Ett julkort från den grafiska branschen …

Julkort

Julkort i oktober? Ja, det är hög tid för alla företag att börja planera för årets julhälsning. Om du inte gör det nu så är chansen stor att du även i år faller för ”minsta motståndets lag” och tar samma väg som många andra företag kommer att ta. Det blir ett email med en bifogad bild – lite snöflingor, en tomte och en trevlig hälsning. Självklart med den ”tvingande” raden ”I år skänker vi en gåva till …”.

Ett ”julkort” som kunderna kommer att skratta, eller i alla fall småle, åt för att de tycker att det är tråkigt och oengagerat – antagligen också löjligt och pinsamt. Förhoppningsvis ser de inte ens hälsningen eftersom det går direkt in i spamkorgen. ”Julkortet” kommer med ett hundra procents säkerhet inte att förbättra dina chanser hos mottagaren.

Det här handlar egentligen inte om julkort utan om branschens sätt att tänka på marknadsföring. Det handlar också om att skapa tid för kreativitet. Se inte julkortet som ett måste utan som en del av företagets försäljningsarbete.

Jag skulle vilja påstå att det 2013 aldrig varit mer självklart att det ska vara en julhälsning tryckt på papper som ska komma från ett grafiskt företag. Utnyttja möjligheten att göra något som sticker ut – som lockar fram ett positivt leende hos mottagaren – med hjälp av den ”kanal” som du faktiskt lever på. Vill du visa på dina digitala färdigheter finns det massor av sätt att leda vidare mottagaren till något på nätet – se bara till att det är värt mödan.

Det räcker såklart inte att bara skicka ett enkelt julkort med posten. För några år sedan hörde jag om en reklambyrå som varje år hade en tävling där man utsåg ”årets fulaste julkort från ett tryckeri”. Det räcker inte att köra standard. Det måste finnas en bra idé och en tanke med det du gör. Överraska. Imponera. Skoja med mottagaren – ja gör något som väcker lite uppmärksamhet. Vad du än gör, skicka inte bara ett kort med en tomte och snöflingor som säger God Jul. Absolut inte digitalt – men inte heller ”analogt”.

Se till att ge dig tid att vara kreativ inför årets julkortsplanering, det kommer att bidra positivt till din försäljning, oavsett vilken bransch du verkar inom.

PS. Tiden för julkort där mottagarens förnamn är skrivet med snöflingor på himlen borde också vara förbi.

Bild: kevin dooley

Annons

YP Yrkesbutiker söker säljande platschef

YP Yrkeskläder flyttar till ny butik och nytt kontor i Västberga söder om Stockholm. Nu söker vi efter en ny driven och erfaren ledare med säljerfarenhet! Vi söker dig som trivs i ett företag med korta beslutsvägar, hög service och med goda framtidsutsikter! 

YP- YRKESKLÄDER SÖKER:

SÄLJANDE PLATSCHEF
VÄSTBERGA, SÖDRA STOCKHOLM 

Vilka är YP Yrkesbutiker?
YP Yrkesbutiker är en rikstäckande kedja som idag består av 12 butiker över hela Sverige. YP Yrkesbutikers mål är att vara den bästa leverantören av arbetskläder och personligt skydd på den lokala marknaden. I våra butiker finner du Blåkläders produktsortiment såväl som andra varumärken och vi levererar ett komplett sortiment inom kategorierna: yrkes- och profilkläder, samt personligt skydd så som; skor, handskar, andningsskydd, hörselskydd mm.

Om ledarrollen
Du ansvarar för att våra kunder bearbetas både från vår butik och ute på fältet, i ditt team finns både butikssäljare och hungriga fältsäljare. Som platschef på YP Yrkesbutiker driver du även din egen försäljning på fältet och ansvarar för en egen kundportfölj, detta innebär att du trivs och hämtar energi i kundmöten.
Du har alltid ett övergripande verksamhetsfokus och i egenskap av ledare är du en viktig kulturbärare som visar vägen för dina medarbetare.
Vi har stora planer för vår nya butik i Västberga som innebär att du tar höjd för både expansion och utveckling samt får dina medarbetare att växa med framtiden.

Vi söker dig som har:

  • B2B-erfarenhet
  • Säljerfarenhet som ledare
  • Tidigare framgångsrik erfarenhet av att leda och utveckla andra människor
  • En hög affärsmässighet
  • Goda kunskaper från affärssystem och Officepaketet
  • Branschvana är meriterande

Vi erbjuder
Ett mycket intressant och omväxlande arbete där det finns stora möjligheter till personlig utveckling och möjlighet att påverka då ditt arbete kommer att vara avgörande för tillväxten i butikerna. Du blir en del av en koncern i tillväxt som expanderar både nationellt och internationellt vilket öppnar upp för goda utvecklingsmöjligheter!

Är detta är rätt utmaning för dig?
Vänta inte, vi arbetar med löpande urval, skicka därför din ansökan redan idag!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt nätverk för förpackningsföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordiska förpackningstävlingen Scanstar öppnar årets tävling

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tetra Pak lanserar förpackningslösningar för mindre nedskräpning

”Över 1.000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras under de närmaste tre åren”

Enligt ett pressmeddelande lanserar Tetra Pak i dagarna ett nytt utbud av förpackningslösningar med korkar som är fastsatta på förpackningen. Eftersom korken är fastsatt i förpackningen hoppas man att detta ska leda till mindre nedskräpning

Samtidigt jobbar Tetra Pak vidare med att lansera sugrör av papp. Syftet är att tillmötesgå kundönskemål om större hållbarhetstänk.

Lars Holmquist, Vice vd för Packaging Solutions & Commercial Operations på Tetra Pak, säger: ”Detta är viktiga milstolpar i vår resa mot att utveckla världens mest hållbara livsmedelsförpackningar som är tillverkade helt av förnybara eller återvunna material. ”

Dessa två utvecklingssteg är centrala för att säkerställa att Tetra Paks kunder i Europa ska kunna följa Engångsplastdirektivet (SUP) som ingår i EU:s plaststrategi och är en viktig del av EU:s åtgärder för cirkulär ekonomi. Tetra Pak säger sig därför, med detta i åtanke, ökat takten inom utvecklingen av korkar.

Lars Holmquist: ”Den största utmaningen med fastsatta korkar är den betydande förändring som detta medför för hela värdekedjan. I Europa betyder det att över 1.000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras under de närmaste tre åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons