Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Flyeralarm Jonas L

Flyeralarm Jonas L

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal.

Ungefär så här låter det: Slipp kapitalbindning i maskiner och personalkostnader, fokusera på kunden och låt oss sköta produktionen i våra fabriker med enorma stordriftsfördelar.

För att lyckas med detta gör man på lite olika sätt. Flera erbjuder till exempel färdiga standardiserade webbshopar som är snabba att sätta upp i sitt eget namn på egen domän. Enkelheten byts i det här fallet mot ett standardiserat utseende och lägre flexibilitet.

Flyeralarm har istället valt att gå en annan väg – hos dem måste man ha sin egen lösning för e-handel som kopplas upp mot Flyeralarms system via deras API.

Sätt kundens behov i centrum

Branschkoll har träffat Jonas Lambæk Thestrup som är ansvarig för den nordiska marknaden på Flyeralarm som berättar mer om hur man tänker och vilka utmaningar man ser på den nordiska marknaden.

– De nordiska länderna är så olika – det är verkligen olika marknader och det är en stor utmaning för oss. Vi har centrerat kundservice och administration till ett kontor i Köpenhamn men reser mycket till Sverige och Finland för att ha närheten till kunderna.

Enligt Jonas bryr sig kunden allt mindre om var deras trycksaker faktiskt produceras och man vill med sina tjänster och sin effektiva produktion vara med och skapa möjligheter för den grafiska branschen.

– Vi vänder oss till alla tryckerier – från de minsta till de största. Vi har ett så brett utbud av produkter att alla kommer kunna hitta olika sätt och olika produkter att samarbeta med oss kring. Allt beror ju på vad trycksaksköparen har för behov i slutändan och vad vår återförsäljare vill erbjuda.

Koppla upp via API

Om man ser att man kommer köpa trycksaker för mer än en halv miljon kronor per år av Flyeralarm så kan man koppla upp sin webbshop eller sitt eget produktions-/beställningssystem direkt till Flyeralarms system via deras API.

Flyeralarm site

Gillar du inte Flyeralarms site? Inga problem. Med ett API bygger du din egen sajt med valfria produkter.

–  Att koppla upp via API kräver en viss omsättning men det gör i sin tur att man sedan med ganska liten it-insats får möjligheter att skapa nya tjänster och förenkla sin vardag. Det blir extremt enkelt att använda våra fabriker precis som sin egen produktion, säger Jonas.

Det här betyder att de som ska använda Flyeralarms lösning på det här sättet behöver en egen idé om hur en e-handel ska se ut.

Annons

Om man inte fortsätter att jobba på så som man alltid gjort men manuella beställningar via email och telefon vill säga. I så fall så fall är det enkelt att beställa på Flyeralarms sajt.

Oavsett hur man beställer så sker leveransen dit man själv önskar – direkt till kunden eller via återförsäljaren för sampackning med andra produkter och kontroll.

Försök inte göra allt själv

Enligt Jonas är det en omöjlighet för branschens företag att hålla på att producera allt själv. Det blir för dyrt med maskiner som inte används effektivt. Den som fokuserar på att ta hand om och äga kunden och samtidigt producera på smartast sätt kommer vara vinnare.

– För alla som har ett öppet sinne för det som händer i branschen just nu så så tror jag att man kommer kunna skapa stora värden för sina kunder med hjälp av oss. Men är du gift med dina maskiner är vi inte ett alternativ.

Återförsäljare måste skapa mervärde

Som återförsäljare måste du addera värde – annars kommer kunderna gå direkt till de stora producenterna. Der fungerar på samma sätt i många andra branscher.

Ta exempelvis lagring av data där företaget Dropbox kan ses som en återförsäljare som adderar värde med sina lösningar. Alla filer lagras av Amazon som är underleverantör till Dropbox. Vem som helst kan köpa lagringen billigare direkt av Amazon så Dropbox måste addera ett värde för att ha ett berättigande. Det fungerar precis på samma sätt med trycksaker.

– Om lokala återförsäljare/tryckerier förstår och känner sina kunder – så har de en stark position som de kan ha kvar under en lång tid, enligt Jonas.

Vi vill bara producera

Det handlar i slutändan om att man ska hjälpa kunderna att nå ut med sina budskap vilket är något som Flyeralarm inte funderar alls på.

– Hur företag når ut med sina budskap struntar vi helt och hållet i – vi vill bara producera.

– Om man känner sin kund så vet man vad de behöver för tjänster idag och även imorgon och då har man en stark position. De som bara hanterar en order har redan idag problem.

Billiga och effektiva

Flyeralarms ambition är att vara billiga och effektiva.

– Processer och industri-tänk är något som tyskarna kan, och det bygger vi hela vår verksamhet på.

Framtiden kommer att erbjuda fler produkter och kortare leveranstider. Idag har man åtta produktionsanläggningar i Tyskland och tre olika nivåer när det gäller leveranser från en dag till över en vecka beroende på vad kunden är beredd att betala och vilken typ av produkt det är.

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons