EU-Kommissionen vill få bort hemmasnickrade miljömärkningar – presenterar nytt lagförslag
Har du lyckats öka din försäljning genom att rita en grön symbol? Då kan sötebrödsdagarna vara över, när EU presenterar sitt nya lagförslag ”Green Claims”.
Det nya lagförslaget vill hantera alla de hemmasnickrade, ibland väldigt substanslösa, gröna symbolerna som poppat upp senaste 3-4 åren sedan hållbarhet blev en ekonomisk framgångsfaktor. Man vill också hjälpa konsumenter som känner sig vilsna i djungeln av just dessa märkningar för vilka förtroendet är rekordlågt.
Enligt en nordisk konsumentundersökning av Svanen genom Ipsos genomförd 2022 så litar endast 22 procent av konsumenterna på marknadsföring med argument som ”miljövänlig”, ”hållbar” eller ”klimatneutral”. Däremot litar 61 procent på oberoende tredjepartscertifieringar som Svanen och EU Ecolabel.
Måste baseras på vetenskapliga rön och hela livscykeln
För att verifiera produkters och tjänsters miljökonsekvenser måste företag basera sina miljöpåståenden på vetenskapliga rön och ta hänsyn till hela livscykeln och de viktigaste miljökonsekvenserna. Dessutom bör påståendena baseras på tredjepartskontroll.
Direktivet vill förhindra oseriösa märkningar, som riskerar undergräva konsumenternas förtroende. Miljömärkningar skiljer sig mycket åt vad gäller robusthet och tillförlitlighet. Förslaget ska stoppa spridningen av miljömärken som inte håller tillräckligt hög nivå och säkerställa robustheten i alla märkningssystem. I framtiden ska endast miljömärkningar som används i hela EU tillåtas. Om nya miljömärkningar tas i bruk måste de ställa mer ambitiösa miljökrav än de befintliga märkningarna och det krävs förhandsgodkännande av EU, skriver Svanen på sin webbplats.
Förslaget om Green Claims ska nu behandlas av EU-parlamentet och Ministerrådet.
Du kan läsa mer om lagförslaget via pressmeddelandet från EU, det faktiska lagförslaget och hos EBB.