Expert svarar på frågor kring framtidens kontor och showroom

Anna Jansson hjälper företag att göra arbetsplatsen till en tydligare del av varumärket.
Anna Jansson hjälper företag att göra arbetsplatsen till en tydligare del av varumärket. Calle Ström

Så här skapar du en arbetsplats som inte bara är trivsam – utan också genererar och konverterar kunder.

Branschkoll har pratat med Anna Jansson som är expert på att göra arbetsplatsen till en del av varumärkeskommunikationen.

Tryck på pennor och papper i alla ära – men hur får du din arbetsplats att vara en del ditt varumärke, kan du stänga en deal med hjälp av atmosfären i entrén och vad kommer krävas för att få medarbetarna att trivas på kontoret post Covid-19?

Anna Jansson driver företaget Krut, som hjälper andra företag och organisationer att få en arbetsplats som såklart är trivsam, men också som genererar och konverterar kunder något som Anna menar är en aspekt det pratas för lite om.

– Självklart ska det vara en bra arbetsmiljö, fint och mysigt, bra ljus och bra luft, det är steg ett. Men tar man det en nivå till så handlar det också om att lyfta sitt varumärke i rummet, konvertera kunder och skapa profit och det är det jag vill hjälpa mina kunder med, säger Anna Jansson och fortsätter:

– Kontoret eller arbetsplatsen är ju en väsentlig del av ett företags verksamhet och jag tycker varumärket ska tränga igenom överallt i den miljön. Och ärligt talat fattar jag inte varför det inte är särskilt vanligt idag. Många gånger är ju rummet det första du beskriver, ta en resturang till exempel innan du kommer till själva maten så har du redan bildat dig en uppfattning om både atmosfären och personalen. Och när du berättar för vännerna dagen efter är det troligt att du börjar med att beskriva hur mysigt det var, eller hur ofräscht för den delen. Idag ser alltför många på arbetsplatsen som ett tomt skal som ska fyllas med några anställda och sen är man nöjd.

Hur går det här till i praktiken?

Lilla mötesrummet påTarantsecs Stockholms-kontor inrett av Krut Spatial Designstudio. Artist-planscherna fungerar både som inredning och som en trevlig påminnelse om att man jobbar med live-arrangemang. Bild: Calle Ström

– Varje företag och varje arbetsplats har ju sina unika förutsättningar och kräver sin egen analys. Men när jag gjorde Tarantsecs kontor tillexempel, som är ett företag som sysslar evenemangs-säkerhet så tog jag fasta på deras arbete genom att använda material från arenor, olika grövre material, perforerad metall och betong exempelvis. I just deras fall hade de dessutom kontoret i Tele2s arena med vita generiska väggar, så de efterfrågade framförallt mer ljus och luft, alltså typ våra basala mänskliga behov, säger Anna och lägger till att det största glädjemomentet och yttersta beviset på att den totala omvandlingen av Tarantsecs kontor var lyckad, var att även bolagets externa kunder ville komma dit och jobba för de trivdes så bra i den nya kontorsmiljön.

Anna ger också ett fiktivt exempel på studs kring vad några av Branschkolls läsare kan hitta på för att få en arbetsplats som är mer varumärkesbyggande.

– Säg att du sysslar med arbetskläder tillexempel, då kan man exempelvis börja med att titta på företagets värdeord finns det något vi kan lyfta där, finns det något i företagets historia vi kan använda oss av och bygga vidare på. Kanske kan vi ha bilder från fabriken på väggarna för att påminna oss själva om vad det är vi arbetar med. Kanske kan vi klä några av våra fåtöljer i samma material som arbetskläderna är i. Vi kan jobba med belysning för att förstärka kommunikation eller produkter som vi tycker är extra viktiga att de syns, det finns hundratals saker man göra för att få en arbetsplats som påminner både kunder och anställda om vad verksamheten står och går för.

Tre proffstips från Anna:

Två arbetsplatser på Tarantsecs nyinredda kontor. Bild: Calle Ström
  • I ett större kontorsrum behövs cirka sju ljuspunkter för att man ska må så bra som möjligt.
  • Växter blir allt mer populärt och det ökar vårt generella välmående. Men faktum är att även plastväxter och tilll och med bilder på växter har likvärdiga positiva effekter. Så om du inte gillar att vattna, köp en plastblomma eller sätt upp tavlor eller tapeter med växtmotiv.
  • Optimera dina lokaler – många betalar tiotusentals kronor i månaden för kontor på fina adresser och så gör man inget för att optimera ytan och höja trivseln för både de som arbetar och kunderna på besök. Det är som att köpa en julgran utan att dekorera den.

Hur ser framtidens kontor ut?

Vi är på väg ut ur en pandemi, många har blivit vana vid att jobba hemifrån åtminstone ett par dagar i veckan, hur ser framtidens arbetsplats ut?

– Det kommer rapporter om att anställda generellt har svårt att gå tillbaka till en arbetssituation där du jobbar heltid inne på kontoret, vissa tycker det är kul såklart men du måste erbjuda dina anställda något de vill ha. Det måste finnas någon vinning med att gå till kontoret, och då pratar vi alltså för den anställde snarare än för företaget, säger Anna och fortsätter:

– Hang out spaces blir alltid trendigare, en allt större anledning till att man kommer in till jobbet nu för tiden är för att umgås med kollegorna, inte bara sitta vid skrivbordet, för det kan du göra hemma. Det är de funktionerna du inte kan göra hemma som kommer bli viktigare, workshops, brainstorming eller ”labb”-miljö, mötesrummen kommer också bli allt viktigare och vi kommer ställa högre krav på den digitala utrustningen som används.

Konsultbolag är duktiga på att påminna sina anställda om var de befinner sig någonstans

När jag hör Anna berätta om de möjligheter och fördelar hon ser, så känns det nästan som hon tänker precis som vi gör, alltså vi som jobbar med produktmedia och fysisk kommunikation, men att hon ser hela rummet, eller hela arbetsplatsen som en stor ”profilprodukt”. Men inte en kitschig sådan, utan en läcker, modern och hållbar profilprodukt.

Hon säger att hon observerat att konsultbolaget Academic Works är en aktör som är duktig på att använda sin arbetsplats till varumärkeskommunikation, inte minst genom merchandise.

– På Academic Works kontor i Göteborg exempelvis har de jobbat mycket med sina varumärkesfärger, och även med merchandise. Något som bidrar till att du kommer ihåg att du tillhör Academic Work även när du är ute på andra konsultuppdrag, säger hon och fortsätter:

– Det är väldigt viktigt att veta, vad det är man jobbar med eller vad det är man jobbar för och att du hela tiden har med dig de värdena som företaget du jobbar med står för. Att ditt företags värdeord och core business finns som en central del av verksamheten och inte bara är något du blir påmind om en gång i halvåret i någon workshop, vi måste bli påminna om ”vad” och ”varför” dagligen och här har rummet verkligen något att erbjuda, avslutar Anna Jansson.

Om Anna Jansson:

  • Fyller 30 i år och är bosatt i Göteborg.
  • Alltid varit intresserad av hur rum fungerar, den kognitiva psykologin som ligger bakom hur vi beter oss och uppfattar rum.
  • Driver det egna företaget Krut (spatial designstudio) Namnet ”Krut” kommer från att hon tycker vi lägger för lite krut på att se våra kontor/arbetsplatser som en resurs i att stärka varumärket/förmedla ett budskap.
  • Studerat ”rumslig gestaltning” och marknadsföring på bland annat Mälardalens Högskola.
  • Ordnar självklart en bra arbetsmiljö men brinner och fokuserar extra mycket på varumärkeskommunikation i i det rumsliga mediet.

Om du vill prata mer med Anna om kontor, inredning och hur man får till en bra arbetsplats når du henne via webbplats eller e-post: anna@krutspatialdesign.com

Loungehörnan hos Tarantsec, orkestrerad av Anna Jansson som driver Krut Spatial Designstudio. Bild: Calle Ström
Annons

Två digitalinvesteringar i Norge

Visutech har sålt sin första Kyocera inkjet som går till ett icke namngivet interntryckeri i Norge. Installationen ska ske under juni månad.

Pressen ska utrustas med en extra feeder, stacker och bookletmaker samt en inline trimmer och fyrkantsrygg från SDD. Kunden har också valt Kyoceras större bläcksystem med 3 liters bläck för att kunna komma åt ännu lägre körkostnader, säger Visutech i ett pressmeddelande.

Oslotryckeri köper Indigo

Samtidigt meddelar Visutech att man också har sålt en HP Indigo i Norge.

Det är Oslo digitaltrykk i centrala Oslo som satsar vidare med HP Indigo. De har sedan tidigare en HP Indigo 5500 och nu byter man den mot en HP Indigo 7800.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu måste trycksaksköparna ha längre framförhållning

Artikel i Sveriges alla dagstidningar om utmaningarna i tryckeribranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu finns äntligen skjortor anpassade efter kvinnor – ”En idé som legat och gnagt i 10 år”

Det är bara någon månad sedan den första leveransen med rykande färska skjortor helt anpassade för kvinnor landade hosCamilla Slinga och hennes nystartade företag Beyondfit.

Idén är enkel, ändå har den inte gjorts tidigare, snygga skjortor som radierar business och rymmer en byst!

– Jag har haft skjorta på mig i 30 år och det var alltid samma problem jag fick köpa 4-5 storlekar för stora skjortor och det blev alltid en glipa mellan knapparna över bysten och då är jag inte på något sätt storbystad, säger Camilla och fortsätter:

– Vi startade Beyondfit i september 2021 men det är en idé som legat och gnagt i tio år kan man säga och nu var det dags att ta tag i det. Skjortan har vi utvecklat under ett års tid och jag har tagit hjälp både från branschen och från en jätteduktig sömmerska. Det är förfärligt att det inte funnits mer kläder anpassade efter kvinnor, sen vill inte alla kvinnor ha en skjorta, men alla ska åtminstone ha det valet.

Med ’vi’ menar Camilla, hennes man och två söner som hjälper till när och där det behövs, men det är hon som jobbar heltid på företaget och är runt och träffar alla kunderna.

Med en ingenjörs precision – 60 graders tvätt, 3 procent stretch, OEKO TEX 100 och tillverkat i Europa

Camilla som är maskiningenjör i botten säger att hon brinner för det praktiska, själva funktionen och planen just nu är en skjorta, tre färger (vit, svart och blå) och fullt fokus på funktion, funktion, funktion. När man är i mål kommer man kunna erbjuda skjortan i 42 olika storlekar.

Camilla berättar att hon pratade med Felestads vd Linda Rosberg innan hon drog igång och frågade henne vad det är profilbranschen vill ha.

– Linda svarade att i de bästa av världar vill vi ha 60 graders tvätt, 3 procent stretch OEKO TEX 100 och tillverkat i Europa, så jag lyckades hitta ett tyg med precis de kriterierna, och så har vi vår tillverkning i Litauen, förklarar Camilla och fortsätter:

– När jag inte har tidigare branscherfarenhet och dessutom vill slå mig in som en ny aktör kändes det viktigt att få allt rätt från början och det känns det som vi har lyckats med. Jag har fått ett helt magiskt bemötande av branschen, även om det inte blivit några större ordrar ännu så är alla så glada när jag besöker dem.

”De mest fantastiska är att se blicken i deras ögon när de knäpper skjortan”

Feedbacken har varit magisk säger du, berätta om något speciellt ögonblick?

– De mest fantastiska är blicken i ögonen när man är ute hos en företag i branschen och någon i personalen tar på sig en skjorta och börjar knäppa och när de kommer till bysten så går allt att knäppa utan att man måste krångla eller dra ihop. Allt får plats och är format på rätt sätt och när man då ser glädjen och förvåningen i deras ögon, det är det bästa!

Ligger med hos Unitedprofile

Beoyndfits skjortor finns nu också hos Unitedprofile där alla ansluta återförsäljare kan hitta dem.

