Logga in

Exakta förvärvar två fotoföretag

08 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Exakta växer kraftigt genom förvärven.

Exakta Group har förvärvat Viron Group med bolagen Photomic och Kungsfoto. Affären har varit på gång under en längre tid och i mars kommunicerades att den blivit klar och i slutet av april tog man över vd-posterna i de två bolagen.

Exaktakoncernen har sedan tidigare en stor skolfotoverksamhet under namnet Exakta foto som omsatte 60 miljoner kronor under 2018. De två bolagen som nu tillkommer hade tillsammans en omsättning på 85 miljoner kronor under 2019. År 2018 köpte man bolaget Svenskt Skolfoto Bildinformation i Nyköping som då omsatte cirka 30 miljoner kronor. Exakta blir i och med förvärven en klart dominerande aktör inom området.

Förutom skolfoto så är Photomic sedan flera år tillbaka officella fotografer för Vasaloppet. Både Kungsfoto och Photomic säljer också ett stort antal andra produkter som baseras på personliga bilder.

– Genom stora satsningar på ny digital teknik har vi inte bara digitaliserat Photomic och Kungsfoto sedan 2011, utan också bidragit till att utveckla branschen mot en mer kundinriktad och hållbar affärsmodell. Exakta Foto får nu de förutsättningar som krävs för att fortsätta vidareutveckla verksamheten i en marknad med tuff konkurrens, säger Peter Mattisson, vd & koncernchef på Cimon som är säljare i affären i ett meddelande.

I ett meddelande skriver man att Cimon sedan 2011 har varit ägare till Viron Group. Fokus har varit att utveckla e-handelsverksamhet och digitala distributionslösningar inom media och bildområdet kopplat mot framförallt skola. I denna bolagsgrupp har flera verksamheter utvecklats såsom Photomic och Kungsfoto, men också flera nya varumärken har skapats som till exempel Galio of Sweden. Sedan några år tillbaka har dock Viron Group renodlats till att helt fokusera på skolfoto och sportfoto med bolagen Photomic och Kungsfoto. De övriga bolagen finns som egna verksamheter i Cimon-gruppen och berörs ej av affären.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)