Expert svarar på frågor kring framtidens kontor och showroom

Anna Jansson hjälper företag att göra arbetsplatsen till en tydligare del av varumärket.
Anna Jansson hjälper företag att göra arbetsplatsen till en tydligare del av varumärket. Calle Ström

Så här skapar du en arbetsplats som inte bara är trivsam – utan också genererar och konverterar kunder.

Branschkoll har pratat med Anna Jansson som är expert på att göra arbetsplatsen till en del av varumärkeskommunikationen.

Tryck på pennor och papper i alla ära – men hur får du din arbetsplats att vara en del ditt varumärke, kan du stänga en deal med hjälp av atmosfären i entrén och vad kommer krävas för att få medarbetarna att trivas på kontoret post Covid-19?

Anna Jansson driver företaget Krut, som hjälper andra företag och organisationer att få en arbetsplats som såklart är trivsam, men också som genererar och konverterar kunder något som Anna menar är en aspekt det pratas för lite om.

– Självklart ska det vara en bra arbetsmiljö, fint och mysigt, bra ljus och bra luft, det är steg ett. Men tar man det en nivå till så handlar det också om att lyfta sitt varumärke i rummet, konvertera kunder och skapa profit och det är det jag vill hjälpa mina kunder med, säger Anna Jansson och fortsätter:

– Kontoret eller arbetsplatsen är ju en väsentlig del av ett företags verksamhet och jag tycker varumärket ska tränga igenom överallt i den miljön. Och ärligt talat fattar jag inte varför det inte är särskilt vanligt idag. Många gånger är ju rummet det första du beskriver, ta en resturang till exempel innan du kommer till själva maten så har du redan bildat dig en uppfattning om både atmosfären och personalen. Och när du berättar för vännerna dagen efter är det troligt att du börjar med att beskriva hur mysigt det var, eller hur ofräscht för den delen. Idag ser alltför många på arbetsplatsen som ett tomt skal som ska fyllas med några anställda och sen är man nöjd.

Hur går det här till i praktiken?

motesrum
Lilla mötesrummet på Tarantsecs Stockholms-kontor inrett av Krut Spatial Designstudio. Artist-planscherna fungerar både som inredning och som en trevlig påminnelse om att man jobbar med live-arrangemang. Bild: Calle Ström

– Varje företag och varje arbetsplats har ju sina unika förutsättningar och kräver sin egen analys. Men när jag gjorde Tarantsecs kontor tillexempel, som är ett företag som sysslar evenemangs-säkerhet så tog jag fasta på deras arbete genom att använda material från arenor, olika grövre material, perforerad metall och betong exempelvis. I just deras fall hade de dessutom kontoret i Tele2s arena med vita generiska väggar, så de efterfrågade framförallt mer ljus och luft, alltså typ våra basala mänskliga behov, säger Anna och lägger till att det största glädjemomentet och yttersta beviset på att den totala omvandlingen av Tarantsecs kontor var lyckad, var att även bolagets externa kunder ville komma dit och jobba för de trivdes så bra i den nya kontorsmiljön.

Anna ger också ett fiktivt exempel på studs kring vad några av Branschkolls läsare kan hitta på för att få en arbetsplats som är mer varumärkesbyggande.

Annons

– Säg att du sysslar med arbetskläder tillexempel, då kan man exempelvis börja med att titta på företagets värdeord finns det något vi kan lyfta där, finns det något i företagets historia vi kan använda oss av och bygga vidare på. Kanske kan vi ha bilder från fabriken på väggarna för att påminna oss själva om vad det är vi arbetar med. Kanske kan vi klä några av våra fåtöljer i samma material som arbetskläderna är i. Vi kan jobba med belysning för att förstärka kommunikation eller produkter som vi tycker är extra viktiga att de syns, det finns hundratals saker man göra för att få en arbetsplats som påminner både kunder och anställda om vad verksamheten står och går för.

Tre proffstips från Anna:

arbetsplatser
Två arbetsplatser på Tarantsecs nyinredda kontor. Bild: Calle Ström
  • I ett större kontorsrum behövs cirka sju ljuspunkter för att man ska må så bra som möjligt.
  • Växter blir allt mer populärt och det ökar vårt generella välmående. Men faktum är att även plastväxter och tilll och med bilder på växter har likvärdiga positiva effekter. Så om du inte gillar att vattna, köp en plastblomma eller sätt upp tavlor eller tapeter med växtmotiv.
  • Optimera dina lokaler – många betalar tiotusentals kronor i månaden för kontor på fina adresser och så gör man inget för att optimera ytan och höja trivseln för både de som arbetar och kunderna på besök. Det är som att köpa en julgran utan att dekorera den.

Hur ser framtidens kontor ut?

Vi är på väg ut ur en pandemi, många har blivit vana vid att jobba hemifrån åtminstone ett par dagar i veckan, hur ser framtidens arbetsplats ut?

