Logga in

Exakta investerar stort i inkjet

09 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Patrick Andersson, vd för Exakta Print, berättar om satsningen på Inkjet.

Exakta väljer inkjet som plattform när man nu investerar i flera nya tryckpressar.

Exaktakoncernen med bas i Malmö har länge legat i framkant vad gäller teknikutvecklingen. När man nu investerar stora belopp i nästa generations tryckpressar har man valt att investera i två inkjetpressar. Patrick Andersson som är vd för Exakta Print kommenterar investering för Branschkoll:

– Den här investeringen ligger helt i linje med vår strategi att bli nummer ett i Sverige. Vi vill ligga i framkant och erbjuda marknaden den optimala produktionsmetoden för dess behov. Det finns spännande tillväxtområde i vår bransch där vi nu får en komplett lösning för effektiv produktion, säger Patrick Andersson som är vd för Exakta Print till Branschkoll

Ni valde mellan offset och inkjet i den här investeringen – hur gick tankarna?

– Vi är mitt i en integrationsfas av ett förvärv och behövde mer produktionskapacitet. Vi följer utvecklingen av branschen och vår marknad och när vi analyserar detta i detalj så känns inkjet helt rätt. Flexibel och automatiserad produktion samt effektivare efterbehandling fick oss att välja inkjet.

Två pressar för olika ändamål

För Exakta handlade det om att kunna producera trycksaker i upplagor mellan 300 och 1500 exemplar på ett kostnadseffektivt sätt. Man såg ett glapp mellan offset och den befintliga digitalproduktionen och här kommer två inkjetpressar från Canon att sättas in. Båda pressarna är baserade på rulltryck där man trycker från rulle till rulle för att sedan efterbehandla ”offline”.

För tryck på bestrukna papperskvaliteter köper man en Prostream 1000 som trycker dubbelsidigt i en hastighet på 80 meter per minut. Bredden på rullen är 540 mm och omräknat till arktryck innebär detta att man kan producera nära 7.000 B2-ark (50×70 cm) 4+4 per timme.

Prostream 1000 klarar produktion på papper från 40 och upp till 300 gram och kräver inget specialbehandlat papper – man trycker på samma kvaliteter som i offsetproduktioner.

Detta blir den första Prostream 1000 som installeras i Sverige. Sedan tidigare finns samma maskin i Europa på Eversfrank i Hamburg och hos Pixartprinting i Italien.

Man har också köpt en Colorstream 6900 Chroma som framför allt är lämpad för att trycka på obestrukna papper. Här är det mer traditionellt bok- och utbildningsmaterial som kommer att produceras. Enligt Patrick Andersson är kvalitén på trycket numera en icke-fråga.

– Kvaliteten i främst Canon Prostream imponerar, säger Patrick.

Specialanpassad efterbehandling

Utöver de två pressarna investerar man också stort i ny utrustning för efterbehandling från Hunkeler och Müller Martini som möjliggör produktion av både limbundna och häftade böcker och broschyrer på ett effektivt sätt.Man kan också få ut ark för fortsatt bearbetning i den befintliga produktionen.

På frågan om hur stor investeringen är i pengar svarar Patrick – ”jättestor”. Installationen har startat och allt ska vara klart redan i oktober.

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)