Exakta Creative söker Art director

De senaste åren har varit framgångsrika för oss och vi fortsätter att växa. Nu behöver vi förstärka vårt team med en vass Art director/Creative director som brinner för att utveckla så väl våra kunder som teamet hos oss och alltid strävar efter att vi som bolag ska bli bättre och överträffa våra kunders förväntningar.

Som Art director/Creative director hos oss är du prestigelös och har stor vana vid att arbeta kreativt och strategiskt med kundens och målgruppens önskemål och behov i fokus. Du jobbar utifrån genomtänkta mål och strategier, leder teamet rätt och inspirerar till kreativitet på högsta nivå. Du har en hög strategisk kompetens kombinerat med en stark formkänsla, stort engagemang och kreativ höjd. Du är van vid att vara med och hålla i den kreativa delen i uppdragen hela vägen från brief till leverans och är noggrann i ditt arbete. Du är inte rädd för att själv hugga tag i olika delar av projektet i allt från att göra ut original eller stå bakom kameran, du är helt enkelt flexibel och gör vad som krävs för att vi ska leverera på topp.

Du har lika stor erfarenhet av digitala kanaler som analoga, och du har en god kunskap inom medielandskapet. Du är intresserad av branschen och tillgodoser dig själv dagligen med ny kunskap och samlar inspiration från vår omvärld och allt som rör kommunikationsområdet och brinner för att ständigt förbättra dig själv och bolaget.

Våra kunder finns spridda i hela landet och vi arbetar med projekt som omfattar allt från varumärkeskoncept till grafisk formgivning, webb, content, trycksaker, sociala medier, foto, film och 3D. Du kommer att utgå från något av våra moderna kontor i Malmö alt. Hässleholm. Inspireras du av en miljö med högt i tak, kreativa kollegor med stort engagemang kombinerat med spännande projekt? Då tycker vi att du ska söka!

Vi söker dig som:

  • Är prestigelös, engagerad, effektiv och ordningsam.
  • Är formstark och kreativ och har en stor passion för kommunikation.
  • Har flera års erfarenhet som AD/CD på någon byrå eller inhouse.
  • Har bred kompetens inom olika kommunikationskanaler.
  • Har stor vana av att föra dialogen med kund i briefstadiet, är inspirerande och proaktiv i dialogen.
  • Har viljan att ständigt utvecklas och att på eget initiativ söka och lära nya kunskaper.
  • God kommunikationsförmåga i svenska och engelska i både tal och skrift.

 Vi erbjuder

En spännande och fri roll med mycket ansvar i en framgångsrik och växande organisation. Tjänsten är på heltid med 6 mån provanställning. Tillträde så snart som möjligt.

Kontakt

För frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen vänligen kontakta Magnus Sahlén, vd, Exakta Creative AB, 070-160 60 28 eller magnus.sahlen@exakta.se.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Vi tillämpar löpande urval så ansök snarast, dock senast 2021-02-26. Du ansöker genom att fylla i ansökningsformuläret. Observera att vi inte tar emot ansökningar per e-post.

EXAKTA CREATIVE – EN OVANLIGT VANLIG REKLAMBYRÅ

Exakta Creative är en prestigelös reklambyrå med helt vanliga människor som älskar att skapa kreativa och smarta lösningar för våra kunder. Det gör oss till ”en ovanligt vanlig reklambyrå”, vilket också är vårt motto. Vår mission är att hjälpa såväl lokala som globala företag att uppnå sina affärsmålsättningar tack vare genomtänkt och effektiv kommunikation. Med kommunikation menar vi all utgående information, oavsett syfte, målgrupp eller kommunikationskanal. Det kan handla om allt från idéer, strategier och grafisk design till reklamfilm, fotografering, trycksaker och e-handelslösningar. Det som gör oss unika är att vi erbjuder allt detta under ett och samma tak! Det betyder att vår kund bara har en enda leverantör som tar ansvar för allt från idé till färdig produkt. Exakta Creative är den del av Exakta Group som idag är en av Sveriges ledande grafiska koncerner, med cirka 600 miljoner kronor i omsättning och cirka 260 anställda. Se några av våra case och läs mer om oss på exaktacreative.se.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se