– Det kommer rapporter om att anställda generellt har svårt att gå tillbaka till en arbetssituation där du jobbar heltid inne på kontoret, vissa tycker det är kul såklart men du måste erbjuda dina anställda något de vill ha. Det måste finnas någon vinning med att gå till kontoret, och då pratar vi alltså för den anställde snarare än för företaget, säger Anna och fortsätter:

– Hang out spaces blir alltid trendigare, en allt större anledning till att man kommer in till jobbet nu för tiden är för att umgås med kollegorna, inte bara sitta vid skrivbordet, för det kan du göra hemma. Det är de funktionerna du inte kan göra hemma som kommer bli viktigare, workshops, brainstorming eller ”labb”-miljö, mötesrummen kommer också bli allt viktigare och vi kommer ställa högre krav på den digitala utrustningen som används.

Konsultbolag är duktiga på att påminna sina anställda om var de befinner sig någonstans

När jag hör Anna berätta om de möjligheter och fördelar hon ser, så känns det nästan som hon tänker precis som vi gör, alltså vi som jobbar med produktmedia och fysisk kommunikation, men att hon ser hela rummet, eller hela arbetsplatsen som en stor ”profilprodukt”. Men inte en kitschig sådan, utan en läcker, modern och hållbar profilprodukt.

Hon säger att hon observerat att konsultbolaget Academic Works är en aktör som är duktig på att använda sin arbetsplats till varumärkeskommunikation, inte minst genom merchandise.

– På Academic Works kontor i Göteborg exempelvis har de jobbat mycket med sina varumärkesfärger, och även med merchandise. Något som bidrar till att du kommer ihåg att du tillhör Academic Work även när du är ute på andra konsultuppdrag, säger hon och fortsätter:

– Det är väldigt viktigt att veta, vad det är man jobbar med eller vad det är man jobbar för och att du hela tiden har med dig de värdena som företaget du jobbar med står för. Att ditt företags värdeord och core business finns som en central del av verksamheten och inte bara är något du blir påmind om en gång i halvåret i någon workshop, vi måste bli påminna om ”vad” och ”varför” dagligen och här har rummet verkligen något att erbjuda, avslutar Anna Jansson.

Om Anna Jansson:

  • Fyller 30 i år och är bosatt i Göteborg.
  • Alltid varit intresserad av hur rum fungerar, den kognitiva psykologin som ligger bakom hur vi beter oss och uppfattar rum.
  • Driver det egna företaget Krut (spatial designstudio) Namnet ”Krut” kommer från att hon tycker vi lägger för lite krut på att se våra kontor/arbetsplatser som en resurs i att stärka varumärket/förmedla ett budskap.
  • Studerat ”rumslig gestaltning” och marknadsföring på bland annat Mälardalens Högskola.
  • Ordnar självklart en bra arbetsmiljö men brinner och fokuserar extra mycket på varumärkeskommunikation i i det rumsliga mediet.

Om du vill prata mer med Anna om kontor, inredning och hur man får till en bra arbetsplats når du henne via webbplats eller e-post: anna@krutspatialdesign.com

lounge
Loungehörnan hos Tarantsec, orkestrerad av Anna Jansson som driver Krut Spatial Designstudio. Bild: Calle Ström
Annons

Marbach expanderar till Skandinavien genom förvärv

Stallinjestans

Marbach har förvärvat Stållinjestans Laserform AB i Malmö.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith i europeiskt leverantörsavtal för e-handelspåsar

E-handelspåsar i papper från Jonsac
Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac

Svenska Jonsac och DS Smith har skrivit produktionsavtal för e-handelspåsar som ska vara 100 procent fiberbaserade och återvinningsbara.

Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gaia Biomaterials tar in 50 miljoner för global expansion

Gaia biomaterials
Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials

Ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar, vårdförkläden och matkassar.

Gaia Biomaterials i Helsingborg har avslutat en nyemission på femtio miljoner kronor. Almi Invest Greentech och andra internationella samt inhemska investerare stödde emissionen, enligt ett pressmeddelande.

Pengarna ska främja marknadssatsningar i USA och Indien. Företaget tillverkar ett hemkomposterbart material baserat på krita. Detta ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar och matkassar.

Gaias material användes nyligen i ölglas på Formel 1-finalen i Abu Dhabi. Det används också i en mängd engångsprodukter för att ersätta fossil plast; från vårdförkläden till sugrör, matbehållare och engångskrukor.

Företagets produktionskapacitet ligger på upp till 50 000 ton per år.

Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Liplid gör sin första affär i Norge

Liplid 7500
Ämnen i artikeln: Liplid
Ämnen i artikeln: Liplid
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion stoppar finskt kartongbruk

metsae kemi

Riskerar att stå still i upp till tre månader.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papperstillverkare genomför ytterligare prisökningar på papper

Siktar på att genomföra en prisökning på minst 10 procent senast den 1 maj 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith skjuter upp deadline för bud

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri bryter ut försäljning och digitala tjänster – lanserar nytt varumärke

Delar

Nu ska tryckeriet helt fokusera på produktionen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget förstärker i ledningen

FotoJet
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Den forne försäljningschefen är tillbaka och går in en nyinrättad ledningsposition. En framåtlutad satsning för att bygga en starkare organisation, enligt företaget.

Patrick Söderberg har tidigare arbetat på Storbildsbolaget i Helsingborg mellan åren 2019 och 2021. Då i rollen som försäljningschef. Nu har han nyanställts. I februari började han på den nyinrättade tjänsten som vice vd med syftet att stärka företaget och ledningen för framtiden.

– Dels är jag tillbaka till något jag tror på. Det är ett väldigt starkt nischat företag i en stor grafisk marknad, säger han och tillägger att han känner stor uppbackning och ett förtroende från såväl anställda som vd:n Jonas Hellke.

Han säger att det var viktigt att tillsätta en ny roll för att axla framtiden.

– Dels för att få en översyn hur produktionen och kompetensen i företaget ser ut i dag, men också vad som behövs och hur den ska se ut i framtiden. Vart ska vi ta vägen i en framtid som fortsatt kommer att vara utmanande och om inte annat, omväxlande?, säger Patrick.

Operationellt och strategiskt arbete

I sin nya roll blir Patricks huvudsakliga uppgifter att leda företagets strategiska planer framåt, stärka ledningsgruppen samt ta ett operationellt ansvar för företagets teamledare.

– Det blir mycket strategiarbete och mycket kring det dagliga operationella. Det är det jag främst kommer att jobba med.

Patrick Storbildsbolaget
Patrick Söderberg ska jobba både stragiskt och operativt på sin nya position.

Jonas Hellke säger att företaget har mognat och växt och nu kommit till en punkt när det är dags att blicka in i framtiden mot att bli en större organisation. Det gör också att det blir en kontinuitet i mycket och att man ser saker som chef i en ledande person. Då går det inte att bygga allt som rör företaget kring en person.

Annons

– Nu bygger vi det hela mer kring de processer vi har och säkerställer det.

Investerat för framtiden

När Patrick Söderberg nu blivit vice vd säger Jonas Hellke att han nu än mer kommer att får möjlighet att fokusera på det han brinner för och tycker är roligt, bland annat försäljning och att utveckla kunder. Att det skulle vara tal om att trappa ner för egen del kommer inte på fråga.

Han säger att Storbildsbolagets strategiska arbete för framtiden tog höjd redan 2018 när de påbörjade investeringar i klimatsmarta och hållbara produktionsmetoder. Det var metoder som öppnade för nya möjligheter och en stark marknadsposition produktmässigt, men framförallt hållbara och effektivare produktionsflöden.

– I kombination med investeringar av automatiserade flöden, smarta verktyg, shop-lösningar och ett kliv framåt i vår digitala resa – står vi nu redo att ta nästa kliv framåt för att bygga företaget ytterligare starkare för kommande decennium.

”Fortsätta på inslagna banan”

Han ser ett stort värde i att fortsätta utveckla alla delar i produktionen och processer, från ax till limpa. Det är också något de förberett sig för senaste åren, inte minst sedan de flyttade in i sin nya fastighet med 3.500 kvadratmeter produktionsyta på Långeberga i södra Helsingborg i slutet av 2022, där de också tagit stora investeringar i automatiseringslösningar och maskiner inför framtiden. På företaget arbetar i dag 25 anställda.

– Vi ska fortsätta på den inslagna banan. Det finns ett behov att bli rationellare i produktionen av många olika anledningar. Dels för leveranssäkerheten, dels för att ha mindre handpåläggning på jobben för att det ska vara kostnadseffektivt, för vi agerar på en ganska utsatt marknad, säger han och tillägger att ur kundernas behov är det viktigt att fortsätta utveckla shop-lösningarna som är väldigt uppskattade.

Internt och externt arbete

Drygt en fjärdedel av Storbolagets ordrar kommer in via kundportaler i dag.

– En nyckelfaktor i den interna funktionen är att vara effektiva i produktionen och att vi jobbar rätt. Men givetvis handlar det om saker externt också. Alla de effektiviseringar vi gör internt kommer också behöva synas externt, alltså mot kund. Där har vi ett jobb att göra, framför allt konkretisera arbetet ut mot våra slutkunder vad nyttan är med våra webbshoppar som vi haft och arbetat med i sex år, säger Patrick Söderberg.

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stark försäljning i Norden för tillverkare av offsetpressar

Morten

Det blev ett tionde år i rad med vinst, och fjolåret gav tre gånger högre vinst än 2022. Starkt bidragande var fyra stora installationer av trycklinjer hos förpackningskunder i Sverige och Danmark under 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons