Europeiska tryckerijättar satsar allt mer på produktmedia

Tre stora onlinetryckerier med kunder över hela Europa har den senaste tiden allt mer börjat lyfta sitt sortiment av produktmedia.
Det tyska onlinetryckeriet Flyeralarm skickade i slutet av mars ut ett nyhetsbrev till sina kunder som endast innehöll tre artiklar, visitkort, termosmuggar med tryck och ett varuprov med pennor från Faber-Castell. Flyeralarm finns representerat i 15 europeiska länder, inklusive Sverige. Bolaget har runt 2.000 anställda och omsätter omkring 330 miljoner euro.
Bland den produktmedia som bolaget erbjuder går det bland annat att finna: paraplyer, knappar, ballonger och glas. Samtliga föremål hittar du här.
En stor konkurrent till Flyeralarm är Onlineprinters som i höstas köpte upp Danmarks största tryckeri Lasertryk, något som Branschkoll skrev om.
Lasertryk skriver i ett Facebook-inlägg publicerat i början av april att ”Vi har lyssnat till era önskningar och har nu börjat sälja termosmuggar med tryck som passar i bilen”. Termosmuggarna börjar vid 76 kronor om du beställer fem stycken och kostar 46 kronor om du beställer 100 stycken.
En annan stor aktör, Print24, släppte i dagarna ett pressmeddelande där de berättade att de utökat sitt sortiment av textilier med ”25.000 nya möjligheter”.
Förutom klassiska produkter som t-shirts, huvtröjor och jackor så erbjuder nu Print24 ett stort utbud av specialtillverkade textilprodukter, inom kategorier som fritidskläder, arbetskläder och sportkläder. Bland annat gäller det: baseball-kepsar, mössor, sportväskor, linnen, handdukar och badrockar.
Vidare berättar de att de i och med det utökade utbudet kommer börja erbjuda restauranger, hotell och liknande inrättningar möjligheten att köpa personliga kläder enkelt online. Och slutligen berättar de att deras produkter inte endast går att få med textiltryck eller digitaltransfer, utan det går också att få många produkter broderade.
– Vi erbjuder våra kunder ett stort utbud av skräddarsydda produkter till fördelaktiga priser och med extremt snabb leveranstid, säger Fabian Frenzel, ansvarig för innovation och marknad på Print24.