Expert svarar på frågor kring framtidens kontor och showroom

Anna Jansson hjälper företag att göra arbetsplatsen till en tydligare del av varumärket.
Anna Jansson hjälper företag att göra arbetsplatsen till en tydligare del av varumärket. Calle Ström

Så här skapar du en arbetsplats som inte bara är trivsam – utan också genererar och konverterar kunder.

Branschkoll har pratat med Anna Jansson som är expert på att göra arbetsplatsen till en del av varumärkeskommunikationen.

Tryck på pennor och papper i alla ära – men hur får du din arbetsplats att vara en del ditt varumärke, kan du stänga en deal med hjälp av atmosfären i entrén och vad kommer krävas för att få medarbetarna att trivas på kontoret post Covid-19?

Anna Jansson driver företaget Krut, som hjälper andra företag och organisationer att få en arbetsplats som såklart är trivsam, men också som genererar och konverterar kunder något som Anna menar är en aspekt det pratas för lite om.

– Självklart ska det vara en bra arbetsmiljö, fint och mysigt, bra ljus och bra luft, det är steg ett. Men tar man det en nivå till så handlar det också om att lyfta sitt varumärke i rummet, konvertera kunder och skapa profit och det är det jag vill hjälpa mina kunder med, säger Anna Jansson och fortsätter:

– Kontoret eller arbetsplatsen är ju en väsentlig del av ett företags verksamhet och jag tycker varumärket ska tränga igenom överallt i den miljön. Och ärligt talat fattar jag inte varför det inte är särskilt vanligt idag. Många gånger är ju rummet det första du beskriver, ta en resturang till exempel innan du kommer till själva maten så har du redan bildat dig en uppfattning om både atmosfären och personalen. Och när du berättar för vännerna dagen efter är det troligt att du börjar med att beskriva hur mysigt det var, eller hur ofräscht för den delen. Idag ser alltför många på arbetsplatsen som ett tomt skal som ska fyllas med några anställda och sen är man nöjd.

Hur går det här till i praktiken?

Lilla mötesrummet påTarantsecs Stockholms-kontor inrett av Krut Spatial Designstudio. Artist-planscherna fungerar både som inredning och som en trevlig påminnelse om att man jobbar med live-arrangemang. Bild: Calle Ström

– Varje företag och varje arbetsplats har ju sina unika förutsättningar och kräver sin egen analys. Men när jag gjorde Tarantsecs kontor tillexempel, som är ett företag som sysslar evenemangs-säkerhet så tog jag fasta på deras arbete genom att använda material från arenor, olika grövre material, perforerad metall och betong exempelvis. I just deras fall hade de dessutom kontoret i Tele2s arena med vita generiska väggar, så de efterfrågade framförallt mer ljus och luft, alltså typ våra basala mänskliga behov, säger Anna och lägger till att det största glädjemomentet och yttersta beviset på att den totala omvandlingen av Tarantsecs kontor var lyckad, var att även bolagets externa kunder ville komma dit och jobba för de trivdes så bra i den nya kontorsmiljön.

Anna ger också ett fiktivt exempel på studs kring vad några av Branschkolls läsare kan hitta på för att få en arbetsplats som är mer varumärkesbyggande.

– Säg att du sysslar med arbetskläder tillexempel, då kan man exempelvis börja med att titta på företagets värdeord finns det något vi kan lyfta där, finns det något i företagets historia vi kan använda oss av och bygga vidare på. Kanske kan vi ha bilder från fabriken på väggarna för att påminna oss själva om vad det är vi arbetar med. Kanske kan vi klä några av våra fåtöljer i samma material som arbetskläderna är i. Vi kan jobba med belysning för att förstärka kommunikation eller produkter som vi tycker är extra viktiga att de syns, det finns hundratals saker man göra för att få en arbetsplats som påminner både kunder och anställda om vad verksamheten står och går för.

