Felestad förvärvar Påhlsons Daylight

profilföretag förvärv
Tillsammans bildar Felestad och Påhlsons Daylight ett av de största profilföretagen i Norden.

Felestad har förvärvat 80 procent av aktierna i Påhlsons Daylight som ska fortsätta drivas som ett självständigt dotterbolag. Bägge bolagen är ledande återförsäljare inom kedjan New Wave Profile med flera filialer och säljkontor i södra och mellersta Sverige.

Felestad säger sig omsätta 75 miljoner kronor årligen och Påhlsons Daylights omsättning skrivs till 60 miljoner årligen enligt ett pressmeddelande. Tillsammans skulle man alltså omsätta 135 miljoner kronor med cirka 55 anställda.

Ett halvdussin kontor

Påhlsons Daylight har idag verksamhet i Katrineholm, Nyköping och Bromma i Stockholm. Felestad har sin bas i Löddeköpinge med filialer i Stockholm och Göteborg. Tillsammans kommer man alltså, åtminstone initialt, förfoga över hela sex säljkontor i mellersta och södra Sverige.

– Påhlsons Daylight är ett väletablerat företag med hög kompetens hos medarbetarna och med väldigt goda kundrelationer. Förvärvet av Påhlsons Daylight gör att Felestad förstärker sin position i Stockholm och den expansiva östra delen av Sverige, säger Linda Rosberg vd för Felestad.

Ägs av investmentbolag

Felestads huvudägare heter sedan 2019 Business Development Group (BDG), ägandet sker genom dotterbolaget Profile Development Group AB (PDG).

LÄS OCKSÅ: Felstads grundare minskar sin ägandedel och kliver ner från vd-posten

BDG klev in i Felestad redan 2016 men under 2019 tog man en större del när grundaren Ingela Engman valde att sälja av och lämna sin roll som vd för bolaget.

Och nu köper alltså Felestad, uppbackade av BDG, Påhlsons Daylight som enligt pressmeddelandet ”kommer att fortsätta att drivas som ett självständigt dotterbolag inom Felestad”. Och bildar därmed en av de största återförsäljarna inom kedjan New Wave Profile och tillika på den svenska och nordiska marknaden.

Annons

Faberexposize expanderar till Norge genom förvärv

Det norska tryckeriet Get Noticed blir basen för expansionen till Norge för Faberexposize som producerar skyltmaterial för både bruk inomhus som utomhus. Det handlar om allt från flaggor, banderoller, skyltar och displayer, till dekaler, parasoller och tält, storformat och diverse interiörprodukter.

”Förvärvet av Get Noticed AS passar in i Faberexposize strategi för att erbjuda de bästa utskriftslösningarna lokalt till den norska marknaden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Faberexposize har sin nordiska bas i Stockholm och är en global koncern med produktionsanläggningar i både Europa och Asien. Koncernen har sin bas i Nederländerna.

Get Noticed stannar kvar i samma lokaler, behåller samma telefonnummer och samma webbplats men verkar från och med nu under den nya ägaren Faberexposize.

Get Noticed beskriver sig som en ”One-stop-shop in print solutions on large and small surfaces”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion i tonerfabrik skapar leveransproblem till tryckerier

Två tonerfabriker hos Konica Minolta står still efter en explosion. Så här ser planen för återstart ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Gryningsräd mot massatillverkare – misstänkt kartell

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av gräspapper tar in 200 miljoner – förpackningsföretag bland nya ägarna

”En tydlig markering för vårt fortsatta engagemang för hållbarhet”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norske Skog ställer om till förpackning för 350 miljoner euro – ”ger högre marginaler”

Tar upp kampen med de största aktörerna. Ska nå lönsamhet inom 3 år. Här är strategin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Platt vinflaska ger stora klimatvinster

Det brittiska förpackningsinnovatören Garçon Wines, som har som affärsidé att göra den konservativa vinbranschen mer hållbar, har utvecklat en platt vinflaska.

Nu har vinmakaren Accolade wines tagit det okonventionella beslutet att hälla upp sitt vin i de platta flaskorna gjorda av återvunnen plast.

Klimatsmart på flera sätt säger man – både vid flasktillverkningen och transporterna. Koldioxidutsläppen reduceras med 79 procent vid flasktillverkningen och 60 procent för distributionen, enligt företaget.

Själva flaskan väger en sjättedel av en traditionell glasflaska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac ansluter till 4evergreen

Pulpac har gått med som ny medlem i 4evergreen.

Alliansen förenar hela branschens värdekedja och främjar samarbete och innovation för en hållbar och cirkulär ekonomi inom fiberbaserade förpackningar.

4evergreen skapades som ett forum där organisationer och företag från hela den fiberbaserade förpackningsvärdekedjan för första gången kunde gå samman för att höja den totala återvinningsgraden.

– Det gemensamma målet för 4evergreen-alliansen är att fullända cirkuläriteten, samtidigt som man ökar medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningar. Genom att göra detta arbete strävar vi efter att höja den totala återvinningsgraden av fiberbaserade förpackningar till 90 procent innan 2030. Innovation står i centrum för oss och Pulpac är en mycket välkommen medlem, säger Susanne Haase, programdirektör, 4evergreen Alliance, i ett pressmeddelande.

Linus Larsson, vd för Pulpac (Bild: Pulpac)

– Det vi tar med till denna allians av experter och världsledare är en ny produktionsteknik som kan påskynda övergången till fiberbaserade förpackningar. Vi kan omvandla fiber till förpackningar upp till tio gånger snabbare än konventionella fiberbildningsmetoder, samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, säger Linus Larsson, vd för Pulpac.

– Vi ser fram emot att samarbeta inom alliansen, dela med oss ​​av vårt kunnande och få insikter om hur vi kan utnyttja torrformad fiber för cirkulär ekonomi. Tillsammans kan vi åstadkomma förändringar och skapa förpackningar som är vettiga för företag, konsumenter och världen vi delar, avslutar Larsson.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny flaskmodell gör det enklare att klämma ut det sista

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norrmejerier designar om smörbytta – fyra miljoner förpackningar enklare att källsortera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny låda för säkrare e-handel

redaktionen@branschkoll.se
Annons