Foppa, förädling och förbokade – årets mässmingel
Ännu en upplaga av den digitala mässan Nordic Profile Fair har stängt och Branschkoll var traditionsenligt på plats. Samtidigt som den här artikeln skrivs kommer det in rapporter om 2.370 besök. Förra mässan gjordes det 5.411 besök från 2.354 besökare.
Siffror som endast kan tolkas som att den här upplagan hade mindre än hälften av besöken jämfört med januarimässan. Och ungefär också hälften så många utställare, således en signifikant mindre mässa.
Glada miner bland utställarna
Med det sagt har det varit väldigt glada miner bland så gott som samtliga av de utställare vi pratat med.
– Hittills har mässan har varit mycket bra! Många har sett våra filmer så vi hoppas på stort gensvar efter mässan också, säger Anna Hayling på PTS Askeroth som fortsätter med att berätta att efterfrågan på vattenflaskor överlag är mycket stor just nu, inte minst på grund av Covid och ökat friluftsliv.
– Kunderna blir allt mer pålästa och medvetna, prislappen är inte det mest avgörande längre utan man vill helt enkelt ha bra och hållbara produkter! Vi har ett tidlöst sortiment av termosar men har sett en ökning senaste året, avslutar Anna Hayling.
– Vi känner att mässan varit okej, men jag som säljare saknar ju det direkta mötet med våra samarbetspartners. Folk tittar på filmerna men vi hade hoppats på mer respons via chatten men så har det dessvärre inte varit. Vi har inte jobbat så mycket med förbokade möten, berättar Jenny Meijer Carlman på Matterhorn.
Hot Screen är med för första gången och det är dessutom premiär för det nya showroomet man nyligen byggde, Lotta Velin berättar mer:
– Vi hade flest besök första dagen, showroomet har funkat kanon och vi har kört alla våra livemöten där. Bland våra videos har man varit mer nyfiken på våra maskiner än våra transfers faktiskt, transfern är ju en produkt många reda känner till.
Hot Screen hade också en av de mässfilmer vi på Branschkoll gillade allra bäst! En superpedagogisk genomgång av hela processen från order till leverans från bolagets minst sagt moderna och slimmade anläggning som dessutom narraterads av ingen mindre än Pontus Kåmark, grymt!
”Jag kan hoppa in här”
När vi besöker Fruits monter pratar vi först med Christian Kahn som berättar att:
– Tycker det har varit riktigt bra första och den här sista dagen, igår var det lite lugnare. Vi har haft många fler videosamtal denna mässa än vad det har varit tidigare. Och så har det varit väldigt bra med förbokningen som var ny för i år, säger Christian Kahn på Fruit.
I samtalet kommer vi också in på att Fruit investerat kraftigt i förädling senaste åren, då passar Fruits delägare Johan Strand på att hoppa in i samtalet. Johan förklarar att man tidigare erbjudit framförallt sömnadsarbeten men att man senaste två åren investerat allt mer i förädling och nu även kan erbjuda bland annat transfer.
– Vi har investerat i en automatisk maskin från Clubshop som styrs med fot istället för armar. Den har även laser för säkrare applicering. Och så två paletter samt en en dubbelmaskin från Hot Screen och en keps-press som ger värme under och ovanifrån för att vi skall kunna applicera broderade märken också, säger Johan och fortsätter:
– Vi tror väldigt mycket på detta eftersom vi förenklar för kunderna med färre kontaktpunkter, färre frakter för miljön och enkelheten i att vi har alla plagg i lager. Men vi kan väl höras framöver så kan jag berätta ännu mer om allt spännande som sker hos Fruit!
Kan ni använda självaste Foppa i marknadsföringen då?
Under mässan tog vi också ett snack med Jonas Dahlgren på Scandinavian Design Group West (SDGW) som berättar att han känner till Branschkoll väl, trots att SDGW var nya för oss på redaktionen. Man säljer bland annat klockor och skyddsprodukter och det visar sig att man nyligen förvärvat klockbolaget Carl Edmonds konkursbo.
Bolaget frontades av två av de hetaste (karriärs-mässigt alltså) svenskarna vi har Peter ”Foppa” Forsberg och Joel Kinnaman, men det gick ändå inte vägen, vilket Breakit skrivit om.
– Vi har klockor i egna brands som Lambretta och nyligen förvärvade vi Carl Edmond: Vi säljer dessa som exempelvis julklappar och premier. Och så gör vi även en hel del specialdesign i klockor. Vårt andra ben är PPE, där vi sedan våren 2020 verkar som en större import i Norden. Denna dels sköts idag av vårt systerbolag Amabilia Medical. Vi har haft en fantastisk utveckling som håller i sig och vi har stor avtal i Norden och Europa!
Jaså, ni har köpt Carl Edmonds konkursbo, kan ni använda självaste Foppa i marknadsföringen då?
– Detta vet vi inte ännu! Avslutar Jonas Dahlgren.
The greatest from the latest
Och sist men inte minst frågade vi några av utställarna om de hade någon ny produkt de ville skulle få lite extra uppmärksamhet.
– Recycling is the shit! Svarar Jenny Meijer Carlman på Matterhorn, som vill slå ett slag för deras Sherpa-fleece av 100 procent återvunnen Polyester.
– Vattenflaskor tillverkade i aluminium är mycket populära just nu! Där har vi varumärket Sigg, som står för absolut bästa kvalitet. Aluminium går att återvinna gång på gång, vilket gör att det är en skonsammare process i själva tillverkningen. Man slipper att bryta så mycket ny aluminium, säger Anna Hayling på PTS Askeroth.
– Jag gillar våra produkter från Stormtech, säger Christian Kahn på Fruit.
– Jag skulle vilja lyfta Kockums produkter som vi kommer kunna erbjuda våra ÅF. Det är ett kul tillskott i sortimentet, säger Dat Do på Plastprint.
– Vår nya kollektion Prime! Det är en kollektion som vänder sig till många olika yrken, säger Erica Bax på Texet.
– Mybox har varit starkt för oss, där kan du göra unika paket som vi kan sända direkt hem till slutkunden, säger Björn Eriksson på Xindao.
I januari syns vi kanske på riktigt som det så fint heter, ta hand om varandra tills dess!
/David