Tre proffstips från Anna:

Två arbetsplatser på Tarantsecs nyinredda kontor. Bild: Calle Ström
  • I ett större kontorsrum behövs cirka sju ljuspunkter för att man ska må så bra som möjligt.
  • Växter blir allt mer populärt och det ökar vårt generella välmående. Men faktum är att även plastväxter och tilll och med bilder på växter har likvärdiga positiva effekter. Så om du inte gillar att vattna, köp en plastblomma eller sätt upp tavlor eller tapeter med växtmotiv.
  • Optimera dina lokaler – många betalar tiotusentals kronor i månaden för kontor på fina adresser och så gör man inget för att optimera ytan och höja trivseln för både de som arbetar och kunderna på besök. Det är som att köpa en julgran utan att dekorera den.

Hur ser framtidens kontor ut?

Vi är på väg ut ur en pandemi, många har blivit vana vid att jobba hemifrån åtminstone ett par dagar i veckan, hur ser framtidens arbetsplats ut?

– Det kommer rapporter om att anställda generellt har svårt att gå tillbaka till en arbetssituation där du jobbar heltid inne på kontoret, vissa tycker det är kul såklart men du måste erbjuda dina anställda något de vill ha. Det måste finnas någon vinning med att gå till kontoret, och då pratar vi alltså för den anställde snarare än för företaget, säger Anna och fortsätter:

– Hang out spaces blir alltid trendigare, en allt större anledning till att man kommer in till jobbet nu för tiden är för att umgås med kollegorna, inte bara sitta vid skrivbordet, för det kan du göra hemma. Det är de funktionerna du inte kan göra hemma som kommer bli viktigare, workshops, brainstorming eller ”labb”-miljö, mötesrummen kommer också bli allt viktigare och vi kommer ställa högre krav på den digitala utrustningen som används.

Konsultbolag är duktiga på att påminna sina anställda om var de befinner sig någonstans

När jag hör Anna berätta om de möjligheter och fördelar hon ser, så känns det nästan som hon tänker precis som vi gör, alltså vi som jobbar med produktmedia och fysisk kommunikation, men att hon ser hela rummet, eller hela arbetsplatsen som en stor ”profilprodukt”. Men inte en kitschig sådan, utan en läcker, modern och hållbar profilprodukt.

Hon säger att hon observerat att konsultbolaget Academic Works är en aktör som är duktig på att använda sin arbetsplats till varumärkeskommunikation, inte minst genom merchandise.

– På Academic Works kontor i Göteborg exempelvis har de jobbat mycket med sina varumärkesfärger, och även med merchandise. Något som bidrar till att du kommer ihåg att du tillhör Academic Work även när du är ute på andra konsultuppdrag, säger hon och fortsätter:

– Det är väldigt viktigt att veta, vad det är man jobbar med eller vad det är man jobbar för och att du hela tiden har med dig de värdena som företaget du jobbar med står för. Att ditt företags värdeord och core business finns som en central del av verksamheten och inte bara är något du blir påmind om en gång i halvåret i någon workshop, vi måste bli påminna om ”vad” och ”varför” dagligen och här har rummet verkligen något att erbjuda, avslutar Anna Jansson.

Om Anna Jansson:

  • Fyller 30 i år och är bosatt i Göteborg.
  • Alltid varit intresserad av hur rum fungerar, den kognitiva psykologin som ligger bakom hur vi beter oss och uppfattar rum.
  • Driver det egna företaget Krut (spatial designstudio) Namnet ”Krut” kommer från att hon tycker vi lägger för lite krut på att se våra kontor/arbetsplatser som en resurs i att stärka varumärket/förmedla ett budskap.
  • Studerat ”rumslig gestaltning” och marknadsföring på bland annat Mälardalens Högskola.
  • Ordnar självklart en bra arbetsmiljö men brinner och fokuserar extra mycket på varumärkeskommunikation i i det rumsliga mediet.

Om du vill prata mer med Anna om kontor, inredning och hur man får till en bra arbetsplats når du henne via webbplats eller e-post: anna@krutspatialdesign.com

Loungehörnan hos Tarantsec, orkestrerad av Anna Jansson som driver Krut Spatial Designstudio. Bild: Calle Ström
Annons

Välkommen till nya Branschtorget

En plats för alla i branschen att hitta inspiration och nyheter kring material, maskiner, mjukvara och utbildningar för grafisk produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland DG utökar med sex nya modeller i Truevis-serien

Har nu tre olika bläck – och en helt ny 64-tums skrivare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Specialpappers-tillverkare ansöker om konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investerar i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]