Logga in

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

02 juli, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren.

Istället flyttar man fram mässan till den 9-12 mars 2021 i Amsterdam. De två parallella mässorna European Sign Expo och Sportswear Pro följer också med i flytten.

– Återkoppling som vi fått från marknaden indikerar att våra besökare, efter att ha klarat av de betydande kommersiella utmaningarna under 2020, kommer att välkomna Fespa i mars 2021 som en viktig del i sin återhämtning under nästa år, säger Neil Felton på Fespa i en kommentar.

I och med detta ställer man in den planerade mässan i München – dit man istället återvänder 2022.

Tajt mässvår

Drupa är planerad till den 20-30 april i Düsseldorf och går därmed bara en månad efter Fespa (9-12 mars). Förpackningsmässan Interpack går den 25 februari till 3 mars 2021. Den svenska mässan Sign & Print Scandinavia är planerad till den 9-11 februari 2021 i Stockholm.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.