Finskt samarbete för mer hållbart skogsbruk

Metsä_forrest

Ahlstrom-Munksjö, Metsä Fiber och 3M, med hjälp av Earthworm Foundation, fortsätter sitt nära samarbete inom ”ansvarsfullt skogsbruk”.

I år är partnerskapet koncentrerat till Kajanaland, Finland, där man kommer att forska om nuvarande och framtida skogsbruksmetoder kopplade till Kemi Bruks expansion i området. Baserat på resultaten kommer de tre företagen att utveckla sin verksamhet och fortsätta samarbetet mellan varandra och andra intressenter för att sträva efter hållbarhet inom träförsörjning.

– Ahlstrom-Munksjö har givit ett löfte om att vara fullt transparanta i hela kedjan, från skogar till fiberbaserade material, och att implementera hållbara metoder. Detta samarbete förstärker både relationen mellan leverantör och kund samt att inkludera människor som bor och arbetar i inköpsregionen. Vi engagerar oss kollektivt i skydd av skog och biologisk mångfald och utveckling av lokala intressen, säger Maud Laverroux, chef för hållbar verksamhet på Ahlstrom-Munksjö i ett pressmeddelande.

Samarbetet mellan företagen startade 2019. I år kommer man att bedriva forskning i Kajanaland, Finland för att samla in synpunkter på det lokala skogsbruket. Forskning kommer att organiseras av Earthworm Foundation, en global ideell organisation som är specialiserade på att skapa lösningar på miljömässiga och sociala utmaningar.

– På Metsä Fibre är hållbarhet och ansvar en integrerad del av allt vi gör. Vi har ambitiösa hållbarhetsmål för 2030 och vi ser att ett proaktivt hållbarhetssamarbete med kunder och andra intressenter är fördelaktigt för oss och även för hela värdekedjan. Vi är mycket engagerade i att driva frågorna inte bara i vår egen verksamhet utan även inom branschen, berättar Marko Ruottinen, hållbarhetschef på Metsä Fibre.

Annons

Sia vinner internationellt pris för sin merch-kampanj framtagen av Marc

Ämnen i artikeln: Marc

Sias omåttligt populära ”Glassbåten” har vunnit priser för de produktmedia-baserade kampanjer bolaget gjorde i somras med hjälp av Marc.

Sia Glass har vunnit ett internationellt branschpris, alltså en glasspris! Närmare bestämt så har namnhärliga The International Ice Cream Consortium utsett bolagets kampanjSommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.

Kampanjen hade två beståndsdelar, dels så släppte man en ny smak på glassbåten i smaken Hallon & Vit Choklad, det här gjordes i kombination med en kollektion av merch som Göteborgsbaserade bolaget Marc och reklambyrån Welcome hjälpt Sia att ta fram. Där inte minst en lyxig badrock var en del av den lyckade kollektionen.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson på Sia i ett pressmeddelande.

Hör Charlotte Ericsson vd på Marc berätta mer om arbetet bakom kampanjen i Branschkollpodden:

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Tredje generationens produktmedia – Charlotte Ericson, vd och projektledare på Marc

Ämnen i artikeln: Marc

I det senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Charlotte Ericson som tillsammans med sin bror Johan driver produktmediabyrån Marc i Göteborg. Man är den tredje generationen i bolaget som grundades på 30-talet.

Vi pratar bland annat om hur man utvecklar den nya tidens hållbara produkter och Charlotte berättar om många spännande och inspirerande uppdrag och hur man jobbar med dessa.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcasts.

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny matchmaking-site för småföretagare – ”som Tinder”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska svenska hamnar uppdateras – för ett fossilfritt transportsystem

Ämnen i artikeln: Logistik

90 procent av Sveriges import/export passerar en hamn.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten planerar att bygga stor idrottshall i Kosta

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Region upphandlar konsult för inköp av profilprodukter och trycksaker

Uppdraget består av rådgivning och leverans av tryckeriprodukter, profilprodukter samt give aways. I tryckeriprodukter ingår även kuvert och blanketter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör startar i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rise anordnar kostnadsfri kurs – ta reda på vad dina produkter innehåller

Den 8 december håller Rise en kostnadsfri grundkurs för dig som vill lära dig mer om kemikalier i dina varor/produkter.

Kursen är digital och är 3,5 timmar.

Som företag är det ditt ansvar att veta om de produkter du sätter på marknaden innehåller skadliga kemikalier. Men hur vet du om en vara innehåller farliga ämnen? Vilka kemikalier är det egentligen som ska fasas ut? Substitutionscentrums grundkurs är till för dig som vill komma igång och arbeta med kemikalier i dina varor

Läs mer och anmäl dig här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons