Logga in

Exakta investerar stort i inkjet

09 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Patrick Andersson, vd för Exakta Print, berättar om satsningen på Inkjet.

Exakta väljer inkjet som plattform när man nu investerar i flera nya tryckpressar.

Exaktakoncernen med bas i Malmö har länge legat i framkant vad gäller teknikutvecklingen. När man nu investerar stora belopp i nästa generations tryckpressar har man valt att investera i två inkjetpressar. Patrick Andersson som är vd för Exakta Print kommenterar investering för Branschkoll:

– Den här investeringen ligger helt i linje med vår strategi att bli nummer ett i Sverige. Vi vill ligga i framkant och erbjuda marknaden den optimala produktionsmetoden för dess behov. Det finns spännande tillväxtområde i vår bransch där vi nu får en komplett lösning för effektiv produktion, säger Patrick Andersson som är vd för Exakta Print till Branschkoll

Ni valde mellan offset och inkjet i den här investeringen – hur gick tankarna?

– Vi är mitt i en integrationsfas av ett förvärv och behövde mer produktionskapacitet. Vi följer utvecklingen av branschen och vår marknad och när vi analyserar detta i detalj så känns inkjet helt rätt. Flexibel och automatiserad produktion samt effektivare efterbehandling fick oss att välja inkjet.

Två pressar för olika ändamål

För Exakta handlade det om att kunna producera trycksaker i upplagor mellan 300 och 1500 exemplar på ett kostnadseffektivt sätt. Man såg ett glapp mellan offset och den befintliga digitalproduktionen och här kommer två inkjetpressar från Canon att sättas in. Båda pressarna är baserade på rulltryck där man trycker från rulle till rulle för att sedan efterbehandla ”offline”.

För tryck på bestrukna papperskvaliteter köper man en Prostream 1000 som trycker dubbelsidigt i en hastighet på 80 meter per minut. Bredden på rullen är 540 mm och omräknat till arktryck innebär detta att man kan producera nära 7.000 B2-ark (50×70 cm) 4+4 per timme.

Prostream 1000 klarar produktion på papper från 40 och upp till 300 gram och kräver inget specialbehandlat papper – man trycker på samma kvaliteter som i offsetproduktioner.

Detta blir den första Prostream 1000 som installeras i Sverige. Sedan tidigare finns samma maskin i Europa på Eversfrank i Hamburg och hos Pixartprinting i Italien.

Man har också köpt en Colorstream 6900 Chroma som framför allt är lämpad för att trycka på obestrukna papper. Här är det mer traditionellt bok- och utbildningsmaterial som kommer att produceras. Enligt Patrick Andersson är kvalitén på trycket numera en icke-fråga.

– Kvaliteten i främst Canon Prostream imponerar, säger Patrick.

Specialanpassad efterbehandling

Utöver de två pressarna investerar man också stort i ny utrustning för efterbehandling från Hunkeler och Müller Martini som möjliggör produktion av både limbundna och häftade böcker och broschyrer på ett effektivt sätt.Man kan också få ut ark för fortsatt bearbetning i den befintliga produktionen.

På frågan om hur stor investeringen är i pengar svarar Patrick – ”jättestor”. Installationen har startat och allt ska vara klart redan i oktober.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.