Expofy ska gasa sig ur pandemin med nya säljare och ökad e-handel
Västkustbaserade Expofy som säljer olika lösningar för fysisk exponering har anställt Christopher Linghag som ny säljare.
Eftersom en stor del av omsättningen kommer från mässor och event så har pandemin varit tuff för bolaget men nu tar det fart igen.
– Efter att ha dippat ungefär 35 procent i omsättning under första Coronaåret (2020) var vi nästan helt tillbaka till 2019-siffror under förra året. Omsättningen för 2021 landade preliminärt på 16,5 miljoner kronor, berättar vd Jonas Andrén för Branschkoll.
Expofy som har sin bas i Kungsbacka söder om Göteborg satsar nu stort med utveckling av både e-handeln och den fysiska försäljningen. Christopher är den andra personen som man anställt senaste året inom försäljning eftersom man förra året även fick in Anette Wrakén. Båda har lång och bred erfarenhet från branschen – Anette med 20 år på Arkitektkopia och Christopher har de senaste åtta åren varit på Big Image i Stockholm.
När pandemin slog till (tappet under april-juni 2020 låg på 85 procent) valde man att snabbt ställa om och bredda sortimentet för att kunna erbjuda befintliga kunder ett större utbud.
– Vi valde att fokusera på skyltar för både inomhus- och utomhusbruk, och en hel del staket- och fasadvepor till bygg- och fastighetsbranschen, säger Jonas.
Man har även satsat på att utveckla e-handeln som har vuxit ordentligt under framförallt 2021. I kundernas beställningsportaler sköter man allt ifrån original, projektledning, lagerhållning till distribution.