Logga in

Exakta köper Strokirk Landströms

25 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lidköpingstryckeriet Strokirk Landströms förvärvas i sin helhet av Exakta. Därmed får Exakta in ytterligare 100 miljoner i omsättning och 60 medarbetare som idag jobbar på Strokirk Landströms – som också finns med kontor i Karlstad, Skövde och Stockholm.

– Avsikten initialt är att driva verksamheten vidare utan förändring. Vi kommer lägga en plan de kommande månaderna för att optimera integrationen mellan bolagen. Vi ser stora möjligheter att med Exaktas breda erbjudande nå ut till Strokirks lojala kundbas och därmed bygga lönsammare och starkare kundrelationer, säger Håkan Larsson i en kommentar till Branschkoll.

Man uppger att en av anledningarna till affären är att Strokirk Landströms nu får tillgång till en ”palett” av digitala lösningar som Exakta redan investerat i.

– Det krävs rätt mycket investeringar för att vara med där och Exakta hade redan den paletten så därför kändes det rätt bra, säger Michael Kaufmann, vd och delägare i Strokirk Landströms till Nya Lidköpings-tidningen.

Michael Kaufmann blir kvar som chef för Lidköping, Karlstad, Skövde och Stockholm.

Exakta uppger att man nu omsätter 600 miljoner kronor och har 260 anställda. Koncernchef Håkan Larsson säger att ”jag vill hellre ha dem i vårt lag än som motståndare”.

Till Nya Lidköpings-tidningen uppges att verksamheten i Lidköping ska finnas kvar som tidigare.

Exakta är just nu i full färd med att investera i en produktionsanläggning och ett nytt huvudkontor i Malmö på nästan 15.000 kvadratmeter.

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)