Logga in

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

27 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal.

Ungefär så här låter det: Slipp kapitalbindning i maskiner och personalkostnader, fokusera på kunden och låt oss sköta produktionen i våra fabriker med enorma stordriftsfördelar.

För att lyckas med detta gör man på lite olika sätt. Flera erbjuder till exempel färdiga standardiserade webbshopar som är snabba att sätta upp i sitt eget namn på egen domän. Enkelheten byts i det här fallet mot ett standardiserat utseende och lägre flexibilitet.

Flyeralarm har istället valt att gå en annan väg – hos dem måste man ha sin egen lösning för e-handel som kopplas upp mot Flyeralarms system via deras API.

Sätt kundens behov i centrum

Branschkoll har träffat Jonas Lambæk Thestrup som är ansvarig för den nordiska marknaden på Flyeralarm som berättar mer om hur man tänker och vilka utmaningar man ser på den nordiska marknaden.

– De nordiska länderna är så olika – det är verkligen olika marknader och det är en stor utmaning för oss. Vi har centrerat kundservice och administration till ett kontor i Köpenhamn men reser mycket till Sverige och Finland för att ha närheten till kunderna.

Enligt Jonas bryr sig kunden allt mindre om var deras trycksaker faktiskt produceras och man vill med sina tjänster och sin effektiva produktion vara med och skapa möjligheter för den grafiska branschen.

– Vi vänder oss till alla tryckerier – från de minsta till de största. Vi har ett så brett utbud av produkter att alla kommer kunna hitta olika sätt och olika produkter att samarbeta med oss kring. Allt beror ju på vad trycksaksköparen har för behov i slutändan och vad vår återförsäljare vill erbjuda.

Koppla upp via API

Om man ser att man kommer köpa trycksaker för mer än en halv miljon kronor per år av Flyeralarm så kan man koppla upp sin webbshop eller sitt eget produktions-/beställningssystem direkt till Flyeralarms system via deras API.

Gillar du inte Flyeralarms site? Inga problem. Med ett API bygger du din egen sajt med valfria produkter.

–  Att koppla upp via API kräver en viss omsättning men det gör i sin tur att man sedan med ganska liten it-insats får möjligheter att skapa nya tjänster och förenkla sin vardag. Det blir extremt enkelt att använda våra fabriker precis som sin egen produktion, säger Jonas.

Det här betyder att de som ska använda Flyeralarms lösning på det här sättet behöver en egen idé om hur en e-handel ska se ut.

Om man inte fortsätter att jobba på så som man alltid gjort men manuella beställningar via email och telefon vill säga. I så fall så fall är det enkelt att beställa på Flyeralarms sajt.

Oavsett hur man beställer så sker leveransen dit man själv önskar – direkt till kunden eller via återförsäljaren för sampackning med andra produkter och kontroll.

Försök inte göra allt själv

Enligt Jonas är det en omöjlighet för branschens företag att hålla på att producera allt själv. Det blir för dyrt med maskiner som inte används effektivt. Den som fokuserar på att ta hand om och äga kunden och samtidigt producera på smartast sätt kommer vara vinnare.

– För alla som har ett öppet sinne för det som händer i branschen just nu så så tror jag att man kommer kunna skapa stora värden för sina kunder med hjälp av oss. Men är du gift med dina maskiner är vi inte ett alternativ.

Återförsäljare måste skapa mervärde

Som återförsäljare måste du addera värde – annars kommer kunderna gå direkt till de stora producenterna. Der fungerar på samma sätt i många andra branscher.

Ta exempelvis lagring av data där företaget Dropbox kan ses som en återförsäljare som adderar värde med sina lösningar. Alla filer lagras av Amazon som är underleverantör till Dropbox. Vem som helst kan köpa lagringen billigare direkt av Amazon så Dropbox måste addera ett värde för att ha ett berättigande. Det fungerar precis på samma sätt med trycksaker.

– Om lokala återförsäljare/tryckerier förstår och känner sina kunder – så har de en stark position som de kan ha kvar under en lång tid, enligt Jonas.

Vi vill bara producera

Det handlar i slutändan om att man ska hjälpa kunderna att nå ut med sina budskap vilket är något som Flyeralarm inte funderar alls på.

– Hur företag når ut med sina budskap struntar vi helt och hållet i – vi vill bara producera.

– Om man känner sin kund så vet man vad de behöver för tjänster idag och även imorgon och då har man en stark position. De som bara hanterar en order har redan idag problem.

Billiga och effektiva

Flyeralarms ambition är att vara billiga och effektiva.

– Processer och industri-tänk är något som tyskarna kan, och det bygger vi hela vår verksamhet på.

Framtiden kommer att erbjuda fler produkter och kortare leveranstider. Idag har man åtta produktionsanläggningar i Tyskland och tre olika nivåer när det gäller leveranser från en dag till över en vecka beroende på vad kunden är beredd att betala och vilken typ av produkt det är.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)