– Jag hörde talas om Unitedprofile tack vare mina kunder som berättade att det var enklaste sättet för mig att få volym på min försäljning. Klart det är en del pengar för oss i början att ligga med där, eftersom man gärna vill lägga pengarna på utveckling och bygga upp lager. Men jag är helt säker på att det kommer generera pengar i det långa loppet. När man får kontakt med kunder känns det inte som att man är ute och kränger utan som att man hjälper dem lösa ett problem som funnits länge.

Tala om för era kunder att den här möjligheten finns nu

I augusti ska du ställa ut på Nordic Profile Fair, vad hoppas du det ska leda till?

– Jag hoppas så många som möjligt kommer förbi mig, säger hej och testar produkten och förstår att det här nu finns på marknaden. Och så hoppas jag att fler återförsäljare berättar för sina kunder att det nu finns en möjlighet för tjejer att ha skjorta på sig i rätt storlek och få plats i den. För om ingen vet att våra skjortor finns så kommer ingen fråga efter dem, jag hoppas profilbranschen upptäcker mig helt enkelt och att kännedomen om vår produkt når deras kunder, avslutar Camilla Slinga vd på Beyondfit.

Besök www.beyondfit.se för mer information och säg hej till Camilla som kommer finnas i monter C06:38 under Nordic Profile Fair.

Modell iklädd skjortan som Beyondfit utvecklat.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Du vill träffa kunden, men vill kunden träffa dig? Framtidens B2B-försäljning är hybrid

Dagens B2B-kunder är tydliga med vad de vill ha, fler kontaktvägar, mer bekvämlighet och en personligare upplevelse, hur når man då dit?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

MQ om B2B-satsningen – ”flera nya företagsavtal har slutits”

MQ kläder b2b
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sydkorea kan inte få nog av svenska disktrasor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky gör sitt första förvärv i den nya skruden

Ämnen i artikeln: Voky

Det har gått lite mer än två månader sedan Profilservice blev till Voky och nu gör man sitt första förvärv under det nya varumärket.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska vd:n får lämna Under Armour

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour

Patrik Frisk får nu lämna den globala klädjätten Under Armour där han varit vd sedan januari 2020, bolagets aktie är nere nästan 50 procent under hans tid vid rodret. Det är Dagens Industri som skriver om detta.

Under Armour har haft flera ”kriser” senaste åren, bland annat blev man stämda av UCLA på 200 miljoner dollar då universitet ansåg att de inte levde upp till sitt sponsorkontrakt.

LÄS OCKSÅ: UCLA stämmer Under Armour på 200 miljoner dollar

Och under hösten 2020 tvingades man säga upp 600 personer på grund av tappad försäljning under pandemin.

Patrik Frisk lämnar vd-posten den 1 juni och jakten på efterträdare pågår för fullt, han kommer dock finnas kvar i organisationen ett tag till och göra konsultuppdrag. Vart svensken, som bland annat tidigare jobbat på Ivanhoe och Lager 157, tar vägen härnäst återstår att se.

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ernst Alexis tidigare ägare i live-intervju om nya varumärket Aplared

Johan Pettersson som tillsammans med sin bror Tobias Petterson tidigare drev Ernst Alexis och som nu startat upp det nya varumärket Aplared blev intervjuad av Ehandel under Live Expo-mässan i slutet av april.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lynka har anställt över 50 ukrainska flyktingar

När Ryssland invaderade gick några aktörer, däribland Lynka, ut och sa att man skulle hjälpa till genom att anställa ukrainska flyktingar, sagt och gjort – bolaget har nu anställt över 50 stycken till sin fabrik i Polen.

– De hade ett normal liv för en månad sen, deras män, söner och fäder går omkring med AK-47:or och försvarar sitt land samtidigt som de är här varje dag och undrar ifall deras familj är säker. Jag var tvungen att göra något för att hjälpa de här människorna, säger Lynkas grundare John Lynch, skriver P&P.

Lynka är en av Polens större profilaktörer med verksamhet i större delen av Europa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]