Faktaspäckad tidning om medieval och trycksakens styrkor

FramsidaSvensk Direktreklam har gjort en tidning om medieval. Effektiviteten i flerkanalskampanjer är det genomgående temat och med hjälp av tolv marknadschefer, mediespecialister och analytiker vill man guida och övertyga marknadsförare inför det komplexa och allt mer digitala medievalet.

Ämnet som återkommer på i stort sett alla de 28 sidorna är att flerkanalskampanjer är effektiva och att direktreklam står sig väl i konkurrensen – och fungerar väldigt bra tillsammans med alla nya digitala kanaler. Detta backas upp av mätningar och analyser som presenteras i tidningen.

Målet med tidningen är i första hand att sprida kunskap om de olika omvärldsfaktorer som marknadsförare har att ta ställning till och beskriva direktreklamens nya roll, säger SDR i samband med lanseringen av tidningen.

– Magasinet är ingen reklambroschyr för Svensk Direktreklam, däremot beskrivs direktreklam som mediekanal. Målet är att magasinet ska leda till större kunskap om mediemix och medieval generellt – och om direktreklam som en effektiv kanal, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.

– Alldeles för många känner inte till att direktreklamen framgångsrikt driver trafik till webben och slår andra mediekanaler på fingrarna när det gäller att väcka konsumenters intresse, säger Karin Sorte.

Tidningen, som man kallar ”Några röster inför medievalet”, är navet i Svensk Direktreklams externa kommunikationskampanj under hösten och lanseras initialt i samband med valet. Kampanjen omfattar både direktutskick till annonsörer, medie- och reklambyråer och banners på branschens hemsidor med länkning till Svensk Direktreklams nya och totalt omgjorda hemsida. Magasinet kommer också som bilaga i branschmedia. Det finns dessutom planer på att arrangera seminarium med magasinets innehåll som tema.

”call to action”

Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk berättar om sin marknadsföringsstrategi och hur man jobbar i olika kanaler.

– TV och webb är brett. DR ger ett konkret erbjudande och är ett stark ”call to action”, som också driver till webben, säger Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk i tidningen.

Han berättar om att det viktiga för dem är att hela tiden kunna finjustera i sina kampanjer. Allt går snabbt och man måste vara flexibel och hela tiden anpassa kampanjerna.

– Den man samarbetar med måste vara en vaken partner, som vet vad som händer på marknaden.

– Det känns lite gammaldags med en katalog idag. Med tidningen är syftet att man ska få en snabb överblick och sedan gå in och läsa mer på webben. Ibland kan det till och med vara bra att komplettera med ett vykort som påminnelse, avslutar Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk.

Flerkanalskampanjer blir inte tjatiga

I tidningen finns en intervju med analysföretaget Inizios vd Anders Lithner som berättar om hur kampanjer som går i flera kanaler fungerar bättre än de som bara går i en kanal.

– All inlärningsforskning visar att effekten blir större om man låter konsumenten nås av budskapet på flera sätt; i tryck, bild, med ljud etc. Det fastnar bättre utan att det blir tjatigt, säger Anders Lithner.

Övrigt från innehållet:

  • Intervju med Sibas marknadschef Marina Davarinou
  • Clas Ohlson har tillsammans med Lentus utvärderat direktreklamens försäljningsdrivande effekt
  • Analyser måste bli mer filosofiskt när konsumenternas engagemang blir viktigare
  • Intervju med Johan Järnliden, marknadschef på Phone House
  • Var femte e-handelsbolag använder reklam i brevlådan
  • Intervju med Specsavers marknadschef Marita Bertilson
  • ”Nej tack”-möjligheten är en fördel för DR
  • Så effektivt är DR för sällanköpsvarar

Tidningen är tryckt av DanagårdLitho och finns även att läsa på webben.

Annons

Sia vinner internationellt pris för sin merch-kampanj framtagen av Marc

Ämnen i artikeln: Marc

Sias omåttligt populära ”Glassbåten” har vunnit priser för de produktmedia-baserade kampanjer bolaget gjorde i somras med hjälp av Marc.

Sia Glass har vunnit ett internationellt branschpris, alltså en glasspris! Närmare bestämt så har namnhärliga The International Ice Cream Consortium utsett bolagets kampanjSommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.

Kampanjen hade två beståndsdelar, dels så släppte man en ny smak på glassbåten i smaken Hallon & Vit Choklad, det här gjordes i kombination med en kollektion av merch som Göteborgsbaserade bolaget Marc och reklambyrån Welcome hjälpt Sia att ta fram. Där inte minst en lyxig badrock var en del av den lyckade kollektionen.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson på Sia i ett pressmeddelande.

Hör Charlotte Ericsson vd på Marc berätta mer om arbetet bakom kampanjen i Branschkollpodden:

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Tredje generationens produktmedia – Charlotte Ericson, vd och projektledare på Marc

Ämnen i artikeln: Marc

I det senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Charlotte Ericson som tillsammans med sin bror Johan driver produktmediabyrån Marc i Göteborg. Man är den tredje generationen i bolaget som grundades på 30-talet.

Vi pratar bland annat om hur man utvecklar den nya tidens hållbara produkter och Charlotte berättar om många spännande och inspirerande uppdrag och hur man jobbar med dessa.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcasts.

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny matchmaking-site för småföretagare – ”som Tinder”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska svenska hamnar uppdateras – för ett fossilfritt transportsystem

Ämnen i artikeln: Logistik

90 procent av Sveriges import/export passerar en hamn.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten planerar att bygga stor idrottshall i Kosta

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Region upphandlar konsult för inköp av profilprodukter och trycksaker

Uppdraget består av rådgivning och leverans av tryckeriprodukter, profilprodukter samt give aways. I tryckeriprodukter ingår även kuvert och blanketter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör startar i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rise anordnar kostnadsfri kurs – ta reda på vad dina produkter innehåller

Den 8 december håller Rise en kostnadsfri grundkurs för dig som vill lära dig mer om kemikalier i dina varor/produkter.

Kursen är digital och är 3,5 timmar.

Som företag är det ditt ansvar att veta om de produkter du sätter på marknaden innehåller skadliga kemikalier. Men hur vet du om en vara innehåller farliga ämnen? Vilka kemikalier är det egentligen som ska fasas ut? Substitutionscentrums grundkurs är till för dig som vill komma igång och arbeta med kemikalier i dina varor

Läs mer och anmäl dig här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons