Falukorv och sås i miljösmart förpackning


Blir både återvinningsbart och sparar CO2-utsläpp.
Mondi group har, tillsammans med Scan i Sverige och Unilever i Storbritannien, tagit fram nya pappersbaserade förpackningar godkänt för livsmedelsförpackningar.
Dessa omsluter nu bland annat Scans falukorv i Sverige och Colmans kryddor och såser i Storbritannien.
– Att minska miljöavtrycket är en av Scans främsta prioriteringar. Barriärpappret från Mondi är en viktig bit i pusslet som gör att vi kan presentera den nya, återvinningsbara förpackningen till vår falukorv, vilket minskar CO2-utsläppet med 70 procent jämfört med den tidigare lösningen.
Maria Häger, kvalitets- och miljödirektör hos HKScan Sweden
Eftersom den nya förpackningen huvudsakligen består av papper kan den sorteras som pappersförpackning i den svenska materialåtervinningen, skriver man i ett meddelande.
Ernst Alexis tidigare ägare i live-intervju om nya varumärket Aplared

Johan Pettersson som tillsammans med sin bror Tobias Petterson tidigare drev Ernst Alexis och som nu startat upp det nya varumärket Aplared blev intervjuad av Ehandel under Live Expo-mässan i slutet av april.
Lynka har anställt över 50 ukrainska flyktingar

När Ryssland invaderade gick några aktörer, däribland Lynka, ut och sa att man skulle hjälpa till genom att anställa ukrainska flyktingar, sagt och gjort – bolaget har nu anställt över 50 stycken till sin fabrik i Polen.
– De hade ett normal liv för en månad sen, deras män, söner och fäder går omkring med AK-47:or och försvarar sitt land samtidigt som de är här varje dag och undrar ifall deras familj är säker. Jag var tvungen att göra något för att hjälpa de här människorna, säger Lynkas grundare John Lynch, skriver P&P.
Lynka är en av Polens större profilaktörer med verksamhet i större delen av Europa.
Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.
Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.
Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.
Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.
Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.
– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.
Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.
De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.