Fatazz-grundare lämnar IT-branschen för att satsa fullt ut på roliga profilprodukter

Henrik Jansson som tillsammans med Per Larsson grundat Fatazz.
Henrik Jansson som tillsammans med Per Larsson grundat Fatazz.

Henrik Jansson som tillsammans med Per Larsson grundat Fatazz svängde förbi Branschkolls redaktion och berättade mer om den fas bolaget befinner sig i just nu och vart man är på väg.

– Tidigare har Fatazz varit en sido-business men nu blir det seriöst, jag har bestämt mig för att lämna it-branschen och ta den här vägen, säger Henrik Jansson som för ett halvår sedan sålde sitt IT-bolag Data Professional till Logic IT.

När Henrik beskriver hur Fatazz grundades är det snarast en scen från en Hollywood-film som målas upp, hur han tillsammans med kollegan Per Larsson från en pool-madrass i den kinesiska ”spelhålan” Macau syr ihop alla de komponenter som idag är bolagets grundstomme.

– Vi var på en mässa i Hongkong för att köpa stämpelklockor, men vi hittade inga och Per sa då till mig att vi åker ju inte hem härifrån utan att ha köpt minst en container. Så vi började leta prylar, det slutade med att vi köpte en container med Fat-riders [den cykel bolaget kanske förknippas mest med] och en container med högtalaren Boom. Och så på mässan sista dag hittade vi till slut också de där stämpelklockorna, berättar Henrik och fortsätter:

– Efter mässan var det dags att ha lite semester så då drog vi till Macau, men jag är ingen spelare så vad gör man då i Macau? Vi låg i poolen och på tre dagar så grundade vi Fatazz AB, tog fram loggan med hjälp av en designer och bokade in vårt bås på Nordic Profile Fair. Vi ville ha ett namn som stack ut, ett namn som mamma tycker är kul men också konstigt, och valet föll på Fatazz eftersom allt vi gör ska vara fett.

Sålde för 1,5 miljon på Elmia

fatazz
Fatazz Rider och Fatazz Boom, bolagets två första produkter som man ställde ut med på Elmia 2019.

Man kommer hem, ställer ut på Nordic Profile Fair i januari 2019 och Henrik får för första gången träffa profilbranschen. Kollegan Per Larsson som också driver Smart Import Sweden har däremot mer erfarenhet av profilbranschen och mässan blir en succé, med beställningar där och då för 1,5 miljoner kronor.

– Vi gick runt med ordersedlar i en Buttericks-påse, säger Henrik och skrattar.

Vi spolar fram till nutid och Fatazz har nyligen stängt sitt brutna räkenskapsår på cirka 10 miljoner kronor i omsättning och målet för 21/22 är enligt Henrik 25 miljoner kronor. Huvudkontoret för bolaget finns i Göteborg och idag är man totalt sex medarbetare.

Första anställningen för sex månader sedan var Louise Heurling som tidigare varit på Merx i 20 år och som Henrik beskriver som en ”sjukt duktig innesäljare”.

Vidare har man anställt Pierre Erlingsson som tidigare varit på Nimbus och om en månad börjar också Mats ”Sibban” Elf på företaget.

– Vi ska bygga vårt dreamteam ”Fatazz united” och bara jobba med de bästa, vi ska vara elva Zlatan på plan och ha grymt roligt och samtidigt tycka olika annars kommer man ingenstans, säger Henrik.

Samarbetet med New Wave Group expanderar nu till Finland och 36 anslutna återförsäljare där

Fatazz har ett avtal med New Wave Group till vilka man är partner. Samarbetet som än så länge tycks fungera ganska väl utökas nu även till att gälla Finland och de 36 NWP-återförsäljare som finns där.

Annons

– Vi är en fristående spelare som New Wave kan handla av och vi finns med i deras kataloger, det är ett stort och viktigt bolag för branschen och en bra plattform för oss äger Henrik.

Nej tack till presentkort, stekpannor och showrooms med heltäckningsmattor

Ledorden ”quality fun” är något som Henrik menar kommer upp på nästan varje möte Fatazz har och som ska genomsyra allt bolaget gör. Henrik med sitt förflutna från IT-branschen är van att få stora och pampiga gåvor, kaffemaskiner, tv-apparater och feta högtalare. Men när han själv skulle köpa gåvor till sina anställda var det ”coolaste som fanns en stekpanna”.

– Jag vill aldrig få ett presentkort, det är så tråkigt, vi är så rädda att tycka något, och ska jämt hitta något som passar alla trots att det inte går. Då tycker jag det är bättre att hitta något som passar 30 procent men de blir hur nöjda som helst och resten är glada ändå. Jag tror det är väldigt viktigt att våga sticka ut och hitta saker som sticker ut. Om vi ska få andras företag att synas måste vi också synas, om vi sitter i ett höghus med med heltäckningsmatta och dammiga kataloger så blir det svårt, säger Henrik Jansson.

Och i nästa mening berättar han att han bara häromdagen var och kollade på ett fartyg som han skulle vilja ha som kontor och showroom.

– Det skulle väl vara häftigt och rimma väl med vårt företag, men inget är bestämt ännu!

På djupt vatten

Trivs Fatazz som bäst, både när det kommer till produkter och sitt sätt att existera i branschen. Förra årets stora succé för bolaget var ”Suppen”, alltså en Stand up paddle, eller som Henrik säger ”Vi har sålt suppar så de visslar om det”. Häromveckan var man på den tyska mässan Die Lieferantentage, på svenska blir det ungefär ”Leverantörsdagarna”, och fick då en förfrågan på om man kunde leverera 2.500 suppar.

Och nästa stora sak bolaget har på gång är en ”väldigt dyr men väldigt rolig vattenleksak” som är tänkt vara en statement-produkt mer än något annat.

– Det är en av de roligaste vattenleksakerna jag någonsin lekt med, vi har skrivit kontrakt med ett tyskt bolag och kan avslöja produkten om några månader. Den är lite udda och väldigt dyr men kommer visa vad vi jobbar med och hur vi tänker – Fatazz ska vara en blandning mellan seriositet och galenskap, säger Henrik.

En blandning mellan seriositet och galenskap

Ja, han sa de bäst själv Henrik, en blandning mellan seriositet och galenskap. Det gäller Fatazz och det gäller Henrik Jansson också som flera gånger under vårt samtal sa att ”jag tror jag är lite galen”. Det är svårt att beskriva Henrik som något annat än en extravagant lekmästare.

Han har ett Champagne-rum i sitt hus, han är en auktoritet på vattenleksaker och han anordnar helikopter-luncher i Stockholms skärgård och ”Ski and tea” i Himalaya och Japan. Hans kontor återfinns i baksättet av en BMW 740 Limo som han även gör leveranser med och han har en heltidsanställd chaufför.

Samtidigt som han har ett halvt yrkesliv inom IT bakom sig, framförallt på säljsidan, och så är han en doer av rang. Eller som han själv säger ”jag gillar idéer och jag gillar att förverkliga dem”.

Under intervjun rangordnar Henrik sina intressen för mig och de är som följande:

  1. Champagne
  2. Båtar / vatten
  3. Försäljning
  4. Hitta och testa nya prylar

Och vilka kan då möjligen passa bättre att leda det glada och lustfyllda varumärket Fatazz än Henrik Jansson som tillsammans med kollegan Per Larsson, som beskrivs som ”likasinnad men lite mer seriös”, har gått från en pool i Macau till att sträva efter 25 miljoner kronor i omsättning på ett par år?

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons