hot Screen hade också en av de mässfilmer vi på Branschkoll gillade allra bäst! En superpedagogisk genomgång av hela processen från order till leverans från bolagets minst sagt moderna och slimmade anläggning som dessutom narraterads av ingen mindre än Pontus Kåmark, grymt!

”Jag kan hoppa in här”

När vi besöker Fruits monter pratar vi först med Christian Kahn som berättar att:

– Tycker det har varit riktigt bra första och den här sista dagen, igår var det lite lugnare. Vi har haft många fler videosamtal denna mässa än vad det har varit tidigare. Och så har det varit väldigt bra med förbokningen som var ny för i år, säger Christian Kahn på Fruit.

I samtalet kommer vi också in på att Fruit investerat kraftigt i förädling senaste åren, då passar Fruits delägare Johan Strand på att hoppa in i samtalet. Johan förklarar att man tidigare erbjudit framförallt sömnadsarbeten men att man senaste två åren investerat allt mer i förädling och nu även kan erbjuda bland annat transfer.

– Vi har investerat i en automatisk maskin från Clubshop som styrs med fot istället för armar. Den har även laser för säkrare applicering. Och så två paletter samt en en dubbelmaskin från Hot Screen och en keps-press som ger värme under och ovanifrån för att vi skall kunna applicera broderade märken också, säger Johan och fortsätter:

– Vi tror väldigt mycket på detta eftersom vi förenklar för kunderna med färre kontaktpunkter, färre frakter för miljön och enkelheten i att vi har alla plagg i lager. Men vi kan väl höras framöver så kan jag berätta ännu mer om allt spännande som sker hos Fruit!

Annons

Kan ni använda självaste Foppa i marknadsföringen då?

Under mässan tog vi också ett snack med Jonas Dahlgren på Scandinavian Design Group West (SDGW) som berättar att han känner till Branschkoll väl, trots att SDGW var nya för oss på redaktionen. Man säljer bland annat klockor och skyddsprodukter och det visar sig att man nyligen förvärvat klockbolaget Carl Edmonds konkursbo.

Bolaget frontades av två av de hetaste (karriärs-mässigt alltså) svenskarna vi har Peter ”Foppa” Forsberg och Joel Kinnaman, men det gick ändå inte vägen, vilket Breakit skrivit om.

– Vi har klockor i egna brands som Lambretta och nyligen förvärvade vi Carl Edmond: Vi säljer dessa som exempelvis julklappar och premier. Och så gör vi även en hel del specialdesign i klockor. Vårt andra ben är PPE, där vi sedan våren 2020 verkar som en större import i Norden. Denna dels sköts idag av vårt systerbolag Amabilia Medical. Vi har haft en fantastisk utveckling som håller i sig och vi har stor avtal i Norden och Europa!

Jaså, ni har köpt Carl Edmonds konkursbo, kan ni använda självaste Foppa i marknadsföringen då?

– Detta vet vi inte ännu! Avslutar Jonas Dahlgren.

The greatest from the latest

Och sist men inte minst frågade vi några av utställarna om de hade någon ny produkt de ville skulle få lite extra uppmärksamhet.

– Recycling is the shit! Svarar Jenny Meijer Carlman på Matterhorn, som vill slå ett slag för deras Sherpa-fleece av 100 procent återvunnen Polyester.

sherpa
Sherpa-fleece från Matterhorn.

– Vattenflaskor tillverkade i aluminium är mycket populära just nu! Där har vi varumärket Sigg, som står för absolut bästa kvalitet. Aluminium går att återvinna gång på gång, vilket gör att det är en skonsammare process i själva tillverkningen. Man slipper att bryta så mycket ny aluminium, säger Anna Hayling på PTS Askeroth.

sigg termos
Termos i aluminium från PTS Askeroth.

– Jag gillar våra produkter från Stormtech, säger Christian Kahn på Fruit.

stormtech
Stormtech från Fruits varumärkes-portfölj.

– Jag skulle vilja lyfta Kockums produkter som vi kommer kunna erbjuda våra ÅF. Det är ett kul tillskott i sortimentet, säger Dat Do på Plastprint.

kockum
Plastprint ska börja erbjuda produkter från Kockum.

– Vår nya kollektion Prime! Det är en kollektion som vänder sig till många olika yrken, säger Erica Bax på Texet.

texet prime
Texets nya kollektion Prime.

Mybox har varit starkt för oss, där kan du göra unika paket som vi kan sända direkt hem till slutkunden, säger Björn Eriksson på Xindao.

my box
Mybox från Xindao.

I januari syns vi kanske på riktigt som det så fint heter, ta hand om varandra tills dess!

/David

Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier

Desinio Fredrik Palm

Nu tar långivarna över kontrollen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord tar bort 150 tjänster i Sverige

Letter bag 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion

SE tryck

Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand investerar i digitalpress

Patrik S Addbrand 2 scaled 1800

Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.

Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.

Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.

Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:

– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling

LINKOPINGS DOMSTOL 0333 1800

Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir vd för Spoon i Sverige

Spoon highres 44 1800

”2025 kommer bli ett viktigt år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”

Johnsen 1800 1

Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker

readioo livonia 480x480 1800

Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner

88aa8a781fe17b30 800x800ar 1800

Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons