Logga in

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

26 februari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash-kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer.

Bland de företag och organisationer som tagit bort ogrundade påståenden i Norden finns bland annat Com Hem, Stockholm Stad och Eon, avslöjar Two Sides Nordics för Branschkoll.

Anti-Greenwash-kampanjen går ut på att få företag att ta bort påståenden som “välj e-faktura framför papper för att rädda miljön”.

30 nordiska organisationer har tagit bort vilseledande miljöpåståenden

Dessa 30 “vinster” är en direkt produkt av Two Sides kontor i Norden som drivs av nätverket Grafkom. Totalt identifierades i Norden 56 stycken som sysslade med grönmålning och strax över hälften av dessa tog alltså bort sina påståenden. Bland de som tagit bort sina påståenden finns några av Nordens största kommuner, banker och telekom-bolag.

– I praktiken betyder det här att hundratusentals konsumenter inte längre utsetts för påståenden som är missvisande och skadliga för de som arbetar med papper och tryck, det är såklart ovärderligt och jätteviktigt för hur pappret som kommunikationsbärare uppfattas, säger Magnus Thorkildsen på Two Sides Nordics.

– Påståenden som “spara papper och rädda miljön” eller “välj e-faktura så räddar du ett träd” går inte bara emot nordisk marknadsföringspraxis som kräver att den typen av påståenden kan undergrävas med fakta, vilket det inte gör i dagsläget. Det är dessutom extremt skadligt för hur allmänheten uppfattar papprets miljöpåverkan. Många konsumenter lider under villfarelsen att papper är horribelt för miljön och att digital kommunikation helt saknar miljöpåverkan, inget kunde vara längre från sanningen, avslutar David Linnér på Two Sides Nordics.

Här kan du läsa mer om Two Sides Greenwashing-kampanj.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.