Logga in

Expohouse börjar tillverka livsmedelsbutiker

21 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lifvs Scandinavia är ett nystartat bolag som ska leverera obemannade butiker till landsbygden.

Leverantören av själva butikskonstruktionen blir Expohouse som till vardags är leverantör av expo-material. Butikerna bygger på Expohouse containerkoncept och kommer i två storlekar – 25 respektive 33 kvadratmeter, enligt ett meddelande på Expohouses webb.

I butikerna ska du kunna handla bland annat basvaror, fredagsmys och hygienprodukter, totalt rör det sig om cirka 400 varor i sortimentet. Du scannar dina varor själv med mobil eller handskanner, sedan dras betalningen från ditt kort.

Snart levererar Expohouse de första pilotbutikerna.

Lifvs själva beskriver konceptet som ”en modern lanthandel”.

Bild: Lifvs

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.