Logga in

Exakta förvärvar två fotoföretag

08 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Exakta växer kraftigt genom förvärven.

Exakta Group har förvärvat Viron Group med bolagen Photomic och Kungsfoto. Affären har varit på gång under en längre tid och i mars kommunicerades att den blivit klar och i slutet av april tog man över vd-posterna i de två bolagen.

Exaktakoncernen har sedan tidigare en stor skolfotoverksamhet under namnet Exakta foto som omsatte 60 miljoner kronor under 2018. De två bolagen som nu tillkommer hade tillsammans en omsättning på 85 miljoner kronor under 2019. År 2018 köpte man bolaget Svenskt Skolfoto Bildinformation i Nyköping som då omsatte cirka 30 miljoner kronor. Exakta blir i och med förvärven en klart dominerande aktör inom området.

Förutom skolfoto så är Photomic sedan flera år tillbaka officella fotografer för Vasaloppet. Både Kungsfoto och Photomic säljer också ett stort antal andra produkter som baseras på personliga bilder.

– Genom stora satsningar på ny digital teknik har vi inte bara digitaliserat Photomic och Kungsfoto sedan 2011, utan också bidragit till att utveckla branschen mot en mer kundinriktad och hållbar affärsmodell. Exakta Foto får nu de förutsättningar som krävs för att fortsätta vidareutveckla verksamheten i en marknad med tuff konkurrens, säger Peter Mattisson, vd & koncernchef på Cimon som är säljare i affären i ett meddelande.

I ett meddelande skriver man att Cimon sedan 2011 har varit ägare till Viron Group. Fokus har varit att utveckla e-handelsverksamhet och digitala distributionslösningar inom media och bildområdet kopplat mot framförallt skola. I denna bolagsgrupp har flera verksamheter utvecklats såsom Photomic och Kungsfoto, men också flera nya varumärken har skapats som till exempel Galio of Sweden. Sedan några år tillbaka har dock Viron Group renodlats till att helt fokusera på skolfoto och sportfoto med bolagen Photomic och Kungsfoto. De övriga bolagen finns som egna verksamheter i Cimon-gruppen och berörs ej av affären.

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)