Logga in

EU-parlamentet har röstat ja till att förbjuda vissa plastartiklar

14 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

För några veckor sedan röstade EU-parlamentet igenom ett förbud och eller minskning av användningen av vissa engångsartiklar av plast, totalt rör det sig om 10 artiklar. Bland annat sugrör, tallrikar, bestick, ballongpinnar och tops. Dessa utgör cirka 70 procent av allt skräp i haven och på stränderna.

Målsättningen är att dessa produkter ska ha minskat med 25 procent till år 2025 och 90 procent av alla plastflaskor ska återvinnas.

Det här betyder att efterfrågan på nya material kommer öka kraftigt den närmsta tiden. Förslagen och innovationerna är många men hittills tycks ingen ha lyckats  knäcka nöten om en drömförpackning, som är både tät, hållbar, billig och enkel att framställa.

Kanske kan potatis ersätta plast i engångsbestick och biokomposit eller lignin vara lösningen till något annat, säger Peter Edberg, Innovationsrådgivare på Paper Province, i ett uttalande.

Så lyckades Arkitektkopia med lansering och försäljning av CMYK+

Arkitektkopia var under sommaren 2018 det första tryckeriet i Sverige som erbjöd sexfärgstryck med tekniken som man kallar ”CMYK+” – det vill säga möjligheten att digitaltrycka med guld, silver, vitt och klarlack. (mer…)

7 maj: Prata framtid med Landa och 100-tals andra företag i branschen

Tongivande aktörer i grafiska bransch träffas på Print Next den 7 maj i Stockholm. Det blir en högintensiv dag med massor av möjligheter! (mer…)

Guiden som hjälper dig skapa återvinningsbara trycksaker

Tänk på det här när du designar trycksaker som ska vara lätta att återvinna. (mer…)

Varannan internetanvändare blockerar reklam – positivt för trycksaker och produktmedia

Undersökningarna om hur många som blockerar digital reklam duggar tätt och resultaten skiljer sig kraftigt mellan dem. Här kommer dock ett resultat som är glädjande för oss som valt att kommunicera i den analoga världen.

Netflix vänder sig till print för att bli tagna seriöst

Det tryckta mediet används ännu en gång för att vinna respekt och för att skapa en produkt som står ut i bruset.

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.